Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vallning VL/Öppet spår


mikeryd

Recommended Posts

Jag har en synpunkt/kommentar/fråga som rör vallning inför lopp som Vasaloppet där det finns många deltagare som sliter på spåren.

 

Min erfarenhet av mina två VL är att de vallningstips man får från diverse experter grundar sig på de snöförhållanden som gäller för de som startar tidigt. Vi som tillhör motionärerna och kanske startar med 6.000-15000 åkare framför oss i spåren möts ju av ett helt annat underlag. Efter att ett antal 1000 äkare passerat så menar jag att oavsett väder blir spåren snabbt så tilltryckta att det närmast kan jämföras med is-förhållanden, varför klister blir det naturliga valet av fästvalla.

 

I år skall jag åka öppet spår för första gången och jag undrar om någon här har erfarenheter från det vad gäller förhållandena med ovanstående som bakgrund. Hur brukar spåren te sig om man, låt oss säga, startar mitt i fältet.

 

Mvh

Mikeryd

Link to comment
Share on other sites

Efter att ett antal 1000 äkare passerat så menar jag att oavsett väder blir spåren snabbt så tilltryckta att det närmast kan jämföras med is-förhållanden, varför klister blir det naturliga valet av fästvalla.

Det kan mycket väl bli precis tvärtom - efter att ett antal 1000 åkare har passerat och bytt spår kors och tvärs är spåren så lösa att det närmast kan jämföras med snöstorm - klister skulle nog vara riskabelt i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Spårens skick beror ofta på antalet åkare som passerat samt de yttre förhållanderna. Formeln kan nog tillämpas både på VL men även den lokala skidslingan hemma.

 

För bästa spår så starta tidigt (få framför dig). Du kommer då har märkbart bättre förutsättningar än start i led 8-10 i VL (många framför dig)

 

Lycka till !

Link to comment
Share on other sites

Nja, de gånger jag kört VL och start i grupp 9, så har har det definitivt varit extremt hårda is-spår, trots att experterna talat om lösa spår vid nysnö. Min erfarenhet är att spåren blir hårda/isiga efter ett antal tusen åkare alldeles oavsett väder. Min fråga är till de som kört Öppet spår om liknande uppstår när lite färre åkare (4-5000?) kör ett lopp, så som ÖP.
Link to comment
Share on other sites

Jag körde ÖS för två år sedan och startade lite efter 7.30. Spåren var helt OK, inte spec isiga utom i backarna, där de var helt söndertrampade av allt saxande, i minsta lilla backe var spåren borta. Har åkt VL ett flertal ggr och där blir spåren isigare, en fördel nedför då det går snabbare. Förra året saknades spår i stort sett första 3 milen, men då hade kommit mycket nysnö så klister var inte att tänka på från start liksom att "ospåren" ej heller var isiga.

 

Min slutsats är att spåren blir mindre isiga i ÖS än i VL, men förstörs mer i ÖS i uppförsbackarna.

Ta hellre med klister el för omvallning el valla om vid någon station, om det inte är solklart klisterföre från start.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...