Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic world cup classic (rätt hårdhet?)


Tadden

Recommended Posts

Har köpt ett par Atomic World Cup Classic Warm (soft) anpassade för 70-80 kg. Jag väger 94 kg så jag tycker att skidan verkar lite väl mjuk... Nu är jag ingen elitåkare utan en glad motionär men utan att ha testat skidan så känns den lite mjuk... Är jag helt fel ute?
Link to comment
Share on other sites

Har köpt ett par Atomic World Cup Classic Warm (soft) anpassade för 70-80 kg. Jag väger 94 kg så jag tycker att skidan verkar lite väl mjuk... Nu är jag ingen elitåkare utan en glad motionär men utan att ha testat skidan så känns den lite mjuk... Är jag helt fel ute?

Nej, du är nog helt rätt ute. Varför köpte du skidorna?

Link to comment
Share on other sites

Såg först när jag kommit hem med skidorna att det var "soft" men de provade ju ut skidorna på affären och sa att de var bra. Först testade jag ett par medium 201:or som var bra enligt personalen och sen när jag undrade om jag borde ha 206:or kom nya skidor fram som också skulle funka tydligen....soft-skidorna alltså....Ska jag gå med skidorna till en annan affär för att få deras uppfattning?
Link to comment
Share on other sites

Har de mätt ut spannet på affären så ska de väl passa dig.

Är du tveksam, vilket du ju är, skulle jag be någon kolla spannet med ett papper hemma (ok, inte exakt men borde ge en fingervisning om spannet är helt galet).

Eller lägg på fästvalla och testa skidorna. Vet inte hur enkelt det är att reklamera använda skidor, men om de valt ut felaktiga skidor skulle jag i alla fall bråka med dem om att byta till några som är anpassade för dig.

Link to comment
Share on other sites

Man får nog inte alltid hjälp av butikens mest kunniga på området.

 

Gå först till en annan affär och be dom testa och uttala sig. OBS! Säg inte var du köpt dom, säg bara att du har ett par skidor du vill ha hjälp att testa spannet på. Om du säger var du köpt dom så kanske benägenheten att uttala sig minskar, kritiken blir ju mer personligt riktad då, å många har svårt för sånt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lidt det samme er sket for mig.

 

Jeg købte et par atomic racing classic 196 warm medium, i butikken blev spannet opmålt via ski mod ski teknikken med et paper...??? Det var den eneste teknik de anvendte, jeg litade på personen som.

 

Skien fandt jeg ud af var gjort for 60-70kg åkare, jeg vejer 76kg og er en stærk diagonal åker. Tyvær er jeg dårlig på skid kunnighet och litar på sælgeren for mycket.

 

Jeg har haft uselt glid hele sæsonen, problemet er at jeg bor i Frankrig og kunne ikke komme tilbage og reklamere dem.

 

Jeg gik til butikken idag, da jeg infor Vasaloppet blev tvunget til at få nogle andres råd omkring skidans span. Det blev opmålt til at være 10cm kortere baktil via den vanliga test med en stål grej de kør under skien. Dvs 2cm foran min hæl???

 

Problemet har hele sæsonen været uselt glid varje gång jeg har forsøkt at køre långt, då jag måste ha mer fæstvalla på skien.

 

Anyways, mit fæste er nu ifølge personen som jeg købte skien av ca 2 cm foran min hæl!? Jeg tror ikke på at jeg kan søke fæste like bra om jeg har så kort fæstezon baktil, men sælgeren benekade det och sa at han inte gjort något fel æven om hans førsta span mätning var 10cm fel och jag har ruggat denna ytan fler gånger med sandpaper.

 

Dette tror jeg er fel, vad tycker ni?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kanske du har rätt, ska gennomtesta detta, fast logisk kan jeg ikke se hur man ska kunne söke fästet framför en om fästzonen er så kort därbak, det kanske er jeg som har fel... Andra som har kommentarer til detta?

 

Också är det normalt at man söker at få den kortaste skidan som möjligt?

Link to comment
Share on other sites

Lägg inget fäste bak hälen, det hjälper föga, men du förlorar glid.

Flytta fästet framåt i stället. 40-50 cm är normalt. Nöter det bort valla i framkant då, så är nog skidorna lite för mjuka, tyvärr!

Går det bra med kortare fästzon är det bara att köra!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Hej igen. Jeg vil lige følge op på en gammel tråd. Har nu kørt snart en sæson på de atomic ski, som jeg mener er for mjuka. Jeg har cuttet fæstezonen ind som fan, men glidet er uselt uselt og bare uselt. Jeg har til og med tabt 3 kilo! Litta ej på sælgere, specielt ikke Täby Team Sportia, det er sidste gang jeg har sat mine sko der. Specielt eftersom jeg allerede sidste år var og klage over deres ski råd. Oven i købet gik begge bindinger i stykker i år pga. at de havde monteret salomon bindingen med skruer der var for korte... skandale.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...