Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidtunnel i Stockholm!


Stefan Sand

Recommended Posts

Här ligger man och slötittar på TV. Först Hockeykväll, sedan sportnytt och så slutligen ABC-nytt. Och vad ser man på rubrikerna: Skidtunnel i Botkyrka!

 

Tydligen har Botkyrka kommun (ja, det är Dogge Dogelitoland......) långt gågna planer på en skidtunnel i kommunen. 200milj beräknas det hela kosta och delegation från kommunen har besökt div tunnlar (Torbsy och Finland gissningvis) för att lära. VD för "Upptäck Botkyrka" intervjuas och förklarar att planerna är seriösa.

 

Jag hamnade givetvis från halvslött liggande till sittandes som en rak fura. Herregud, en tunnel mindre än 20km hemmifrån, är det 1/4 idag eller?

 

GO BOTKYRKA GO!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om det blir verklighet är det bara att gratulera ! Minst sagt överraskande att planer på en skidtunnel offentliggörs så här i början av en lågkonjuktur. Å andra sidan är det ett bra förhandlingsläge att få ett lågt anbud när byggföretag söker med ljus och lykta efter projekt.
Link to comment
Share on other sites

Här ligger man och slötittar på TV. Först Hockeykväll, sedan sportnytt och så slutligen ABC-nytt. Och vad ser man på rubrikerna: Skidtunnel i Botkyrka!

 

Tydligen har Botkyrka kommun (ja, det är Dogge Dogelitoland......) långt gågna planer på en skidtunnel i kommunen. 200milj beräknas det hela kosta och delegation från kommunen har besökt div tunnlar (Torbsy och Finland gissningvis) för att lära. VD för "Upptäck Botkyrka" intervjuas och förklarar att planerna är seriösa.

 

Jag hamnade givetvis från halvslött liggande till sittandes som en rak fura. Herregud, en tunnel mindre än 20km hemmifrån, är det 1/4 idag eller?

 

GO BOTKYRKA GO!!!!!

Ja, det vore ju fantastiskt. Tänk att få tillgång till riktig skidåkning på rimligt avstånd även på min Uppsalatid ! Då blir det säkert en nytändning för mig bl.a. tillsammans med Rotebromaffian, Dunderklumpen och andra

Vad tror du Stefan och andra vi kan göra för att ytterligare trycka på för att få till ständ detta ?

JAG tror att en skidtunnel i Stockholmstrakten har bättre förutsättningar än den i Torsby att få bra ekonomi. Det finns ju mer folk i närområdet och vad jag sett på skidforum är skidintresset stort i dessa trakter

Link to comment
Share on other sites

Ja, var ju inte länge sedan tunneln skulle vara en del av en jättesatsning vid Ullna-backen. O för några år sedan i Upplands Bro. Kanske tredje gången gillt, men fan tro't ... .

 

Dessutom skulle jag bli minst lika glad för en vettig konstsnösatsning strax norr om stan. Om Väsjöbacken varje år kan ha snö från december till påsk, skulle de också (som på 90-talet) kunna ha ett åkbart spår hela vintern i samma trakt.

Link to comment
Share on other sites

Det stod en artikel om planerna i "Mitt i Botkyrka" för ett drygt halvår sen. Projektet har ju dock för tillfället samma problem som de tidigare i Täby och Upplands Bro, nån måste betala för det hela och för tillfället finns det ingen som är villig att göra det. Vi får hoppas att de hittar några intressenter. Det vore verkligen en dröm för mig då jag bor ca 5km från Lida. :)
Link to comment
Share on other sites

En riktig satsning på en effektivare konstsöanläggning är mer rimligt tycker jag. Som det är idag prioriterar lida pulkabacken. Iofs förståeligt med alla barnfamiljer som då besöker restaurangen.

På sommaren åker jag nog hellre rullskidor ute i värmen.

Link to comment
Share on other sites

I Täby Kyrby lyckades dom få konstspår med små resurser.

 

Lite konstigt att klubbarna i norr inte går ihop mer och satsar lite till.

klubbarna i norr....äum? finns det fler än sik och täby is som håller på med skidor?

ok förresten finns ju brottby oxå. men kolla dm hur många klubbar var rep?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...