Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köp av vallning vasaloppet


gusfo

Recommended Posts

Jag är en student som fått för mig den dumma iden att jag ska göra en klassiker. Om en vecka stundar Öppet Spår och allt det innebär. Jag har nu lite frågor gällande vallning av skidorna.

 

Eftersom jag i stort sett aldrig har vallat ett par längdskidor själv så tänkte jag köpa tjänsten i Sälen.

Jag undrar nu vilken butik/vallare som har bäst pris? Om man ska köpa flour eller om det räcker med vanlig? Hur mycket bättre är tex pullvervallning? Vad måste jag har gjort med skidan innan, måste den va grundvallad eller kan jag lämna in den som den är?

 

All hjälp när det gäller vasaloppet är välkommen.

 

Har även sett att många av er kunniga vill att man skriver lite om vad man har för mål och kapacitet. Så att hjälpen passar just min förmåga. Jag har som mål att åka under 7 timmar, på träning åker jag oftast 3 mil på undefär 2 timmar.

 

/Gustav

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du vinner så mycket på pulvervallning á 800 kr utan bör nog lägga dig på en lite lägre nivå för ung halva priset.

 

Skulle vädret slå om under loppet är det bara att stanna på en station och be om omvallning.

 

Jag skall valla själv till söndagens ÖS, men har ju varit med förr.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag i stort sett aldrig har vallat ett par längdskidor själv..

 

Jag har som mål att åka under 7 timmar../Gustav

Gissar att du i såfall har en bra idrottsbakgund. Tämligen högt men inte onåbart mål för nån som aldrig vallat.

 

Ang. köpa vallning så skulle jag i ditt fall inte lägga pengarna på pulver. Du är ju fattig student :) Möjligen om det blir mildvädrer, runt nollan och snöfall.

Link to comment
Share on other sites

Jag går i valet och kvalet om jag skall valla själv eller om jag skall köpa vallning till Vasaloppet. Lägger jag på valla själv kommer jag att kolla in vallatillverkarnas rekommendationer på nätet.

 

Är det någon som har några bra/dåliga erfarenheter i sammanhanget? Någon köpt vallning som blivit fel? Någon tillverkares rekommendation som slagit fel? Vilka förhållanden var det?

 

Skall kanske tillägga att jag kör stålsicklat på glidytorna, så det är fästvallan jag funderar över.

Link to comment
Share on other sites

Krångla inte till det. Lägg fäste själv, värm in tunt lager grundvax el. skarklister. På med 4-5 lager blå extra + 2 lager aktuell valla för rådande före, färre lager med Toko vallor.

Vallastationerna fixar -om det blir tokigt- bättre fäste gratis. Glidet rör dom inte.

 

Köper ni tjänsten, så lämna in rengjorda skidor. LF räcker, tycker jag. Allt för att spara pengar.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra vallnings tips. Men jag tror att jag trots tipsen kommer köpa tjänsten. Vallade själv och försökte åka på de i tisdags, kan säga att det blev skapligt bakhalt. Men men, slutsatsen av de är nog att jag inte har nån talang när det gäller vallning så jag vågar inte chansa.

 

men tack iaf.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...