Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Gamla SkiGO-pulver C55 och C99


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Har ett par burkar hemma som jag köpte för halva halva reapriset. Det är alltså två burkar, ena heter C55 den andra heter C99.

 

I vilka fören duger dessa på Vasaloppet (slitstyrka?), för glada amatörer som vill ha optimalt glid :)?

 

Tacksam för alla svar!

Det är alltså ingen som har någon som helst erfarenhet av dessa pulver? På C99 står det också new med kursiv stil.

Link to comment
Share on other sites

C55 är ett nysnöpulver, heter C105 numera och används från 0 och ned mot 10 minus. C99 är ett fluorpulver för kallsnö -5 och kallare, verkar gå bäst i finkornig snö men funkar i grov också. Inte några av mina favoriter men bra pulver, annars så är det C44 och C22 som har best kredd av Skigos pulver.

 

Av dom du köpt så är väl C55 det mest aktuella, skulle det vara kallt och hög luftfuktighet kan du köra på C99. Kul att du fick ett bra pris på dom, det gäller ju att passa på. Skulle det vara varmt och smutsigt på Vasan så är ju C55 bättre än ingenting.

Link to comment
Share on other sites

C55 är ett nysnöpulver, heter C105 numera och används från 0 och ned mot 10 minus. C99 är ett fluorpulver för kallsnö -5 och kallare, verkar gå bäst i finkornig snö men funkar i grov också. Inte några av mina favoriter men bra pulver, annars så är det C44 och C22 som har best kredd av Skigos pulver.

 

Av dom du köpt så är väl C55 det mest aktuella, skulle det vara kallt och hög luftfuktighet kan du köra på C99. Kul att du fick ett bra pris på dom, det gäller ju att passa på. Skulle det vara varmt och smutsigt på Vasan så är ju C55 bättre än ingenting.

Roligt med lite svar! Köpte C22 också, C44 var slut.. (200 per burk). Jag är ju ingen fattig student, bara småsnål såder. Frågan är väll egentligen när C55 funkar BRA. Dvs. vid vilket före bör jag köpa något annat pulver för 1000kr i Vasaloppstälet på lördag kväll som är signifikatn bättre. Hur ny är ny snö, när börjar t ex C44 eller FC8 bli klart bättre än C55, och när börjar FC7 t ex bli klart bättre än C99.

Link to comment
Share on other sites

C55 fungerar bra tills det är riktigt grov eller isig snö, viktigt är att veta att även när det är mestadels grov snö så kan pistmaskinen skapa ett fint puder (speciellt på konstsnö) som gör att C55 funkar bra.

 

C44 ska du bara köra i grov/isig snö, så länge den inte är allt för blöt, då går C22 bättre.

 

FC7 är bättre än C99 men det är väldigt små skillnader på kallföre.

 

Blir det grov snö och minusgrader så är C44 bättre MEN det är ett väldigt begränsat pulver och på vasan handlar det ofta om en kompromiss.

Link to comment
Share on other sites

C55 fungerar bra tills det är riktigt grov eller isig snö, viktigt är att veta att även när det är mestadels grov snö så kan pistmaskinen skapa ett fint puder (speciellt på konstsnö) som gör att C55 funkar bra.

 

C44 ska du bara köra i grov/isig snö, så länge den inte är allt för blöt, då går C22 bättre.

 

FC7 är bättre än C99 men det är väldigt små skillnader på kallföre.

 

Blir det grov snö och minusgrader så är C44 bättre MEN det är ett väldigt begränsat pulver och på vasan handlar det ofta om en kompromiss.

Fantastiskt vilken kunskap som folk vill dela med sig av, tackar bockar och bugar Lejonet2. Så om jag har förstått det rätt så kommer mitt C55 pulver att funka bra (Jag kommer i alla fall inte att bli frånåkt på söndag p g a att jag var för snål och inte köpte rätt pulver :)). OM prognosen står sig, se nedan

 

http://www.yr.no/sted/Sverige/Dalarna/Evertsberg/helg.html

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...