Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bästa starttid öppet spår?


fwaldh

Recommended Posts

Hej,

 

Ska åka öppet spår nu på Söndag. Mitt mål har varit att åka under 6h. Men enligt prognoserna verkar det bli snöfall på söndag.. Så min fundering är vilken tid är den bästa att starta på?

 

Min första tanke och som jag kört på i tidigare ÖS har varit att komma iväg så tidigt som möjligt för att slippa bli stoppad av långsammare skidåkare i början.

Men om det är nysnö i spåren kanske det ändå är en fördel att starta senare då eventuell nysnö i spåren är åtkörd. Åkte för många år sedan ÖS i liknande förhållande då fanns det bara ett spår som folk kört i de sista 4 milen och skulle man köra om någon i nysnön så var det fruktansvärt tungt...

 

Vad har ni för teorier?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag siktar på att komma iväg 0700. Om det faller snö är det rätt stor risk att det blir ledkörning i ett eller möjligen två spår, och då är det bättre att ligga långt fram (nån lär ju ligga före dig) där det är anständig fart än längre bak. Förra året var det i praktiken omöjligt (nja, inte omöjligt kanske, men det slet för mycket) att köra om de första milen eftersom det bara var ett spår som var uppkört.

 

Risken om du startar senare är att det bara är ett eller möjligen två spår uppkörda och att detta är fullt av långsammare åkare.

Link to comment
Share on other sites

En kort beskrivning av hur det gick:

Körde enligt angiven plan. Kom till starten 5:50 och kunde ställa mig bland de ca 150 främsta. Kom iväg 7:01 och kunde köra som jag ville i uppförsbacken, härligt! Sen hamnade jag i 2 olika klungor där vi hjälptes åt att dra i det snöiga spåret. I Evertsberg kom jag in som nr 12 och i mål tror jag att jag kom in som 28:e person. Men mitt mål på att komma under 6 h fick jag ge upp i detta föret... Var mycket dåliga spår, de sista milen var det i princip bara de som var framför mig som åkt i lössnön...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...