Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vilken glidvalla är bäst vid -1 till -10, gammal snö.


joakim.j

Recommended Posts

Ena frågan tycker jag väl beror på om det är långlopp eller inte. Vid långlopp tycker jag pulver håller längre och är att föredra.

 

Om det sedan är just gammal snö så bör du väl inte välja ett pulver just för nysnö, annars kan nog märket kvitta. Antingen så tar du ett brett pulver som fungerar i flera snötyper, eller så tar du ett typiskt pulver för just gammal snö. Star F3 är ett bra exempel på det senare. Men det är viktigt vad du lägger som grund också.

Link to comment
Share on other sites

Jag jagar det bästa glidet och nu lutar det åt Ski-go fluid som Boris föreslog.

Dels beroende på att det är hyfsat billigt men jag har även provat Ski-go C105 och det var ett skönt "släpp" från snön med det i nysnö, medans swix FC8 inte kändes lika bra.

Jag vet att fluiden av C105 även går mer mot äldre snö, men annars är ju pulvret ett nysnöpulver.

 

(Jag står nog fast vid Star F3, ett mycket bra pulver. Det finns tyvärr inte i min vallalåda, men kommer så småningom. Just nu har jag bara F1 och F2. Star har ju gjort en blandning mellan F1 och F3 till svenska landslaget som har visat sig gå bra i svenska förhållanden. Den finns även på Runners Store.)

Link to comment
Share on other sites

Om nån vågar prova något helt nytt så kan jag rekommendera Alfa 11-0 vilket ær Oslosportslagers eget pulver. Både Anders och Jørgen Aukland går på detta vældigt ofta. Funkar 0 till -11 och i båda snøtyperna (vågar inte svara på om det har en større styrka før någon av dem). Pulvret låg førøvrigt bakom dubbelsegern i vasaloppet... ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...