Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Underfrysning-Tjärbaserad fästvalla


HJN

Recommended Posts

Var det den här man skulle haft i söndagens ös?

http://www.startskiwax.com/product.php?prod=79

eller denna

http://www.startskiwax.com/product.php?prod=80

 

Vad säger ni som kan det här, finns det några egentliga alternativ till tjärvalla? Kompisen åkte på v40 invärmt i botten och vr40 på topp vilklet tydligen funkade, men var det bara ett lyckokast. Själv hade jag Swix grönt extra invärmt och skigo -2 till -15 på topp, med lite infrysning som gick att sparka loss, men tappade ändå mycket i glid.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade perfekta skidor fram till snöfallet började och därmed underfrysningen. Men det var väl så för de flesta oavsett fästvalla och även de som lämnat in för proffsvallning . Vid Eldris fanns en "skrapbräda" att ta bort underfrysning med - bra - borde funnits även på tidigare kontroller. Sen blev det bakhalt sista 15 km, men ingen ide att valla om då spåren var så sladdriga o bitvis isiga.
Link to comment
Share on other sites

Jag hade perfekta skidor fram till snöfallet började och därmed underfrysningen. Men det var väl så för de flesta oavsett fästvalla och även de som lämnat in för proffsvallning . Vid Eldris fanns en "skrapbräda" att ta bort underfrysning med - bra - borde funnits även på tidigare kontroller. Sen blev det bakhalt sista 15 km, men ingen ide att valla om då spåren var så sladdriga o bitvis isiga.

Ja skrapbrädan använde jag mig också av, men då var det så dags, det började ju redan i Lundbäcks backarna.

 

Men nog hade det väl fungerat med äkta tjärvalla?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte Tobbe Ls anledning till att vara försiktig vid påstrykning av den. Men min anleding att vara försiktig är att jag annars riskerar få ut den i stora tuggumminliknande blaffor på belaget. Liksom med Starts syntetvallor. Fryst burk på ganska klibbig grund och man behöver inte vara fullt lika försiktig.
Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte Tobbe Ls anledning till att vara försiktig vid påstrykning av den. Men min anleding att vara försiktig är att jag annars riskerar få ut den i stora tuggumminliknande blaffor på belaget. Liksom med Starts syntetvallor. Fryst burk på ganska klibbig grund och man behöver inte vara fullt lika försiktig.

Som sagt så har jag aldrig uppfattat att den ska ta glid...men jag har läst det på någon sida...eller katalog...

Tjära 0 till -3 kan vara svår att få ut om burken är för varm...men -2 till -7 brukar inte vara något problem...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...