Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rubbat - hur mycket suger det glid?


Boris

Recommended Posts

Såg intervjuen med Sødergren direkt efter dagens 15km lopp och noterade att svenskarna testat rubbskidor - slutade ju med att dom gick på burk. Sødergren snackade om att han fick bættre slæpp med burk nær han testade skidor...

 

Frågan ær hur mycket glid suger rubbat? Om det nu suger glid? Jag har ALDRIG gått på rubbat (varken med silokon eller pulver).

 

hur upplever ni rubbat gentemot burk/kletburk?

 

 

Ps. tycker verkligen synd om Olsson som garanterat krigat om medalj med bra skidor Ds.

Link to comment
Share on other sites

Jag har åkt ett lopp i Falun på rubbat. Inget nämnvärt sug då, tror mer det beror på att grov struktur behövs i sådant före, vilket inte är så lätt att fixa för alla.

 

Om det sedan slutar snöa, får man nog bakhalt med rubbat.

Därför vanskligt i långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Rubbad är man under mössan! Ruggad är skidan....:) Uppfattade också att Södergren menade att ruggskidorna gled sämre än vallaskidorna.(Behöver ju iofs inte bero på ruggningen)

Noterade också att han åkte på riktigt gamla rcs säkert från -97--98 någonting, förövrigt samma årgång som Lukas Bauer åkte på. (Borde ju lugna ner skidförsäljningen åtminstonne en fraktion ;) )

Link to comment
Share on other sites

Jo, vid våt nysnö behövs grov rill.

Det behöver alls inte snöa för att ruggat ska funka (enligt det lilla erfarenhet jag har) men det är när det snöar som det är som vanskligast med burkvalla. Det har man ju märkt ett flertal gånger.

För mig funkade ruggat även grymt bra vid +2 och duggregn.

 

Men det är klart att ett 100-tal åkare före skapar glatta spår.

 

Man tycker ju att svenska l a g e t borde garderat sig. Några på ruggat och några på vallat.

Link to comment
Share on other sites

Såg intervjuen med Sødergren direkt efter dagens 15km lopp och noterade att svenskarna testat rubbskidor - slutade ju med att dom gick på burk. Sødergren snackade om att han fick bættre slæpp med burk nær han testade skidor...

 

Frågan ær hur mycket glid suger rubbat? Om det nu suger glid? Jag har ALDRIG gått på rubbat (varken med silokon eller pulver).

 

hur upplever ni rubbat gentemot burk/kletburk?

 

 

Ps. tycker verkligen synd om Olsson som garanterat krigat om medalj med bra skidor Ds.

Är det rätt före så suger det inte speciellt mycket. Är det däremot nå´n grad för kallt (kallare än typ minus 2) så går burk lättare.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna kom till VM 99.

 

Rugg är faktiskt jäkligt svårt på det sättet att väga av hur hårt man ska gå på med sandpappret, sedan så måste man på en VC/VM bana ha så mjuka skidor för att kunna klättra vilket gör att ruggen lätt ligger i. Men visst måste de svenska åkarna prova rugg mera, gäller nog för övrigt inte bara landslagsåkarna.

Link to comment
Share on other sites

Skidorna kom till VM 99.

 

Rugg är faktiskt jäkligt svårt på det sättet att väga av hur hårt man ska gå på med sandpappret, sedan så måste man på en VC/VM bana ha så mjuka skidor för att kunna klättra vilket gör att ruggen lätt ligger i. Men visst måste de svenska åkarna prova rugg mera, gäller nog för övrigt inte bara landslagsåkarna.

Skrälltrean Matti Heikkinen (som jag varnade för i nån tråd innan säsongen) hade testat ut tre par ruggskidor från Fischer när det var tillfälle i Otepää då VC gick där iår. Han använde det hårdaste paret av de tre igår.

 

Fischer visade var skåpet skall stå när det gäller ruggskidor. Rönning som också körde på ruggat blev ju först 7:a på sina Ross, de 6 före honom hade Fischers zero under fötterna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bauer åkte på ruggskidor från 98/99. Typ andra gången han åkte ruggat över huvud taget. Verpalu åkte ruggat för första gången i karriären. Så ovanligt är det att åka ruggat alltså.

Det diskuteras vilken typ av ruggning som är bäst, julgran osv.. Dom ruggar med maskinverktyg. Och med det i bakhuvudet så inser man ju att ruggskidor inte är något för en motionär, om man inte har massa pengar man inte vet vad man ska göra med :)

Link to comment
Share on other sites

Bauer åkte på ruggskidor från 98/99. Typ andra gången han åkte ruggat över huvud taget. Verpalu åkte ruggat för första gången i karriären. Så ovanligt är det att åka ruggat alltså.

Det diskuteras vilken typ av ruggning som är bäst, julgran osv.. Dom ruggar med maskinverktyg. Och med det i bakhuvudet så inser man ju att ruggskidor inte är något för en motionär, om man inte har massa pengar man inte vet vad man ska göra med :)

Håller inte med. Man behöver inte specialskidorna, det går utmärkt med vanligt belag.

Jag har kört ruggat ca 5 gånger i vinter och har haft perfekta skidor. Helt outstanding fäste när andra antingen har klumpar under fötterna, struntar i fäste eller har helt bakhalt.

 

Rugga med sandpapper kornighet runt #100. Om det fryser i - stråk på silikon. Ett tips som någon gav var att värma bort en del hår i ruggzonen med gaslampa. (Jag tog en braständare). Det skulle minska ifrysningrisken. Den gången gick det bra utan silikon. Då var det regn i luften och ca +2C.

Link to comment
Share on other sites

Håller inte med. Ett par inte alltför hårda Sthlms-skidor + ett sandpapper + lite silikonolja funkar jättebra i svårvallade nollfören. Börja med en kort ruggzon o se om du får fäste. När fästet funkar kollar du om det behövs silkon för att slippa ifrysning. Nollföre = mjuka spår så jag upplever inte att det stjäl nämnvärt glid.

 

Plättlätt o tar bara ett par minuter!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...