Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skigos kontrollrem/handtag?


Skr

Recommended Posts

Jag har just investerat i ett par Skigo "racing" stavar, och de verkar väl bra, men det lilla problemet är att jag inte kan få kontrollremmarna att sitta fast. De glider obönhörligen ur tills de är ute i sin fulla längd. Jag har till och med slagit ner propparna med hammare, men utan resultat. Finns det något hemligt knep som jag inte har kommit på eller är det bara att byta till Swix handtag och rem (och går det förresten)?
Link to comment
Share on other sites

Jag har just investerat i ett par Skigo "racing" stavar, och de verkar väl bra, men det lilla problemet är att jag inte kan få kontrollremmarna att sitta fast. De glider obönhörligen ur tills de är ute i sin fulla längd. Jag har till och med slagit ner propparna med hammare, men utan resultat. Finns det något hemligt knep som jag inte har kommit på eller är det bara att byta till Swix handtag och rem (och går det förresten)?

Byt till Swix! Jag kör med dem och det funkar bra, skigoremmarna är inte att tänka på för min del. Swixremmarna passar bra, man får pressa lite mer när man ska trycka in dem bara men det brukar inte vara några större problem.

Link to comment
Share on other sites

Räcker det att byta remmarna alltså? Jag tänkte mig att problemet satt i proppen/handtaget självt.

Jag vet inte om det är något fel på ditt handtag eller om du har nån ny modell. Med swixremmarna och originalhandtag funkar det bra för mig i alla fall. Jag brukar vända staven upp och ner och lägga den mot en sten eller asfalt eller annat hårt underlag och lägga så mycket tyngd på den som det går. Då sitter den utan problem sen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har just investerat i ett par Skigo "racing" stavar, och de verkar väl bra, men det lilla problemet är att jag inte kan få kontrollremmarna att sitta fast. De glider obönhörligen ur tills de är ute i sin fulla längd. Jag har till och med slagit ner propparna med hammare, men utan resultat. Finns det något hemligt knep som jag inte har kommit på eller är det bara att byta till Swix handtag och rem (och går det förresten)?

Jag trycker ner allt vad det går. sedan kör jag två varv med vulktejp, gäller alla kontrollremmar

Link to comment
Share on other sites

Jag har just investerat i ett par Skigo "racing" stavar' date=' och de verkar väl bra, men det lilla problemet är att jag inte kan få kontrollremmarna att sitta fast. De glider obönhörligen ur tills de är ute i sin fulla längd. Jag har till och med slagit ner propparna med hammare, men utan resultat. Finns det något hemligt knep som jag inte har kommit på eller är det bara att byta till Swix handtag och rem (och går det förresten)?[/quote']

Jag trycker ner allt vad det går. sedan kör jag två varv med vulktejp, gäller alla kontrollremmar

Exakt var hamnar tejpen?

Har aldrig behövt nåt sånt med Swix iaf., remmen dras automatiskt fast hårdare ju mer man drar i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Nyfiken undrar vad du ska göra med dem inomhus.

På stakmaskinen.

Hemma, eller på gym? Vilken modell, funkar bra?

Själv har jag ordnat en mycket enkel stak"maskin" i form av en liten backe i källaren med en hjulförsedd platta på. Funkar hyfsat tycker jag. Får se när snön kommer vilken effekt det haft.

Link to comment
Share on other sites

Det är en magnetdriven roddmaskin som inte riktigt höll måttet för vanlig rodd.

Kanske inte riktigt för stakning heller eftersom jag fått laga den några gånger pga. materialbrister.

Den har jag satt upp i en ställning på väggen så att den hamnat på lämplig höjd och lutning.

Sedan har jag istället för roddhandtaget gjort en galge där jag fäst rep som går till handtag med kontrollremmar.

 

Jag tycker den fungerar bra. Problemet är att få tiden att gå när man står och drar, även om man har TV och radio i örat.

Man har bra tempohållare genom dataskärmen som visar RPM (roddtag per minut) och hur långt varje drag är.

Link to comment
Share on other sites

Det är en magnetdriven roddmaskin som inte riktigt höll måttet för vanlig rodd.

Kanske inte riktigt för stakning heller eftersom jag fått laga den några gånger pga. materialbrister.

Den har jag satt upp i en ställning på väggen så att den hamnat på lämplig höjd och lutning.

Sedan har jag istället för roddhandtaget gjort en galge där jag fäst rep som går till handtag med kontrollremmar.

 

Jag tycker den fungerar bra. Problemet är att få tiden att gå när man står och drar, även om man har TV och radio i örat.

Man har bra tempohållare genom dataskärmen som visar RPM (roddtag per minut) och hur långt varje drag är.

Snart får de klistra en beskrivning av Vasa´s stakmaskin ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett tips enligt mig är att köpa KV+ kontrollrem med clipfunktion men då måste man köpa ett nytt handtag också, men de får man ju för samma pris som bara kontrollremen från swix kostar. KV+ remmen är den absolut skönaste remmen jag testat speciellt deras nya, den dom hade för tre år sen var möjligtvis lite liten för mina ganska stora händer, men det går lätt att ändra storlek på remmarna från medium till X-large. Jag har också för mig att det ska finnas en vanlig rem utan clipfunktionen men den har jag inte testat.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...