Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning - Bessemerloppet


Henrik_73

Recommended Posts

Bessemerloppet:

 

Ni som kommer köra på Söndag, vad kommer ni att köra som fäste ?

Enligt prognoserna skall temp. ligga på -4 men min undran är om snön i spåren är en en blandning av konstsnö respektive natursnö ?

 

Dvs. kommer ni köra på klister eller burk eller kanske både och ?

Wadköpingsloppet gick ju på en konstsnö slinga och temp. var några minus och där funkade klister toppat med burk kanon.

Link to comment
Share on other sites

Som prognosen ser ut gissar jag på att snön är betydligt kallare än så. Även om luften kanske blir -4 efter lunch är nog snön snarare -8 till -10. Verkar som det fått en hel del natursnö? I vilket fall brukar de bara ha konstssnö i början o slutet av varvet.
Link to comment
Share on other sites

Är konstsnö i botten inne runt stadion men med all nysnö som kom förra helgen så lär den inte märkas så mycket.

 

Körde där förra veckan och då körde jag KR50, kallvalla skulle nog också ha funkat då, men som sagt ett par decimeter nysnö kom förra helgen.

Link to comment
Share on other sites

Skall i vilket fall blir roligt att köra på Söndag , skön omväxling att köra hyfsat långt varv-spår med natursnö

Detta med tanke på att man har "harvat" runt på Jarlbanke golfbana samt Rudan här i Sthlm

 

Dock ingen skugga över dessa spår då det är kanon att det finns några eldsjälar

överhuvudtaget här i Sthlm som bemödar sig att fixa spår.

Lycka till på Söndag!

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med skog, är det öppet så ev sol kan värma upp spåren? Har tänkt köra ett lager invärmt Toko basewax, Vauthi orange ev topplager med Star S5 eller S7.

 

På glidet har jag BWLF och avslutar med Skigo HF Ultima och ev Skigo C99 liquid. Är det någon som har uppgift om luftfuktigheten? enligt Högbobruk spårinfon har det varit över 80% senaste veckan.

Link to comment
Share on other sites

Senast jag åkte där var den 11:e. Snön på vanliga spåren, inte konstspåret, är fin snö. När man kommer t ex från 5km spåret och är nästan vid mål, man kör sista biten in på konstspåret, så känner man verkligen av det - sämre glid/bättre fäste. Har BWLF under skidorna.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...