Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Trött på illamåendet


Danneman

Recommended Posts

Körde Bessemerloppet igår och blev grymt illamående mot slutet, trots att jag inte kände mig slut i kroppen. Det brukar även inträffa under Vasan och långa löptävlingar. Jag äter rejält före tävling, dock inte alldeles inpå start. Under loppen försöker jag att dricka men det går bara i början, efter ett tag får jag inte i mig en droppe p g a begynnande illamående. Äta under loppet är knappast att tänka på.

 

Hur blir jag nu av med detta? Jag är trött på det. Igår var det värre än någonsin, med kräkningar från målsnöret och flera timmar efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar också må illa i slutet av lopp. Dricker du sportdryck under loppet? Jag tolkar som att det är den som är problemet för mig. Men jag har inga problem när jag väl gått i mål, då är det bara att lassa i sig mat och dricka.

 

Lösningen är kanske att träna att dricka sportdryck på långa pass eller att skippa sportdryck och bara dricka vatten på tävling.

 

Men ditt problem verkar vara långt värre än mitt....

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara så att du har en mage som är känslig för upprepande böjning. Jag har ofta råkat ut för det under långa löppass, då magen inte tålt skumpandet.

Det är många organ som skakar omkring nar man åker skidor/springer, det som kan hjälpa är att träna alla muskler i mage och rygg så att allt blir stadigare.

Link to comment
Share on other sites

Åkte också Bessemer igår. O mådde också illa. För min del brukar det hänga ihop med sportdryck, o därför kör jag blåbärssoppa på Vasan. Brukar också vara bättre om jag får äta under loppet, på Bessemer var det inga bullar första varvet o enbart bullar sen.

 

Kanske kan man träna upp sig att tåla sportdryck, tills dess mår jag bäst på blandkost under långlopp. Brist på mag-o ryggmuskler har jag inte alldeles lätt att tro på i det här fallet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nu blev det intressantare. Jag har två varianter av illamående. En på längre skidlopp (>40 km) när jag mår illa ungefär som jag ätit något olämligt. Får det även om jag dricker sportdryck på springlopp typ halvmara.

 

Men sen har jag en annan variant när jag springer lopp, typ 10 km och 21 km. Då på slutet får jag ett annat slags illamående om jag länge legat över mjölksyragränsen som är betydligt svårare att handskas med. Men sänker jag farten så försvinner det direkt. Det har jag mer tolkat som om magen inte pallar med den långvariga mjölksyraansamlingen. Väldigt skumt och otrevligt.

 

Brist på mag och ryggmuskler, hmmm... Hoppas någon mer kan verifiera detta. Tycker att jag som skidåkare borde ha bättre ordning på de musklerna än andra löpare.

Link to comment
Share on other sites

Värsta magchoken var för något år sedan när de delade ut dextrosoltabletter i Hökberg istället för den energi-gel grjejer de tidigare delat ut där. Två dextrosol som fick smälta i munnen i nedförsbacken efter Hökerg o sen hade jag kramp i magen förbi Eldris.
Link to comment
Share on other sites

Värsta magchoken var för något år sedan när de delade ut dextrosoltabletter i Hökberg istället för den energi-gel grjejer de tidigare delat ut där. Två dextrosol som fick smälta i munnen i nedförsbacken efter Hökerg o sen hade jag kramp i magen förbi Evertsberg.

He he vilket håll åker du åt?

Link to comment
Share on other sites

Illamående i VL har jag brottats med i många år, men efter att ha börjat med 1 mugg vatten/1 mugg blåbärssoppa blev problemen mindre. Pripps sportdryck fungerade utan problem tills den togs bort och ersattes med Power Bar, som var rena bomben för magen. I år verkar VL bytt till Enervit, vilket skall bli intressant att testa, förhoppningsvis bättre än Power.

En nackdel för min del med att "späda ut" soppan är att jag tvingas stanna och lätta på trycket ett par ggr extra, men det är det värt, dricker ganska mycket för att orka till nästa kontroll. På slutet får man dock tvinga i sig drycken, då också magen börjar bli trött. Ser dock fram mot Eldris där jag får min specialdryck the serverad - lite vänligare än kaffe för magen.

 

Så mitt förslag är att späda ut drycken med vatten vid varje kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Har inte det problemet under tävling...kan däremot bli grymt hungrig...

 

Jag brukar blanda sportdryck och blåbärssoppa.

På multisporttävlingar brukar jag blanda med ICA's egna eller Willy's egna... Ekströms är på tok för söt men funkar när jag ska tränar.

Så mitt tips är att testa att blanda blåbärssoppa och sportdryck och använden den blandningen på några långpass.

Men för gudsskull byt inte blandning inför vasaloppet eller någon annan tävling.

 

Personligen föredrar jag Powerbar och Maxim...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...