Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Veteranträning


Volevodin

Recommended Posts

Efter att ha tävlat på Ånnabodas tuffa 5 km-bana i helgen har jag kommit fram till att varken syreupptagning el styrkan räcker till. Man har ett högre tempo i kroppen, men stumnar och orkar inte gå på pga syret inte räcker till. Sen var banorna annorlunda jämfört med långlopp, bara några få saxbackar, men i övrigt många partier som krävde diargonalåkning med stor kraftinsats. I skejten gick det bättre speciellt flackare partier (inte så konstigt då jag kör mycket inlines med stavar), men styrkan fattades för att hålla i glidet ända upp i backarna.

 

Jag har därför tänkt lägga om träningen till kommande år med ren styrketräning 1 ggn/vecka och mer backkonditionsträning. Därför undrar jag om det finns färdiga styrketräningsprogram för skidåkare, där man kan plocka ut bitar och lägga upp ett eget anpassat program.

 

I min ålder tror man inte att man låter sig påverkas, men i år har jag faktiskt kört stakningen längre upp i backarna och tom hela vägen upp någon gång på min träningsbana + lite "powerinspirerat" ibland. Stakningen har blivit lite bättre känns det som, men i helgen hade jag inte så mycket nytta av det, så det var få stakpartier.

 

Med en del justeringar i träningen kan det förhoppningsvis bli riktigt kul i Falun nästa år.:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...