Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kall pga svettiga kläder


lime09

Recommended Posts

Ny på forumet men har sökt info sen tidigare här. Hoppas jag kan få svar på något jag funderat på i mina vasaloppstankar.

 

Jag blir ofta kall efter att ha skidat en 45min, trots kläder som andas. För det mesta använder jag ullunderställ med ett par tajta Swix-byxor och ullundertröja med en craft-jacka, eller om det är lite kallare, en extra tunnfleece och skaljacka. Vad gör jag för fel? Och hur hanterar man det här om man ska åka ett vasalopp? Ombyte?

Link to comment
Share on other sites

45 min är ingenting. Jag gissar att du har för mycket kläder på dig så prova att köra med mindre mängd kläder. Jag har inga långkallingar förrän efter -10 och på överkroppen bara Craft Zero Pro underställ (och jacka förstås). Skaljacka? Jackan skall absolut inte vara vattentät och helst inte vindtät på ryggen. Min jacka är inte 100% vindtät heller.

 

Att vara lite frusen de första 10-12 minuterna är ingen fara då du inte är uppvärmd ännu.

Link to comment
Share on other sites

Som föreg. skrev, svettning är nå't man ska undvika. Välj kläder så att du kan öppna och reglera värmen tillräckligt för att inte svettas. Vindtäta lager kan du på på kallingar, byxor o kanske undertröja, men mitt tips är att undvika det i jackan. Är du torr fryser du inte, blir du tillräckligt blöt fryser du nästan oavsett.
Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades glömma min vindjacka hemma under ett skidpass förra veckan, orkade inte åka hem och hämta den så jag åkte i min värmejacka (softshell). Dom första 45 minuterna var det varmt och svettigt, sista 45 minuterna var väldigt kalla.

Det verkar som det tar 45 minuter att mätta en jacka :)

Prova en luftigare jacka!

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Om du bara har lager 1 och sedan lager 3 så kan det bli kallt. Jag kör alltid med en t-shirt eller ett linne som lager 2, fukten transporteras då genom understället och fastnar i t-shirten vilket innebär att det inte blir så kallt direkt mot huden. På mig funkar det från plusgrader till många minus. Skulle jag ut och smååka när det är rejält kallt så tar jag på mig Craftvästen ytterst.

 

/Jan

 

http://www.craft.se/se/teknologi/craftprincipen.html

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker vindtäta kläder är helt värdelöst vid längdåkning, oavsett temperatur. Ska jag köpa en ny vindjacka, så brukar jag sätta munnen mot tyget och blåsa igenom, är motståndet för stort går den bort direkt. Testa att ta ett tunnare underställ, ullunderstället kan du nog spara tills det är -15°.
Link to comment
Share on other sites

Vad jag har hört så ska man inte blanda syntet och naturmaterial...

Kör du plagg som som är typ "Gore-Tex" ska du bara använda syntet kläder under...

Annars så förstör du "andas" funktionen...

Har du ett plagg i naturmaterial så binder den fukten istället för att ventilera ut den som ett syntetplagg gör.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med att bli kall redan innan jag skaffade ullplagg. Då körde jag med Craft-underställ. Benen är sällan problem, det är mest ryggen och ibland rumpan om jag kör länge, troligen för att det rinner längs ryggraden.

 

Tack för alla bra synpunkter så här långt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat att köpa Everest ullkalsonger att ha när termometern kryper under -10 gr. Är känslig för stickighet - har någon provat dessa kalsonger - är de stickiga?

 

Fleecetröja som mellanplagg är lite lurigt om det är varmare än -10 fr - risk att kroppen börjar "koka".

 

I övrigt vill jag inte uttala mig, så jag kör med "förbjudet" material, rent eller blandat.:/

Link to comment
Share on other sites

är det inte kallare än 5 minus blir det underställströja, craft, tävlingsöverdel. På underdelen ett par vindboxershorts samt tävlingsbrallor. Är det kallare så åker långfillingarna på. Åkte en tävling där det var -16 och körde då med det jag skrivit. Ett till par underställskalsonger längst in samt en craft t-shirt.

 

I många fall kan man klä sig mindre än man tror. Det bästa är att testa på träning vad som känns bra. Vanlig t-shirt utanpå understället är inget att rekommendera, den blir pissblöt och kall. Med "funktionskläder" håller man sig torr väldigt länge. Blir man för varm så försämras prestationsförmågan avsevärt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem med att bli kall redan innan jag skaffade ullplagg. Då körde jag med Craft-underställ. Benen är sällan problem, det är mest ryggen och ibland rumpan om jag kör länge, troligen för att det rinner längs ryggraden.

 

Tack för alla bra synpunkter så här långt!

Har lite samma problem. Kall om rumpan och magen och värm som ett kärnkraftverk upptill.

Jag har bla pratat med en Craft:are om dett och föreslog någon form av brottardräkt/cykelbyxor med hängslen i gött värmande material (och gylf ;) )

Alltså masssor av värme kring bål och rygg men inte över överdelen av bröst och axlar.

 

Kall om magen = inget energiintag

Link to comment
Share on other sites

Jag kör lite som Klimpen. Extra par korta powerstretchkalsonger brukar jag köra med. Men kall om magen? Kanske en jacka (alt underställströja) som är vindtät fram men inte på ryggen?

Har ni nån länk till de fillingarna.

 

En jacka eller vindtät underställströja? Härdsmalta direkt, har provat. Nej, det skall vara ett plagg som ser till att kroppens centrala delar håller sig varm samtidigt som de delar av kroppen som rör sig hålls så svala som möjligt. Om man svettas är man för tjockt klädd. Skall ej behöva bälga vatten när man vintersportar, det hör sommaren till ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nej mina verkar inte finnas längre. Närmast är Houdini M's Power Shorts men de är alldeles för långa i benen. Men "Craft Gundekalsong" då?

Fartvind är inte problemet för mig :D utan snarare att isolera bort kylan på mitten och ventiler och ha rörelsefrihehet upptill och nertill.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...