Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tider i ÖS...


sportgustaf

Recommended Posts

Förra året var det "bestefar" här på forumet som på något sätt hade lyckats ta fram alla resultaten från ÖS och sammanställa i ett exceldokument, så man kan se "placeringar" i detta motionslopp, är det något som finns även i år eller vet någon hur man gör för att få fram det från vasaloppets hemsida?
Link to comment
Share on other sites

Förra året var det "bestefar" här på forumet som på något sätt hade lyckats ta fram alla resultaten från ÖS och sammanställa i ett exceldokument, så man kan se "placeringar" i detta motionslopp, är det något som finns även i år eller vet någon hur man gör för att få fram det från vasaloppets hemsida?

Jag hade också gärna sett en sådan lista, men har ingen aning om hur man gör...

Det är ingen som vet ens vad "segraren" gick i mål på och vad mediantiden blev?

Link to comment
Share on other sites

Här kan ni se tiderna för ÖS 2009.

http://blogg.ensvenskklassiker.nu/

Alla finns inte med i listan från söndag, exempelvis inte jag (7.01). Det ser ut som att de INTE tagit med några veteraner över huvud taget (med nummer 19...) men när de missat detta kanske de även missat annat. Däremot finns jag med måndag.

Finns det även seedningstabeller till loppen ?

Link to comment
Share on other sites

Ur vasaloppets data går det ej att utläsa om deltagaren åkt lördag eller söndag.

Dock så går det att utläsa ur startnumret för de flesta, då söndagens åkare har startnummer inom vissa intervall och måndagens åkare inom andra intervall. Dock så verkar det som att alla veteraner får startnummer på 19000, oavsett om de åkt lördag eller söndag. Så nu ligger alla veteraner i måndagens lista.

Link to comment
Share on other sites

Ur vasaloppets data går det ej att utläsa om deltagaren åkt lördag eller söndag.

Dock så går det att utläsa ur startnumret för de flesta, då söndagens åkare har startnummer inom vissa intervall och måndagens åkare inom andra intervall. Dock så verkar det som att alla veteraner får startnummer på 19000, oavsett om de åkt lördag eller söndag. Så nu ligger alla veteraner i måndagens lista.

Problemet är tydligen mitt speciella fall. Jag har inte åkt "söndag eller måndag" utan "söndag OCH måndag". Då försvinnar alltså ett av mina lopp i resultatlistan, dvs i mitt fall det från söndag ?

Link to comment
Share on other sites

Ur vasaloppets data går det ej att utläsa om deltagaren åkt lördag eller söndag.

Dock så går det att utläsa ur startnumret för de flesta' date=' då söndagens åkare har startnummer inom vissa intervall och måndagens åkare inom andra intervall. Dock så verkar det som att alla veteraner får startnummer på 19000, oavsett om de åkt lördag eller söndag. Så nu ligger alla veteraner i måndagens lista.[/quote']

Problemet är tydligen mitt speciella fall. Jag har inte åkt "söndag eller måndag" utan "söndag OCH måndag". Då försvinnar alltså ett av mina lopp i resultatlistan, dvs i mitt fall det från söndag ?

Vad tyckte du om måndagens förhållanden? Var det bättre spår på måndagen jämfört med söndagen?

Link to comment
Share on other sites

Ur vasaloppets data går det ej att utläsa om deltagaren åkt lördag eller söndag.

Dock så går det att utläsa ur startnumret för de flesta' date=' då söndagens åkare har startnummer inom vissa intervall och måndagens åkare inom andra intervall. Dock så verkar det som att alla veteraner får startnummer på 19000, oavsett om de åkt lördag eller söndag. Så nu ligger alla veteraner i måndagens lista.[/quote']

Problemet är tydligen mitt speciella fall. Jag har inte åkt "söndag eller måndag" utan "söndag OCH måndag". Då försvinnar alltså ett av mina lopp i resultatlistan, dvs i mitt fall det från söndag ?

Vad tyckte du om måndagens förhållanden? Var det bättre spår på måndagen jämfört med söndagen?

Ja, det var som natt och dag. Jag bedömer att söndagens före var mycket tungt och spåren inte alls av toppklass med kraftigt snöfall hela vägen och att min tid 7.01 svarar ner mot c:a 6 timmar i normalföre. Trots att det snöade i starten och en tid därefter även måndag så bedömer jag både spår och väder som normalbra. Jag var rejält seg ett par mil i början men sedan började det glida riktigt bra och tiden blev som sagt 6.28 (jag borde absolut ha kunnat åka på låt säga minst 15-20 min. fortare om jag inte åkt dagen innan i ett sådant grisföre)

Link to comment
Share on other sites

Med åren får man sänka sin målsättning och i år hade jag lagt den på 7.30. Det såg bra ut efter halva loppet (3.42), men sen kom som bekant snön och ställde till det, så jag hamnade närmare 8 tim. Lars-Erik du måste vara fantastiskt bra tränad för din ålder, som kan åka på 6.28 dagen efter detta något slitiga lopp. Jag var öm i överarmar, lår o nacke måndag morgon och skulle ogärna ha ställt mig på ett par skidor. Hade en befängd tanke att åka VL på söndag, men det har jag slagit ur hågen, då bara ett lopp räknas/år. Alla lopp borde räknas, då det är en större prestation att klara av mer än ett lopp per år. Fast inget hindrar att man räknar ihop alla lopp man gjort för egen räkning.:)

Jag tror att det mer handlar om inställning än fysisk prestationsförmåga att klara av att åka mer än ett lopp under VL-veckan.

Intressant med resultatlistan i ÖS - detta borde gå att utveckla om födelseåret skrevs in i VL resultatbörs. Då kunde man även ta ut åldersbaserade resultatlistor för samtliga lopp inkl Skejtvasan (där H/D 50 är borttagna i år) och loppen skulle bli mycket intressantare att ställa upp i.

Link to comment
Share on other sites

Makalösa prestationer dessa veteraner utför. Hur många lopp Sälen-Mora är du uppe i nu Lars-Erik?

Jag har åkt 35 Vasalopp (förhoppningsvis 36 om hälsan står mig bi till på söndag) och 11 öppna spår dvs. totalt 46 lopp så jag har långt upp till det förmodade rekordet på 75 lopp som jag tror Tjuren identifierat rätt att det är Gunnar Sold, det är en verklig kämpe. Den enda som skulle kunna konkurrera som jag kan komma på är gamle storåkaren Bengt Eriksson , Sälen, men han åker nog fortfarande klart fortare än 10.5 timmar (jag gissar 8-8.5 i detta före). Det är också korrekt som Volevodyn säger att Veteranklubbens normala regler säger att du bara får räkna ett lopp per år så på detta sätt har jag 36 lopp. Men också som Volevodyn påpekar så har man ju själv frihet att räkna alla lopp och det tror jag även de flesta i omgivande samhället tycker är naturligt. Vad skulle t.ex. Maratonlöparna tycka om att bara få räkna ett lopp per år, vetenskapsmännen att räkna bara en vetenskaplig artikel per år, etc. ?

Och, som Volevodyn också påpekar, man kan alltid diskutera om det är större prestation att åka t.ex. tre lopp på ett år eller tre år ?

Är du själv Veteran Volevodyn ?

Anm: Det är också verkligt kul att så många från skidforum numera känner igen mig ute i spåret och ger mig uppmuntrande tillrop. Och nu som sist till och med få träffa självaste GundeG på vårt favoritpizzaställe och få veta mer detaljer om det speciella gnabb han hade på skidforum med vår vän Vasaa från Luleå. Intressant.

Link to comment
Share on other sites

Jag och min kompis körde stålsicklat och vi hade nog sämst glid av alla på söndagens ÖS. Den stålsicklade struktur var nog för fin för den tempraturen och den blött snön som föll. Sen blev även glidet lidande av att det fastnade snö och is under fästzonerna men det var många som hade samma problem. Det var inte roligt att se alla glida om en hela vägen från start till mål i utförsbackarna. Men med tanke på vädret och vallamissen så är jag nöjd med mitt premiärvaslopp och tiden 07.38, även om det mest var ett helvete hela vägen från Sälen till Mora :)
Link to comment
Share on other sites

Jag och min kompis körde stålsicklat och vi hade nog sämst glid av alla på söndagens ÖS. Den stålsicklade struktur var nog för fin för den tempraturen och den blött snön som föll. Sen blev även glidet lidande av att det fastnade snö och is under fästzonerna men det var många som hade samma problem. Det var inte roligt att se alla glida om en hela vägen från start till mål i utförsbackarna. Men med tanke på vädret och vallamissen så är jag nöjd med mitt premiärvaslopp och tiden 07.38, även om det mest var ett helvete hela vägen från Sälen till Mora :)

Bäst glid av de runtom mig (= det var verkligen bra) fram till Mångsbodarna och det på stålsicklat, men sen som sagts frös det i och gick tungt.

Link to comment
Share on other sites

Jag och min kompis körde stålsicklat och vi hade nog sämst glid av alla på söndagens ÖS. Den stålsicklade struktur var nog för fin för den tempraturen och den blött snön som föll. Sen blev även glidet lidande av att det fastnade snö och is under fästzonerna men det var många som hade samma problem. Det var inte roligt att se alla glida om en hela vägen från start till mål i utförsbackarna. Men med tanke på vädret och vallamissen så är jag nöjd med mitt premiärvaslopp och tiden 07.38' date=' även om det mest var ett helvete hela vägen från Sälen till Mora :)[/quote']

Bäst glid av de runtom mig (= det var verkligen bra) fram till Mångsbodarna och det på stålsicklat, men sen som sagts frös det i och gick tungt.

På söndagens ÖS åkte jag väl för tredje gången ÖS/VL på stålsicklat och för första gången med verkligt bra glid. Tidigare godkänt men inte mer. Hade denna gång lagt mer omsorg på borstningen (först stål sedan nylon) samt vilket var nytt för mig rillat med toko 1 mm-rill.

Link to comment
Share on other sites

L-E: Jag är veteran men inte i vasaspåret än - årets var det 28:e. Hade tänkt jubilera nästa år med 30:e 40 år efter starten, men det får bli 2011 i stället och då för sista gången hoppas jag.

 

Under loppet "forskade" jag lite om det kunde vara någon från forumet, som åkte. På myrarna kom startnr 5464 ifatt mig, men du hann smita iväg innan jag hann fråga dig, anar dock vem du är. Annars hade jag sällskap 2-3 mil med kille från Stockholm nr 5145, han var dock inte aktiv på forumet (släkt med den gamle hockeyspelaren Sigge Bröms?) Ett gemensamt kännetecken som HJN föreslog hade underlättat

Link to comment
Share on other sites

L-E: Jag är veteran men inte i vasaspåret än - årets var det 28:e. Hade tänkt jubilera nästa år med 30:e 40 år efter starten, men det får bli 2011 i stället och då för sista gången hoppas jag.

 

Under loppet "forskade" jag lite om det kunde vara någon från forumet, som åkte. På myrarna kom startnr 5464 ifatt mig, men du hann smita iväg innan jag hann fråga dig, anar dock vem du är. Annars hade jag sällskap 2-3 mil med kille från Stockholm nr 5145, han var dock inte aktiv på forumet (släkt med den gamle hockeyspelaren Sigge Bröms?) Ett gemensamt kännetecken som HJN föreslog hade underlättat

Ja, det var ju så att det fanns planer på en gemensam mössa ifjol, men det sket sig på något vis.

Pratade med Mathias Danielsson på TRIMTEX och de har så bra mössor att Robin Bryntesson tagit fram en enligt egen design som han säljer till förmån för diabetesforskningen, http://www.bryntes.se/media/m_ssan.png

Passar på och grattar honom till fin tid i halvvasan :)

Link to comment
Share on other sites

L-E: Jag är veteran men inte i vasaspåret än - årets var det 28:e. Hade tänkt jubilera nästa år med 30:e 40 år efter starten, men det får bli 2011 i stället och då för sista gången hoppas jag.

 

Under loppet "forskade" jag lite om det kunde vara någon från forumet, som åkte. På myrarna kom startnr 5464 ifatt mig, men du hann smita iväg innan jag hann fråga dig, anar dock vem du är. Annars hade jag sällskap 2-3 mil med kille från Stockholm nr 5145, han var dock inte aktiv på forumet (släkt med den gamle hockeyspelaren Sigge Bröms?) Ett gemensamt kännetecken som HJN föreslog hade underlättat

OK. Volevodyn, snart ses vi i Veteranfållan. Fortfarande håller jag ju fjärde led men det kanske är sista året och då får jag nog inrätta mig i den speciella veteranfållan i femte led.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...