Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rekommendation


SneakySneaky

Recommended Posts

Hej, jag kommer att har en kompis på besök från england och vi skulle vikja åker längdskidåkning i en dag och sen stanna en natt någonstans. Vi är båda nybörjare (men har riktig bra kondition och jag har åkt lite), vill inte börjar längre än ett par timmar från Stockholm och behöver hyra utrustningen. Det bli suveränt om någon har några rekommendationer. Tack!
Link to comment
Share on other sites

Ånnaboda utanför Örebro rekommenderar jag. Kolla om det går att hyra utrustning där eller hos Lindens.

Det finns boende där, men kostar en slant. Ett billigare alternativ är Bäcks Bed & Breakfast, om man har bil, i annat fall är det Ånnaboda som gäller. (finns bussförbindelse från Örebro)

Link to comment
Share on other sites

Högbo utanför Sandviken är nog lite närmare både Sthlm o Arlanda än vad Ånnaboda är. Bo på Brukshotellet där, lyxmat och spa (missa inte dessertbuffen!). Eller bo på vandrarhemmet precis bredvid - bägge gångavstånd till spåren. Tåg från Sthlm till Sandviken om man inte kör bil.

www.sandviken.se/kulturfritid/bruksmiljoer/hogbobruk/aktiviteter/skidakning.4.68b220bc10e7fe49a7d800011441.html

 

För en RIKTIG skidupplevelse är det kanske Orsa Grönklitt som gäller, men då är det drygt 30 mil från Sthlm.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Jo Högbo kanske ser den bästa ut. Jag hade tänkt på något vandrarhem eller stuga. Vet du om dets finns uthyrningställe där på Högbo? Jag förstår att vädret/snökonditionen är kanske problemet, men finns det något närmare till Stockholm?- det är så vikitig om åkningen är inte den bästa. Tack.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...