Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvallaförändring vid värmning


Rotebrostakaren

Recommended Posts

Läste någonstans att om man värmer vallan så blir den hårdare, så det första lagret Blå-extra som jag lägger på och värmer närmar sig grönvalla? Jag tror att det är så man gör de gamla klassiska burkarna, låter de värmas olika länge för olika hårdhet, innehållet är i princip detsamma i t ex alla SWIX V-vallor. Det är ju fint, att understa lagret sitter lite bättre och hur länge man värmer spelar väll inte så stor roll, eftersom du täcker med massa andra lager.

 

Men för klister, där trodde jag att min metod är supersmart för att smeta ut klistret på ett enkelt sätt, brukar köra över det med ett varmt vallajärn och får en jämn och fin yta. Alltså inte enbart första fästlagret, utan även yttersta lagret. Så efter en oerhört lång inledning som kommer frågan, blir det någon signifikant förändring av klistret när jag smetar ut det med ett varmt vallajärn, närmar sig det Röda klistret lila klister? Är det därför inte "proffsvallare", smetar ut sista lagret med strykjärn?

Link to comment
Share on other sites

Ja du härdar vallan med värme. Har du överbett i skidorna kan du prova att värma vallan. Låt svalna och testa.

Har gjort det och det stämde faktiskt. Skidan blev lenare och jag fick normalt fäste

Hur är det med Tokos vallaservice (på Vasaloppen) där flytande (varm) valla "smetas" på i 140 knyck? Blir den hårdare än eljest?

Link to comment
Share on other sites

Ja du härdar vallan med värme. Har du överbett i skidorna kan du prova att värma vallan. Låt svalna och testa.

Har gjort det och det stämde faktiskt. Skidan blev lenare och jag fick normalt fäste

Så om du har vallat för gammal snö, det börjar snöa så är ett alternativ eller komplement till att täcka med kallare burk att värma på om man inte vill göra om. Intressant!

Link to comment
Share on other sites

Ja du härdar vallan med värme. Har du överbett i skidorna kan du prova att värma vallan. Låt svalna och testa.

Har gjort det och det stämde faktiskt. Skidan blev lenare och jag fick normalt fäste

Hur är det med Tokos vallaservice (på Vasaloppen) där flytande (varm) valla "smetas" på i 140 knyck? Blir den hårdare än eljest?

Misstänker att de räknat in det i processen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...