Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsnojjan


kustlöparen

Recommended Posts

Så var det då dags för den sedvanliga Vasaloppsnojjan som brukar dra igång så där ett par veckor innan VL. Man känner efter lite extra om det inte är någon tagg i halsen eller något annat symptom som kan var början till sjukdom. Temporär hypokondri mao.

 

Vad har ni för hästkurer för att undvika sjukdom de sista veckorna innan VL?

Link to comment
Share on other sites

Mitt mest minnesvärda Vasloppshypokondri:

Första året med pulsklocka, tog pulsen kvällen innan, hade 88 i vilopuls, tänkte att det inte är någon ide att valla skidorna, jag är sjuk. Vallade och körde bättre en någonsin, det var troligtvis dessa enorma mängder mat man proppa i sig som drog upp pulsen, samt svaga nerver.

Link to comment
Share on other sites

Mitt mest minnesvärda Vasloppshypokondri:

Första året med pulsklocka, tog pulsen kvällen innan, hade 88 i vilopuls, tänkte att det inte är någon ide att valla skidorna, jag är sjuk. Vallade och körde bättre en någonsin, det var troligtvis dessa enorma mängder mat man proppa i sig som drog upp pulsen, samt svaga nerver.

Det där känner jag igen! Känner mig ofta hängig och har hög puls före de "viktigaste" tävlingarna. Tror att jag håller på att bli sjuk och funderar på att ställa in. Presterar dock alltid på topp. Det är naturligtvis laddningen. Dagen efter mår jag enormt bra. Som en omvänd fylla.

 

Vi kan trösta oss men att Kalla beskrev att hon kände sig enormt nervös och mådde dåligt dagen före Tour de Ski backen och vi vet ju hur det gick.

Link to comment
Share on other sites

Hæstkur eller inte... Jag øverdoserar C-vitamin (brustabletter) samt æter inchinaga (orkar inte kolla hur det stavas).

 

Just C-vitamin finns det ju studier på som visar att hårt trænande idrottsmæn som "øverdoseras" med C-vitamin klarar sig undan dom lættare førkylningarna bættre.

 

C-vitamin rinner ut med den gula vætskan så inget att oroa sig før att øverbelasta kroppen med :)

Link to comment
Share on other sites

Förutom de givna sakerna mycket sömn, lite stress etc, ät MYCKET frukt & grönt, tvärtom vad Boris tycker (sorry Boris) så strunta i alla preparat utan skaffa det genom äkta vara (bl.a kiwi innehåller jättemycket C-vitamin och färsk vitlök är suuper). Luktar man skit i käften är det heller ingen som vill komma nära...

 

Jag tror det vanligaste misstaget är att man tränar för hårt de sist två veckorna. Våga ta det lugnt. Man är som mest mottaglig för infektioner direkt efter ett hårt längre träningspass. Dessa pass ska vara klara nu... =) om man ändå kör hårt, fyll på med snabba kolhydrater & proteiner direkt efter passet (t.ex en Gainomax).

 

hmmm....känns lite tjockt i halsen...undrar.... =)

Link to comment
Share on other sites

Förutom de givna sakerna mycket sömn, lite stress etc, ät MYCKET frukt & grönt, tvärtom vad Boris tycker (sorry Boris) så strunta i alla preparat utan skaffa det genom äkta vara (bl.a kiwi innehåller jättemycket C-vitamin och färsk vitlök är suuper). Luktar man skit i käften är det heller ingen som vill komma nära...

 

Jag tror det vanligaste misstaget är att man tränar för hårt de sist två veckorna. Våga ta det lugnt. Man är som mest mottaglig för infektioner direkt efter ett hårt längre träningspass. Dessa pass ska vara klara nu... =) om man ändå kör hårt, fyll på med snabba kolhydrater & proteiner direkt efter passet (t.ex en Gainomax).

 

hmmm....känns lite tjockt i halsen...undrar.... =)

Jag tror också många tränar för hårt inpå, säkerligen mest för att dämpa nervositeten.

Brukar släppa på träningen sista 2veckorna, har känt mig sliten på slutet så det blir säkert kanon, har redan denna vecka börjat ta det lugnare än planerat.

 

Seedningslopp på lördag blir väl sista hårda och långa passet, sedan blir det nog några skidpass nästa vecka med fokus på teknik. Sista veckan kör jag nästan inget alls, av tradition brukar jag köra min testrunda för löpning på knappt 8km i början av veckan innan viktig tävling.

 

Nu ska jag käka kiwi.....och krydda med en vitlöksklyfta!

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så har man drabbats av en förkylning, 9 dagar innan öppet spår. Inte tillräckligt sjuk för att vara hemma från jobbet, men kan inte heller träna. Blir en två dagars träning under helgen som går förlorat. Bara att hoppas på att bli frisk i tid så det går att köra loppet utan risk. Tusan också.
Link to comment
Share on other sites

Jaha, så har man drabbats av en förkylning, 9 dagar innan öppet spår. Inte tillräckligt sjuk för att vara hemma från jobbet, men kan inte heller träna. Blir en två dagars träning under helgen som går förlorat. Bara att hoppas på att bli frisk i tid så det går att köra loppet utan risk. Tusan också.

Samma här. Blev förkyld i onsdags kväll efter att ha kännt mig lite för slliten efter söndagens 2:30 långpass i grisväder. Kände i ett par dar efter detta att immunförsvaret var nedsatt. Började ta det lugnare, men vad hjälpte det när jag skulle iväg tidigt med jobbet med flyg på onsdag och hamnar ikring snörvlande människor till höger och vänster.

Missar helgens planerade lopp som var ett av vinterns mål.

Ska dock inte åka Vasan. Jag har min utmaning den 15/3 med 7-mila. Då gäller det att hålla mig frisk.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...