Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Att tejpa eller inte tejpa...


m.

Recommended Posts

Jag har läst många trådar om vallatejpens underlägsenhet gentemot burkarna. Men är det någon som VET (t ex av egen erfarenhet eller genom tester) på VILKET SÄTT den är sämre. Är det sämre glid eller fäste? Eller båda delarna? Och i så fall, gäller det vid alla snöförhållanden, eller finns det något förhållande där tejp är lika bra eller t o m bättre än burk/klister? Är det dessutom skillnad på olika tejper?
Link to comment
Share on other sites

Nysnö: Burk bättre än tejp. Klart bättre glid och de de finns risk för ifrysning i tejpen.

Gammal snö: Burk bättre än tejp. Bättre glid.

Grovkornig snö: Här kan tejp fungera bra, lika bra eller något sämre än t.ex. Klister täckt med burk.

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle bli lika förjävligt före (kring nollan och snö på morron) som 2008 är jag lite sugen att prova den svarta tunnare tejpen. Finns det nå´n här som har lite erfarenhet av den i just sådana förhållanden??? Har själv varit skeptisk till tejp just för ifrysningens skull samt att den skulle försämra glidet allt för mycket. Går den att täcka med ex. start tjära?

 

Tack på förhand av en som drabbats av nojjjjan!

Link to comment
Share on other sites

Svart tejp suger mindre glid eftersom den är tunnare. Men jag skulle nog inte satsa på ny tejp om det är ny snö., har man kört tio mil på den är den lenare. Det går f ö utmärkt att täcka den med burk, bara tejpen är kall när man lägger på burk
Link to comment
Share on other sites

Är lite imponerad av tejpen (START RÖD) faktiskt. Känns som vallornas hagelbrakare. Har haft kanonbra fäste i allt från -18 till nollan. Kanske inte kanonbra vid nollan, men bättre än medtävlare.

 

Nu är det ju så att Vasaloppet kan erbjuda allt från -5 till +3 på ett och samma lopp, och då borde tejpen vara bra. Körde det besvärliga VL 2008 på tejp. Min kompis, som också tänkt ha tejp, fick i sista stund tag i en "proffsvallare/elitvallare/expertvallare" som skrek rakt ut i luren "NEEEJ!" och instruerade min kompis om alla olika lager burkvalla han skulle lägga. Han vallade hela natten och det blev inte bra, jag hade med tejpen fäste i de minst glatta spåren och utanför spåren.

 

Nu står jag i led 3 inför VL 2009 och känner att det blir ensamt med tejp där. Varför?

 

Någon som har erfarenhet av tejp på VL?

Link to comment
Share on other sites

Är lite imponerad av tejpen (START RÖD) faktiskt. Känns som vallornas hagelbrakare. Har haft kanonbra fäste i allt från -18 till nollan. Kanske inte kanonbra vid nollan, men bättre än medtävlare.

 

Nu är det ju så att Vasaloppet kan erbjuda allt från -5 till +3 på ett och samma lopp, och då borde tejpen vara bra. Körde det besvärliga VL 2008 på tejp. Min kompis, som också tänkt ha tejp, fick i sista stund tag i en "proffsvallare/elitvallare/expertvallare" som skrek rakt ut i luren "NEEEJ!" och instruerade min kompis om alla olika lager burkvalla han skulle lägga. Han vallade hela natten och det blev inte bra, jag hade med tejpen fäste i de minst glatta spåren och utanför spåren.

 

Nu står jag i led 3 inför VL 2009 och känner att det blir ensamt med tejp där. Varför?

 

Någon som har erfarenhet av tejp på VL?

Med plus 2-3 grader och blanka spår kommer du att ha noll fäste på tejp

Link to comment
Share on other sites

Körde på tejpen 2007 och hade kanonfäste samt kanonglid, inget sug alls. Lite hugg i nysnön i första backen men sedan ok. Startade i 5e led, körde upp mig till 3e. plac 1600 tid 5,54, Kändes skönt att åka nästan själv i uppförsbackarna då folk stod och svor och vallade om mellan tallarna i skogen, detta redan i backarna upp mot Risberg.

 

Lade på tejpen även 2008, men det funkade ej, lite för glatt och runt nollan, plågade mig tilll Evertsberg, men lade tunt universalklister utanpå tejpen som gav bra bett in till Mora...

Link to comment
Share on other sites

som prognosen ser ut nu med flera minusgrader och nysnö är nog inte tejp att rekommendera.

Då måste jag meddela att jag åkte tjejvasan i ca -5 grader och snöfall hela turen. Körde med den röda swixtejpen som var nypålagd, hade alltså inte kört en mil på den innan.

Fick ingen ifrysning eller bakhalt under turen.

 

Mycket nöjd!

Link to comment
Share on other sites

Ni verkar ha koll på tejp! Jag har precis inlett min skidkarriär ;) och när jag köpte mina skidor lades grundvalla + tejp på. Oturligt nog skedde premiärturen på underlag som var mkt varierat med partier av is (sönderkört spår av skoteråkare). Isen gjorde att tejpen lossnade och försvann på vägen. Nu är ytan kladdig (röd) och ojämn. Vad göra? Kan jag direkt lägga på ny tejp eller måste ytan sicklas och vallas om, typ?
Link to comment
Share on other sites

Tejp tål normalt mycket omild behandling, kan påläggningen vara bristfällig?

Gör rent noggrant i rumstemperatur. Ej vallaväck , som ger lite fet yta.

Det säljs spec. rengöringsmedel för detta.

Rugga den rena, torra ytan med sandpapper innan ny tejpning!

Link to comment
Share on other sites

Var i ett par skidaffärer och spanade reafynd idag. Vid spannprövarplatsen låg ett pappersblock med Starts logga som fick mig intresserad. Det visade sig vara speciella blad som man skulle ha för att mäta ut fästzonen för Starts röda tejp. Bladen var TJOCKA! Inte undra på att många som kör med tejp upplever att de tappar glid.
Link to comment
Share on other sites

Har ett par tejpade (röd) skidor, men måste säga att den går väl hyfsat i gammal halvfin snö, men då är det lätt att valla (tex start 0 och -1-3), så det har blivit så att jag har bättrat på med kallvalla utanpå. Så nu fungerar tapen mer som ett slags grundvax än som valla. Jag är inte speciellt tilltalad av tapen, den har sina begränsningar tex nysnö ger ifrysning.

Vill varna för Starts tapebortagningsmedel, mycket besvärande för personer med känsliga luftrör eller astmatiska problem.

Inga problem att få den att sitta på skida rengjord med Intersport vallaväck (=lacknafta), om man låter medlet avdunsta till nästa dag + lätt slipning.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet efter cirka 10-talet pass på svart Start-tejp är att den greppar bra i alla fören upp till 0 så länge ingen nysnö finns. Kommer det nysnö är det dock bara att ge upp. Tejpen slits dock bra mycket snabbare vid hårda fören, 10-15 mil är max, och då är tejpen ordentligt ingnuggad.

 

När det gäller vallaväck så har t.ex. Kähärä samma innehåll i vallaväck såväl som i tejpväck, vilket är Alifatnafta. Alltså samma medel som också kan köpas för 15 kr litern hos Jula!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...