Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Veteranerna i vänstra spåren


NisseH

Recommended Posts

Finns det någon regel som säger att man skall ligga i vänstra spåren i Vasaloppet om man är veteran, oavsett hur långsamt man åker ? Jag startade långt bak i led 6 & kom iväg uselt, 1:19 i Smågan, sorgligt. Det var bara att starta operation upphämtning, men det är oerhört frustrerande när det är noll disciplin i spåren, det där med att hålla till höger om man inte är så snabb ju bara att glömma, det är kryssning som gäller för att komma fram. Jag kan "möjligen" förtså att man som nybörjare inte uppfattar högerregeln till en början, men att veteranerna som har haft 30 lopp på sig inte fattar att folk vill köra om i vänster spår är för mig ofattbart. Givetvis gäller detta inte alla veteraner, men alldeles för många ! Det kanske är dags att veteranerna också får seeda sig som alla övriga ? Om det är någon veteran som läser detta, kom gärna med synpunkter.
Link to comment
Share on other sites

Jag är Veteran. Jag kan upplysa dig om att en stor del av Veteranerna redan är seedade på normalt sätt i led 1-4. Det finns Veteraner som faktiskt avancerar en stor del av loppet (min blygsamhet hindrar mig från att ge konkreta exempel) och som alla andra har rättighet att använda vänsterspår vid omkörningar.

 

Jag förstår dock vad du menar men det gäller inte bara Veteraner. Jag är dessutom en av få Veteraner som tycker att det vore en rimligare kompromiss att t.ex. låta Veteraner som normalt är kvalificerade för t.ex. led 5-8 får starta i nuvarande fålla och resten låt säga i en fålla i led 9. Det skulle väsentligt minska det problem du antyder. Veteranerna är viktiga för Vasaloppets ledning så att helt ta bort alla förmåner tror jag inte är möjligt eller rimligt.

 

Åtminstone där jag åker tycker jag det ser ut som att Veteraner är mer disciplinerade i sin åkning än genomsnittsåkaren men det kanske ser annorlunda ut längre bak.

 

Det är ROLIGT att åka som Veteran. Jag får hela loppet höra positiva kommentarer av publik och åkare omkring mig, som frågar hur många lopp jag gjort och ofta något i stil med "jag är mycket imponerad" JAG tror faktiskt aldrig att jag som du antyder fått en enda negativ kommentar av de omkring mig. Tack alla för denna uppmuntran. Och att några från skidforum numera håller rätt på mig är en extra bonus.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte nog att skyltningen var både tydlig och frekvent, tyvärr respekterades den inte av vare sig veteraner eller andra. Hur kan man ligga kvar till vänster när man tappar mot högersidan hela tiden?

Kanske fler skyltar på vasan, men det stod väl endast på engelska och såg ut som en reklamskylt enl mig. Fast-slow, on-off, cuick'n easy. :)

Link to comment
Share on other sites

Om man e så snabb och stör sig på övriga åkare åker långsamt så kanske man ska åka ett seedningslopp och komma ifrån dom redan från starten. Jag tyckte inte att det störde så mycket ändå hämtade jag upp mer än 1500 placeringar. Startade förövrigt i led 5 ihop med veteranerna. Stå på er veteraner ni e grymma.
Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är nåt stort problem med veteraner i omkörningsspåret, men eftersom de har en egen färg på nummerlappen är det dem man minns och retar sig på i onödan. Jag tror tvärtom att veteranerna är mer diciplinerade som grupp än genomsnittet.
Link to comment
Share on other sites

Jag startade i 9 ledet och tycker nog att de långsamma veteranerna är de enda som disciplinerat ligger i högerspåret. Ett undantag var den veteran som låg i vänsterspåret och fräste till en annan deltagare att han hade rätt att ligga i vänsterspåret eftersom han åkt så många lopp. Det var dock ett undantag.

 

Personligen anser jag nog att det var lättare att köra om på högersidan än på vänstersidan under loppet. En annan reflektion var att i mittenspåren brukar de kvinnliga deltagarna ligga. Kan det ha något med vårt testeron att göra att vi måste ligga i de snabbare vänsterspåren även om vi inte åker så snabbt. Sedan var det allmänt tjockt i leden i de bakre leden. Värre än mina tidigare lopp.

Link to comment
Share on other sites

Håller med ovanstående, startade i 7:an och det var svårare att köra om än under mina tidigare fyra VL. Framförallt gällde det på längre staksträckor där det var väldigt svårt att åka i eget tempo. Hörde flera i startgrupp 4-5 säga att högerspåret gick fortast?! Själv plockade jag 1800 placeringar mellan Smågan och Oxberg och nästan alla i dom längre stigningarna där åkare var bättre på att kliva åt höger. Fast hårdkörningen uppför fick jag sota för från Hökberg och in, hade fullt upp lyckas hålla placeringen...
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det var en ganska vass vind från söder = höger på myrarna var det ingen i min närhet som ville ligga i högerspåren och dra i motvinden. Att vänsterspåret där var bäst att köra om i (även bäst glid där för mig) tror jag till inte oväsentlig del berodde på vinden.
Link to comment
Share on other sites

Jag startade i näst sista raden i led 4 och plockade efter Smågan och till mål 1500 placeringar. Låg nog till 80 % i de två spåren på höger sida. För där var det ibland helt tomt på åkare. Jag tror att det är många som anser sig vara snabba åkare än vad de är. (brist på självinsikt som jag tror Stefan Sand skrev i en annan tråd). I starten valde jag vänstersidan i hopp om att fast & slow regeln skulle gälla, men där gick jag på en nit. 58 min till Smågan
Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det säkert är den oranga nummerlappen som gör att man lägger märke veteranerna, de är absolut inte värst, vad jag menar är att om man har åkt 30 lopp eller mer kanske man borde ha fått litet kläm på reglerna ;-). Bra idé av Lars-Erik: "Veteraner som normalt är kvalificerade för t.ex. led 5-8 får starta i nuvarande fålla och resten låt säga i en fålla i led 9." Jag hyser den största respekt för veteranerna, kanske kommer jag också dit en dag... Tyvärr är det inte alla som har tid & möjlighet att åka seedningslopp, särskilt inte om man bor söder om dalarna en vinter som denna. Jag åkte ned från 5:e led förra året eftersom jag bröt, jag trodde i min enfald att det skulle vara ganska lätt att jobba sig tillbaka till 5:e led, men det sket sig redan i backen från Berga, 1:19 i Smågan, sedan hjälpte det inte att jag plockade 1800 platser & hade krafter kvar i Mora pga att jag fick "vila" bakom åkare alldelses för ofta. Det får bli seedningslopp nästa år, eller öppet spår & komma igen 2011, då j-r ! Sedan är det bara 25 lopp kvar & då kan jag lägga mig till vänster & glassa, he he.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

jo veteranerna märks mer med sina nummerlappar. För min del kan de särbehandlas och få starta så långt fram det går :) Bara de håller till höger om de kör som resten eller är långsammare. Jag tillhör inte de snabbaste men att avancera utan seedningslopp är inte lätt och jag får be alla postumt om ursäkt om jag var lite bufflig i spåren i söndags. Ur spår respekterades inte och därmed så körde jag rakt på stavarna ibland på utsidan av vänsterspåret eller sneddade över skidspetsar (men bara på de i vänsterspår) för att hinna mellan leden och hitta luckorna.

Jag noterade ibland över 300 meters lucka framför åkare i vänsterspåret och diverse småluckor i 3:e spåret, hur hinner man till den stora luckan? Ja inte med enbart verbala metoder... rakt på fungerade någotsånär. Men jag har lovat mig att inte bli arg nästa år, jag är ju där för att ha kul!

 

Förresten så har jag en liten regel, kanske är den korrekt? Ropa bara "ur spår" när det finns lucka till höger... är det för snällt?

Link to comment
Share on other sites

"Ur spår" gäller väl inte i VL.

 

Det är skillnad på veteraner. En sån Super-veteran som Lars-Erik kan ju knappast hindra någon annan i dennes framfart i spåret. Men jag förstår vad du menar, då det finns en och annan veteran-gubbe som tar sig fram i snigelfart (inte många). Då jag själv har startat från led 5 de sista åren och passerat förbi ett antal långsamma veteraner (de snabba har jag ju ej sett) så har jag tänkt så här: Jag skall sluta åka VL efter 30 lopp, då jag inte vill bli en sån där bromsklots som alla vill förbi. (har två lopp kvar till 30)

 

En tankenöt: Om vi läser skyltningen vid spåret från höger till vänster, vilken dans representerar den då ? ( slow-slow-fast-fast)

 

Svar nedan.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...