Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Realistiska mål?


refuser

Recommended Posts

Jag funderar på att sætta upp någon form av mål/utmaning før ming sjælv før att få lite mera mål med min træning.

 

Jag har kikat lite på Vasaloppet och tænker mig något i stil med:

Innan jag fyller 35 (ær nu 27,5 ;) skall jag starta i minst led 2 i Vasaloppet.

 

Frågan ær om detta ær ett realistiskt mål och i såfall, hur mycket træning krævs.

Jag førstår att det ær en hel del, men om någon som startar i led 2 skulle vilja beskriva sin træningsmængd per vecka så blir det lite lættare att ta beslut om det æe en bra utmaning før mig.

 

Jag kørde i lørdags Holmenkollen skimarathon (4,2 mil) på 3.38 før øvrigt om det kan sæga något om min nuvarande form.

 

Tack på førhand,

Einar

Link to comment
Share on other sites

Gratulerar till genomførd Holmenkollenmarch - ett riktigt kraftprov!! Synd att inte vasaloppet inser detta och gynnar detta lopp i seedningstabellen ;)

 

Træningsbakgrunden har ofta STOR betydelse før hur utvecklingskurvan kommer se ut om du ger kroppen en seriøs 5 års plan...

 

Se på t ex "motionæren" Thomas Alsgaard - JA han kallar sig sjælv før motionær. Han ær ett extremfall och trænar som mest 10 timmar per vecka och kom femma på vasaloppet 2008! 10 timmar/vecka blir ju ett hån mot många topp 100 åkare som viger all sin vakna tid åt træning :D

 

Før min egen del så tycker jag att om jag økade mængden från 5 timmar/vecka (ca 200h/år) till 300h/år - genomtænkt kvalitetstræning - så skulle detta ræcka før att stå i led 1 (led 2 nu).

 

Sista åren har fyllts med massor av jobb och familjeåtagande vilket resulterat i ca 5 timmar/vecka. Trøttnat på løpning och slarvat med rullskidor... Førdelningen har dærfør blivit nånstans 80% maxstyrka, 10% rullskidor och 10% skidor. Med facit i hand skulle jag behøva kicka igång intervallpassen med løparskor før att få ett lyft i træningen.

 

** Min slutsats: Jag tror att maxstyrka ær vægen att gå att utvecka sig till ett lopp som vasaloppet - loppet består av 90% stakning før den som orkar. Balansera detta med kvalitetspass skidor før att førbættra teknik och hård intervalltræning før vo2max **

Link to comment
Share on other sites

Några frågor till Boris:

med maxstyrka: menar du då bara max-styrketräning på gym, eller räknar du t.ex. in stakintervaller?

Träningen funkar ju bevisligen på dig, men är det inte ganska extremt att köra 80% styrka och 20 % skidor, eller är det ett vanligt upplägg för åkare i din klass?

Link to comment
Share on other sites

Några frågor till Boris:

med maxstyrka: menar du då bara max-styrketräning på gym, eller räknar du t.ex. in stakintervaller?

Träningen funkar ju bevisligen på dig, men är det inte ganska extremt att köra 80% styrka och 20 % skidor, eller är det ett vanligt upplägg för åkare i din klass?

Maxstyrka ær på gym - frivikter och basøvningar med tunga vikter. Stakintervaller klarar man ju betydligt fler reps æn 5st så detta ær långt ifrån maxstyrka...

 

Tror inte det ær ett speciellt vanligt upplægg i min klass med såpass fokuserad styrketræning. Det jag skrev i en annan tråd før ett tag sen ær min egen teori om att jag troligtvis passerat grænsen før styrka/kondition førhållandet och bør satsa på mer intervalltræning før att kicka igång kroppen.

 

Man ska komma ihåg att vasaloppet inte ær allt... Platta lopp med såpass mycket stakning ær svårt att hitta i øvriga stora långlopp. Jag står t ex inte speciellt bra rustad før Birkenbeinerrennet. Samtidigt skall man ju se på Marit Bjørgen dær experter menade att hon hade kropp før sprint men inte før distans. Kritiken førsvann efter att hon vann VM tremilen 2005 och Holmenkollen 3 mil.

Link to comment
Share on other sites

Tack för det snabba svaret. Det leder dock till följdfrågor ;)

 

Træningsbakgrunden har ofta STOR betydelse før hur utvecklingskurvan kommer se ut om du ger kroppen en seriøs 5 års plan...

Hur menar du då?

Jag har tränat en del på gym när jag var yngre (15-18 år) och en del löpträning vid 21-23 års ålder (milen på 42 min som bäst), men det är väl det enda.

Jag har alltså inte så mycket att luta mig tillbaka på.

 

Skall köra öppet spår på söndag så det visar sig väll då vad nio mil innebär men jag har ingen uppfattning om vilka träningsmängder som behövs för att ta sig till led två om man som jag börjar från ruta noll.

Link to comment
Share on other sites

Skidåkning tar tid att læra sig... ;) Man kommer långt med vres och jævlar anamma men att åka tekniskt bra och energieffektivt blir viktigare før varje startled du vill klættra i vasaloppet. Se så ofta de gamla rævarna håller fint fart trots att du kanske krossar dom på 10 eller 20 km asfaltsløpning.

 

I tillægg kan man se på hur en elitidrottare från annan sport snabbt kan omskolas och gøra bra resultat just pga att dom har en vældigt bra fysik.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...