Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Råd sökes - pulver imorgon?


björnen

Recommended Posts

Efter mycket funderande (flera år) har jag införskaffat mitt första pulver (swix fc8 - aj det gjorde ont i plånboken). Det ska ju vara hyfsat "allround". Nu till frågan. Imorgon 42-km-lopp på 1 vecka gammal nysnö, sol/halvklart -6-7 grader. Antagligen luftfuktighet på under 60%. Är det ngn idé att testa pulvret?

(ett annat år kanske det blir helt pulver- och paraffinfritt :-))

Link to comment
Share on other sites

Jag utgick från en observation kl 10 idag som sade 51% rel luftfuktighet men sedan hittade jag en annan observation som jag tror stämmer bättre - 77%. En hel vetenskap detta men jag tror kanske jag provar ändå och nu ser dessutom prognosen ut som att det blir uppåt 3-4 minus.
Link to comment
Share on other sites

Efter mycket funderande (flera år) har jag införskaffat mitt första pulver (swix fc8 - aj det gjorde ont i plånboken). Det ska ju vara hyfsat "allround". Nu till frågan. Imorgon 42-km-lopp på 1 vecka gammal nysnö, sol/halvklart -6-7 grader. Antagligen luftfuktighet på under 60%. Är det ngn idé att testa pulvret?

(ett annat år kanske det blir helt pulver- och paraffinfritt :-))

Hei

Trur Swix FC 78 er tingen

Link to comment
Share on other sites

Intressant tips det där med bilrutorna Jouni.

Hur belv det då? Jo - jag lade på BWLF + Skigo Blå HF + fc8 och hade mycket bra glid. Nästan bäst i klungan jag låg i. En hade bättre glid i de ganska lösa spåren och det var en kille med LF-valla. Fast å andra sidan hade två andra killar i klungan också LF men hade inte bra glid så det finns fler inverkande faktorer :-)

Vi kanske skulle fokuserat mer på åkningen än jämfört valla under loppet.

Förhållandena då? Jo - det var -4 och strålande sol. Propagandaskidåkning. Men spåren kunde ha varit fastare. Så jobbigt med all denna snö...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...