Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet Spår söndag


Volevodin

Recommended Posts

Blev kraftigt försenad till starten i en bilkö men starttiden förlängdes så att alla fick starta. Min starttid blev 08.22, vilket var positivt i början, men inte längre framåt dagen skulle det visa sig. Mitt på dagen drog ett kraftigt snöfall in och förstörde spår och möjligheter att ta sig ner på hygglig tid. Glidet var OK hela vägen, men fästvallan började hugga i nysnön, bitvis isbildning under skidorna. På glidet hade jag Toko Multigrade/blå Vauhti i botten, sen Vauhti Pink HF och ytterst FC 7 invärmt med vanligt strykjärn. Tror inte stålsicklat varit bättre - det var liksom inte glidet som var problemet. Fäste: Vauhti grundvax och gamla Moroten invärmt. Rode Super, Rode Multigrade, Vauhti Morot 2 lager vardera + ett kort lager Vauhti Pink täckt med Morot.Nöjd med fäste o glid i 5 mil, inga problem med att fästet bromsade.

Arrangörerna var ute och körde med spårmaskinen vissa sträckor, så bitvis slapp man de sladdriga spåren, dock sög de nya spåren mer. I backarna blev de dock förstörda ganska omgående då ÖS-åkare har en viss förkärlek för saxning. Sen var det svårt att komma fram, då de nya spåren var till vänster dvs för "snabbåkare" och alla klev över i de nya spåren. Efter Oxberg var det en "rodelbana" nerför backarna och sen endast ett åkbart spår upp mot en mil tror jag, då åkarna bildade en lång karavan.

Med facit i hand borde man kanske åkt en dag senare, eller vad säger ni som åkte i måndags.

Link to comment
Share on other sites

Ja, måndagen var nog bättre. Glidmässigt var det helt okej men jag själv hade noll fäste och det frös i väldigt ofta. Vallade om under loppet, vilket höll i någon mil, men sen samma skit igen.

Lämnade in mina skidor på SkigGo's vallaservice. Ok glid, pissfäste och dyrt.

Men som sagt, ändå glad att jag åkte måndag.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom iväg ganska tidigt på söndagen dvs 07.02 och det var sönderåkta spår redan då. Problemet var ju att spåren var så mjuka så när man tryckte ifrån så sjönk skidan eller gled i sidled. Oxberg-Hökberg var missär. Många uti spåret var sura att man inte gjorde nåt åt spåren. Jag hade Toko Base invärmt Rode Multigrade 2 samt 3 lager Blå Super och det funkade bra ända tills 2 km före Hökberg där frös det i ordentligt.

 

Jag är nyfiken på vad man skulle haft för fästvalla för att undvika ifrysning, någon sa att det blev fuktigare luft där. Skulle det varit flourvalla som de sa i anna tråd här på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Jag är nyfiken på vad man skulle haft för fästvalla för att undvika ifrysning, någon sa att det blev fuktigare luft där. Skulle det varit flourvalla som de sa i anna tråd här på forumet?

Bra fråga. Både Swix blå och Ski-go racing -2/-15 frös också vet jag. Undrar vad som hade varit optimalt? Gick dock att köra vidare på Ski-gos valla, även om det frös en del.

Link to comment
Share on other sites

Jag kom iväg ganska tidigt på söndagen dvs 07.02 och det var sönderåkta spår redan då. Problemet var ju att spåren var så mjuka så när man tryckte ifrån så sjönk skidan eller gled i sidled. Oxberg-Hökberg var missär. Många uti spåret var sura att man inte gjorde nåt åt spåren. Jag hade Toko Base invärmt Rode Multigrade 2 samt 3 lager Blå Super och det funkade bra ända tills 2 km före Hökberg där frös det i ordentligt.

 

Jag är nyfiken på vad man skulle haft för fästvalla för att undvika ifrysning, någon sa att det blev fuktigare luft där. Skulle det varit flourvalla som de sa i anna tråd här på forumet?

Jag hade gamla Swix 0--1 ytterst båda dagarna men superväl utstruket (det kan ha stor betydelse när det är känsliga fören). Jag märkte inte av någon underfrysning, bara lite hugg vid ett par tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hader Rode Multigrade -3/-7 i ett lager ytterst. Under det R Multigrade 0/-2 tre lager och under det tre lager R Multigrade -3/-7. Jag hade ingen direkt ifrysning, bara lite hugg ibland som aldrig utvecklades till något mer. Ungefär så bra det gick att få den dagen, ÖS söndag, föreställer jag mig.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...