ironman Posted November 17, 2005 Report Posted November 17, 2005 2004: 5,50 2005: 5,11 satsar detta året på en tid ner mot 4,30.
AndersP Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 Åkte första gången 1996 ÖS på 6 tim och 45 min. Då hade jag aldrig åkt mer än 2 mil på skidor före start. Hade sedan ett långt uppehåll och åkte 2004 med målsättningen att ta mig under 6 timmar. Åkte 2004 VL på 5:29 och 2005 VL på 5:15. Tycker jag tappar mycket i förhållande till andra i samma startgrupp första milen. Hur kan man hålla farten uppe i trängseln och vilket spår är optimalt (höger eller vänster) inner eller ytter ?
Osquar Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 [quote name=AndersP]Åkte första gången 1996 ÖS på 6 tim och 45 min. Då hade jag aldrig åkt mer än 2 mil på skidor före start. Hade sedan ett långt uppehåll och åkte 2004 med målsättningen att ta mig under 6 timmar. Åkte 2004 VL på 5:29 och 2005 VL på 5:15. Tycker jag tappar mycket i förhållande till andra i samma startgrupp första milen. Hur kan man hålla farten uppe i trängseln och vilket spår är optimalt (höger eller vänster) inner eller ytter ?[/quote] Nåja. Jag tycker du har gjort klara förbättringar från tidigare år i alla fall: -96 6:45 ... -02 6:37 -03 6:11 -04 5:29 -05 5:15 Gjorde du något annorlunda mellan 2003-04? Själv märkte jag att rullskidor gjorde minst en timmes förbättring. Vilket startled startade du i? (Det är ju rena rusningen fram till backen i startled under 4, så det kanske inte är konstigt att man tappar en och annan placering. Uppför är ju bara att hänga med...)
ironman Posted December 13, 2005 Report Posted December 13, 2005 undrar lite om i vilet startled man måste stå i för o undvika kö? stod själv i tredje förra åre och där fick jag kö nästa hela backen upp....
Lars_P Posted December 16, 2005 Report Posted December 16, 2005 [quote name=ironman]undrar lite om i vilet startled man måste stå i för o undvika kö? stod själv i tredje förra åre och där fick jag kö nästa hela backen upp....[/quote] Jag tycker det är en klassskillnad mellan 2:a och tredje led. Nog går kön fort nog... Man klarar att åka fortare i led 2 än i 3:an, men detta beror helt och hållet på att man hamnar i gäng som åker fortare och därmed får draghjälp. Trängseln i backen är knappast nåt hinder. Skulle aldrig soloåka lika snabbt som i klunga. Se medåkarna som tillgångar istället för hinder!
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.