Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svensk skidåkare genom tiderna


Lecroy

Recommended Posts

1. Sixten Jernberg och Gunde Svan

Gunde har vunnit fler OS/VMmedaljer än Sixten, men Sixten hade inte lika många mästerskapschanser på sin tid. Sixten 2 Vasaloppsvinster. Båda två ungefär lika dominerande under sina perioder.

3. Thomas Wassberg (Min personliga favorit) Vilket VM 87.

4. Torgny Mogren

5. MoraNisse (9 Vasaloppsvinster, 1 OS-guld)

6. Per Elofsson

7 Assar Rönnlund

8. Sven-Åke Lundbäck

Link to comment
Share on other sites

Rankar nog Sixten för Per E

Samma här, tittar man på vad de vunnit så framträder ju vissa skillnader...

 

Jag tog mig förresten lite tid att kolla några olika svenska åkares medaljskörd. Det slog mig att Mattias Fredriksson vunnit påfallande lite medaljer, trots att han varit med i toppen länge. Samma sak får nog sägas gälla för Anders Södergren.

Link to comment
Share on other sites

ni glömmer Thomas Magnusson, vars karrriär av olika anledningar inte blev så lång och med pga tragiska omständigheter missat mästerskap 1976 när han var i sitt livs form. Kanske den av svenska skidåkare med störst kapaciet och förmodligen den som plågade sin kropp mest.

 

Vann VM-guld på 3-milen 1974 och brons på 50km, avgjorde vm-stafetten 1978 i Lahtis och namngav den numera klassiska Magnussonbacken.

 

vill nog ha in honom i nivå med Elofsson.

 

För övrigt är Gunde, Sixten och Wassberg outstanding.

Link to comment
Share on other sites

Nr 1. Gunde Svan

Skidåkare med bländande teknik: Torgny Mogren i skejt och i klassiskt: Nils Östensson. Vem är det undrar de flesta. En skidåkare på 40-talet med en bländande teknik, ju svårare och isigare banor desto bättre, med ett leende på läpparna kastade han sig utför branterna. Farten tog hans liv, omkom i en motorcykelolycka.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...