Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Per Elofsson


Ironman78

Recommended Posts

Roade mig med att se "Mästarnas mästare" på SVT igår.

 

Blev väldigt imponerad av tidigare skidåkaren Per Elofsson på det s k Beep-testet. En efter en klev av men Elofsson bara fortsatte. När Malin Moström klev av efter hastiget nio så sprang Per två höjningar till helt själv, till synes nästan oberörd.

 

Sade efteråt att han velat göra det när han var topptränad. "-Jag hade över 7 liter i syreupptagning. Nu har jag ca 4,5 l".

Link to comment
Share on other sites

Ser också programserien. I förra programmet visades glimtar från Per Elofssons karriär och där framkom saker som inte fått genomslag tidigare. Att han blev knäckt av Muleggs dopning stämmer väl inte helt, han vann VM-guld året efter. De bilder vi sett av Per Elofsson som en fet fd skidåkare har aldrig fått sin förklaring. De flesta trodde väl att han svällt upp av för mycket mat och lite träning, men Per berättade att han av de omänskligt hårda träningen året efter misslyckandet i Canada fått en defekt i sina cellmebran som gjorde att det samlades vätska i kroppen. Han var så trött vid den här tiden att han kunde sovit nästa hela dygnet. Lite märkligt att vi inte fått den informationen tidigare, det hade gett en annan bild av Per än vad många trodde.

En fantastisk skidåkare var han under sin något korta storhetstid !

Link to comment
Share on other sites

Ser också programserien. I förra programmet visades glimtar från Per Elofssons karriär och där framkom saker som inte fått genomslag tidigare. Att han blev knäckt av Muleggs dopning stämmer väl inte helt, han vann VM-guld året efter. De bilder vi sett av Per Elofsson som en fet fd skidåkare har aldrig fått sin förklaring. De flesta trodde väl att han svällt upp av för mycket mat och lite träning, men Per berättade att han av de omänskligt hårda träningen året efter misslyckandet i Canada fått en defekt i sina cellmebran som gjorde att det samlades vätska i kroppen. Han var så trött vid den här tiden att han kunde sovit nästa hela dygnet. Lite märkligt att vi inte fått den informationen tidigare, det hade gett en annan bild av Per än vad många trodde.

En fantastisk skidåkare var han under sin något korta storhetstid !

Håller med dig Volevodin. Det var ny information som inte framförts i media tidigare och som förklarar Elofssons problem. Tycker också att det är lite konstigt att det inte kommit fram tidigare, kanske visar på journalisternas bristande kompetens när det gäller fysiologi?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar nog inte om journalisters bristande kompetens när det gäller fysiologi. Det visar nog snarare på hur medierna fungerade då och även fungerar idag. De är främst intresserade av det som säljer/ är intressant för oss läsare. Fysiologiska detaljer säljer nog inte jättemånga lösnummer. Vad är en mer trolig rubrik? "Defekta cellmembran bakgrunden till Elofssons medvetna viktuppgång" eller "Elofsson tröstäter sig fet på falukorv efter väggen". Alt 1 blir för invecklat för den stora massan och medierna spinner istället ofta vidare på någon slags stereotypisering (det är troligt att han fått problem med vikten mm. efter att ha gått in i väggen.)
Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att det kommit ut i media. Problemet är att nå ut till alla. Kan drunkna i all annan media. Känner igen att jag läst eller hört det där med cellmembranen tidigare.

 

Sen är det inte så lätt att få ut det. Jag menar om man t ex sitter och är fet och otränad på idrottsgalan så springer man inte till närmaste kamera och förklarar sig.

 

Det måste komma ut vid rätt tillfälle på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Egentligen var väl Elofsson mer eller mindre körd som skidåkare efter Salt Lake City.

 

Kommer ihåg att han trots det vann ett VM guld i Val di Fiemme..men det var mera på grund av Japanglid på skidorna och att Teichmann vände 180 grader sista backen före mål.

 

Elofssons kropp pallade inte grymmeträningen.

Link to comment
Share on other sites

Har också läst tidigare att Elofsson fått något problem med celler och därmed såg ut som en uppsvälld muffins.

 

Men jag delar analysen av media som beskrivits längre upp. Addera dessutom Jantelagen och givetvis vill man vinkla det till att "se där, även han blir tjock när han lever som vi andra"

 

Förövrigt blev jag grymt imponerad över Igelström och hennes kämpainstinkt. Har nu bara sett 1 program (det med Beeptestet) men hon dömdes i princip ut inför varje moment av "experterna" för att sedan göra bra ifrån sig i alla proven. Erica Johansson viker dock ner sig väldigt enkelt verkar det......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...