Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur vallade ni på Vasaloppet?


Jim N

Recommended Posts

Glid:

Primateria-sicklade' date=' med 3-4 drag med struktursickeln

Toko HF Röd

Skigo C105

Toko rak riller 0,75?

 

Fäste:

Toko Base och Swix blå extra invärmt

2 lager blå extra

2 lager VR45

3 lager VR40 på toppen

 

Fantastiskt glid, speciellt i högfart. Blev i princip aldrig om körd i utförbackarna. Accelerationen bara fortsatte. Efter Oxberg aningen sämre efter att ha kört i all välling och blåbärssoppa i spåret.[/quote']

Hade du samma bra glid även där det var lite mer fin ny snö i spåren?

Jag glidpreparerade liknande dig men utan glidvalla (delaljer här). MIsstänkte att finare struktur hade varit viktigaste åtgärden för bättre glid, men även att glidvallning och ordentlig borstning etc kanske kunnat "blanka upp" extra i den striktur jag hade och ge nysnökristaller mindre att gripa tag i, men man hinner ju inte testa allt i en tävling, så alltid intressant att jämföra. =)

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln, Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.

Det kom ju lite snö i luften när jag var i Oxberg. Kanske det samtidigt kom snö längre ner mot Mora? det kan ju vara en annan orsak till att glidet försämrades något, men absolut inte så det störde. Tvärtom jag tog mest placeringar från Hökberg och in.

Jag testade 2 par skidor under lördagen i lilla knölen innan vägövergången. Mitt andra par, (som jag inte valde) ett par gamla RCS med nedsliten fin stenslipad struktur som alltid gått kanon i kallföre. Nu var det -4C i testet och förväntat samma temperatur under själva loppet, så jag drog några drag med struktursickeln även där. Båda vara vallade med TOKO Röd HF. Okolärt hade RCS finare struktur. Glidet på bägge paren (det jag valde var Ross x-ium C2) var mycket bra och längre än de flesta andra som testade. Jag hade f.ö. inget fäste på vid testet. Ross-paret var dock aningen bättre och sen var det roligt att ta paret med den 100%-igt sicklade strukturen. På detta paret la jag sedan på C105 + Toko rillern. Kanske skulle man skippat rillern?

Link to comment
Share on other sites

Glid:

 

BWLF

Star LA6

Star HA6

 

Fäste:

 

1 lager invärmd Star S8 Grön

2 lager Star S6 Blå

2 lager Star S4 Violett

2 lager Star S6 Blå

1 lager Star S5 Top violett

 

Hade som de flesta andra bra fäste hela vägen och bra glid relativt de som var runt mig.

 

Fäste:5

Glid:4 (3.5 på slutet)

 

Tid 6:12 från startled 4.

Link to comment
Share on other sites

Glid: Grafit i botten, blå+röd holmenkoll matrix hf, holmenkoll mid-pulver på topp

 

Fäste: Toko base, vr40 +vr45

 

Hade bra fäste och bra glid, även om jag mot slutet blev omkörd av många och kände jag tappade glid. Katastrofstart från led 3, 5.54 blev sluttiden

Link to comment
Share on other sites

Kuzmin-sicklat med kanon-glid! Ingen gled förbi mig i nedförsbackarna!

Borstat med mässing och nylon. Minst 10 min/skida.

 

Fäste: Swix grönt invämt i botten, sedan 1 lager VR40, på det tre lager Rode multigrade 0- (-2), och toppat med ett lager VR40. Stannade en gång efter Risberg och bättrade på fästet med VR 50 på klisterzonen. Det blev kanonbra!

 

Jag kommer aldrig att ha så här bra skidor igen..

Link to comment
Share on other sites

Hade du samma bra glid även där det var lite mer fin ny snö i spåren?

Jag glidpreparerade liknande dig men utan glidvalla (delaljer här). MIsstänkte att finare struktur hade varit viktigaste åtgärden för bättre glid' date=' men även att glidvallning och ordentlig borstning etc kanske kunnat "blanka upp" extra i den striktur jag hade och ge nysnökristaller mindre att gripa tag i, men man hinner ju inte testa allt i en tävling, så alltid intressant att jämföra. =)[/quote']

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln, Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.

Det kom ju lite snö i luften när jag var i Oxberg. Kanske det samtidigt kom snö längre ner mot Mora? det kan ju vara en annan orsak till att glidet försämrades något, men absolut inte så det störde. Tvärtom jag tog mest placeringar från Hökberg och in.

Jo lite snö i luften mot slutet även om jag inte kommer ihåg exakt var längs banan (var nog uppehåll igen i Mora).

 

Jo rillorna syntes ganska tydligt om man tittade närmare, så jag kan ju ha dragit hårdare med struktursickeln och eller att rillern gav trögre struktur. En annan skillnad är att jag tyckte dt varsåpass ycket parafin pårotoborstarna att jag enbart borstade för hand med renare borstar, så ni polerade säkert ytan hårdare än vad jag gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Hade du samma bra glid även där det var lite mer fin ny snö i spåren?

Jag glidpreparerade liknande dig men utan glidvalla (delaljer här). MIsstänkte att finare struktur hade varit viktigaste åtgärden för bättre glid' date=' men även att glidvallning och ordentlig borstning etc kanske kunnat "blanka upp" extra i den striktur jag hade och ge nysnökristaller mindre att gripa tag i, men man hinner ju inte testa allt i en tävling, så alltid intressant att jämföra. =)[/quote']

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln, Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.

Det kom ju lite snö i luften när jag var i Oxberg. Kanske det samtidigt kom snö längre ner mot Mora? det kan ju vara en annan orsak till att glidet försämrades något, men absolut inte så det störde. Tvärtom jag tog mest placeringar från Hökberg och in.

Jag testade 2 par skidor under lördagen i lilla knölen innan vägövergången. Mitt andra par, (som jag inte valde) ett par gamla RCS med nedsliten fin stenslipad struktur som alltid gått kanon i kallföre. Nu var det -4C i testet och förväntat samma temperatur under själva loppet, så jag drog några drag med struktursickeln även där. Båda vara vallade med TOKO Röd HF. Okolärt hade RCS finare struktur. Glidet på bägge paren (det jag valde var Ross x-ium C2) var mycket bra och längre än de flesta andra som testade. Jag hade f.ö. inget fäste på vid testet. Ross-paret var dock aningen bättre och sen var det roligt att ta paret med den 100%-igt sicklade strukturen. På detta paret la jag sedan på C105 + Toko rillern. Kanske skulle man skippat rillern?

Att du tog mest placeringar då var nog inte främst glidet, du låg och sparade krafter, sedan gjorde du ett osporsligt ryck i backen upp mot Hökberg, sedan stakade som en blådåre bara för att jag inte skulle få kontakt, fördjävligt :) Men det är fortfarande 6-2 till mig, samt så skulle jag vilja påminna dig om att du aldrig åkt under 5 timmar eller placerat dig bland de 1000 :lol: :lol: :lol:, 2010 så ska den rätta ordningen återställas...

Link to comment
Share on other sites

Glid: BWLF *2, Skigo HF gul & HF blå 50/50*2, Skigo c55/99 fluid

 

Fäste: Invärmt Toko grön basevax*1, invärmt Vauhti blå*1, Skigo racing -2- -15*3, Vauhti flour orange*3. Star top7*1

 

Nöjd med glidet, gled förbi de flesta, 3-4 åkare gled om mig, mot slutet av loppet gled jag mer jämt med åkare omkring mig. Passerade 1500 åkare från Smågan till Mora (inkl två pissepauser).

 

Hade bra fäste hela loppet.

Link to comment
Share on other sites

Körde på Kuzmin original med stålborstning & Start svarta tejp. Kanonfäste & glid hela vägen. Max 10-15 stycken gled förbi i backarna, fick ställa mig upp från fartställningen i varenda backe för att undvika kollisioner. Bland det bästa glid jag haft. Underbart att kunna lägga sig & vila på lördagkvällen medan alla runt omkring hade vallahysteri lysande i ögonen. Själv var jag "färdigvallad" på onsdagen efter att jag hade studerat de senaste väderprognoserna.
Link to comment
Share on other sites

Jo nog hade jag eventuellt lite tjockt med glidparafin men jag tror nog att det borde vara fästets tjocklek som ställde till det för mig mest. Inte kan väl antalet lager parafin påverka glidet så enormt mycket negativt som jag upplevde det? Ska man strunta i grafiten som en enligt många pålitlig grund? Kanske hade jag lite för mjukt under Rode blå super. Kanske hade varit bättre utan vr45... Framförallt så funderar jag på att knäcka skidorna i rent vredesmod å köpa nya...
Link to comment
Share on other sites

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln' date=' Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.[/quote']

Det kom ju lite snö i luften när jag var i Oxberg. Kanske det samtidigt kom snö längre ner mot Mora? det kan ju vara en annan orsak till att glidet försämrades något, men absolut inte så det störde. Tvärtom jag tog mest placeringar från Hökberg och in.

Jag testade 2 par skidor under lördagen i lilla knölen innan vägövergången. Mitt andra par, (som jag inte valde) ett par gamla RCS med nedsliten fin stenslipad struktur som alltid gått kanon i kallföre. Nu var det -4C i testet och förväntat samma temperatur under själva loppet, så jag drog några drag med struktursickeln även där. Båda vara vallade med TOKO Röd HF. Okolärt hade RCS finare struktur. Glidet på bägge paren (det jag valde var Ross x-ium C2) var mycket bra och längre än de flesta andra som testade. Jag hade f.ö. inget fäste på vid testet. Ross-paret var dock aningen bättre och sen var det roligt att ta paret med den 100%-igt sicklade strukturen. På detta paret la jag sedan på C105 + Toko rillern. Kanske skulle man skippat rillern?

Att du tog mest placeringar då var nog inte främst glidet, du låg och sparade krafter, sedan gjorde du ett osporsligt ryck i backen upp mot Hökberg, sedan stakade som en blådåre bara för att jag inte skulle få kontakt, fördjävligt :) Men det är fortfarande 6-2 till mig, samt så skulle jag vilja påminna dig om att du aldrig åkt under 5 timmar eller placerat dig bland de 1000 :lol: :lol: :lol:, 2010 så ska den rätta ordningen återställas...

Härligt. Jag förstod ju redan när vi tränade tillsammans att det var en alldeles speciell tävling med tillhörande gnabb mellan er. Jag får väl utöka mitt "middagserbjudande" för att uppnå 4.56 (min bästa tid) till att gälla även Mario så att ni båda får lite tändvätska inför nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Läste att du Niklas drog med 1 drag med struktursickeln' date=' Mario drog 3, jag också, men när vi jämförde ytan under hade han något mindre struktur och min var enligt min mening fin, typ LJ02 kanske. Jag misstänkter att du drog hårdare med struktursickeln än oss, och kanske lösare med poler, och sedan inte borstade lika mycket med rotornylonborste. Gled fint i nysnön för oss bägge tror jag, tänkte inte på att jag tappade det fina glidet då i alla fall.[/quote']

Det kom ju lite snö i luften när jag var i Oxberg. Kanske det samtidigt kom snö längre ner mot Mora? det kan ju vara en annan orsak till att glidet försämrades något, men absolut inte så det störde. Tvärtom jag tog mest placeringar från Hökberg och in.

Jag testade 2 par skidor under lördagen i lilla knölen innan vägövergången. Mitt andra par, (som jag inte valde) ett par gamla RCS med nedsliten fin stenslipad struktur som alltid gått kanon i kallföre. Nu var det -4C i testet och förväntat samma temperatur under själva loppet, så jag drog några drag med struktursickeln även där. Båda vara vallade med TOKO Röd HF. Okolärt hade RCS finare struktur. Glidet på bägge paren (det jag valde var Ross x-ium C2) var mycket bra och längre än de flesta andra som testade. Jag hade f.ö. inget fäste på vid testet. Ross-paret var dock aningen bättre och sen var det roligt att ta paret med den 100%-igt sicklade strukturen. På detta paret la jag sedan på C105 + Toko rillern. Kanske skulle man skippat rillern?

Att du tog mest placeringar då var nog inte främst glidet, du låg och sparade krafter, sedan gjorde du ett osporsligt ryck i backen upp mot Hökberg, sedan stakade som en blådåre bara för att jag inte skulle få kontakt, fördjävligt :) Men det är fortfarande 6-2 till mig, samt så skulle jag vilja påminna dig om att du aldrig åkt under 5 timmar eller placerat dig bland de 1000 :lol: :lol: :lol:, 2010 så ska den rätta ordningen återställas...

Härligt. Jag förstod redan då jag åkte rullskidor med er att det var en speciellt "kamratlig" stämning mellan er. Jag vill bidraga med underhållningen genom att utöka mitt "middagserbjudande" till att gälla även Mario. Det gäller bara att att slå min bästa tid 4.56, och med er kaxighet skall det väl inte vara något problem. Om ni båda underskrider tiden blir det även ett specialdesignat pris till den av er som vinner. Jag hoppas med detta väsentligt öka adrenalinhalten i Vibytrakten under träningen i Vibytrakten inför nästa säsong.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...