Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fästvallning


Snöberg

Recommended Posts

Jag är ganska ny här på forumet och har försökt läsa på så mycket som möjligt om vallning. Hittils har jag mest kört med tejp som fästvalla, men har nu upptäckt att det sällan är den bästa lösning. Jag tycker mig har fått till det här med burkvallning efter att ha följt diverse vallningstips, men det är några saker jag inte riktigt förstår.

 

1. Varför lägger man ibland en varmare burk under en kallare?

Jag kan förstå att det som i Vasaloppet kan vara en fördel när det blir mildare under dagen och den kallare vallan slits ner. Jag tycker att risken för att den varmare vallan ska träda fram och frysa borde vara ganska stor.

 

2. Hur vallar man enligt pyramid-modellen?

Om man lägger kortare och kortare för varje lager kommer det ju innebära att den översta vallan endast täcker en del av spannet. Om man enligt min förra fråga har en varmare valla under kommer den ju att ligga överst på vissa delar av spannet. Eller är det så att ni börjare med grundvalla över hela spannet och sen börjar med att lägga "pyramidens" topp i mitten och sen lägger längre och längre lager?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

Jag är ganska ny här på forumet och har försökt läsa på så mycket som möjligt om vallning. Hittils har jag mest kört med tejp som fästvalla, men har nu upptäckt att det sällan är den bästa lösning. Jag tycker mig har fått till det här med burkvallning efter att ha följt diverse vallningstips, men det är några saker jag inte riktigt förstår.

 

1. Varför lägger man ibland en varmare burk under en kallare?

Jag kan förstå att det som i Vasaloppet kan vara en fördel när det blir mildare under dagen och den kallare vallan slits ner. Jag tycker att risken för att den varmare vallan ska träda fram och frysa borde vara ganska stor.

 

2. Hur vallar man enligt pyramid-modellen?

Om man lägger kortare och kortare för varje lager kommer det ju innebära att den översta vallan endast täcker en del av spannet. Om man enligt min förra fråga har en varmare valla under kommer den ju att ligga överst på vissa delar av spannet. Eller är det så att ni börjare med grundvalla över hela spannet och sen börjar med att lägga "pyramidens" topp i mitten och sen lägger längre och längre lager?

 

Tacksam för svar!

Det finns bättre vallare än jag på forumet, men jag har tråkigt på jobbet och ingen svarar ju...

1) I bland behöver du täcka en varm valla med en kall för att den inte ska frysa i eller som du skriver om du vill ha bättre fäste i början och mer glid efter ett tag.

 

2) Jag tycker att pyramidmodellen är lite överdrivet, det är bara när du lägger på 8-10 lager som du får dra tillbaka vallningen något. Kan oxå finnas en idé att lägga lite x-ra under 0-spannet. Man börjar alltså med att valla hela skidans fästzon och den kallaste vallan i botten och vallar sedan något kortare med de varmare. Du vallar inte med pyramidmodellen när du täcker med en kallare valla.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för förklaringen!

 

Som jag förstår det ska jag alltså bara valla i pyramid när jag lägger en varmare valla över en kallare eller när jag använder samma valla i flera lager.

 

Ett annat resultat av detta är ju att om jag lägger en varmare valla överst så täcker den ju inte hela spannet, vilket borde innebära att jag får sämre fäste i början och slutet av spannet. Är detta försumbart eller löser ni det på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
1. Varför lägger man ibland en varmare burk under en kallare?

Med disclaimern att jag är hyfsat grön själv ska jag göra ett tillägg:

 

Genom att lägga varmare (=mjukare) valla under denn kallare (hårdare) får man den hårdare vallan att bete sig som om den vore lite mjukare jämfört om man bara vallat med den hårda. Alltså kan man få den att fästa på lite mjukare före. Detsamma gäller om man lägger den mjukare vallan ytterst och oftast vallar man i den ordningen, kanske mest för att det är enklare att valla så (tror också att med mjukare vallan ytterst blir totalresultatet något mjukare än den hårdare ytterst).

 

Men i vissa fall kan det som sagt vara bra att ha den hårdare vallan ytterst. Jag är inte så bekant med det där trixen på långlopp då man vallar med hänsyn till slitaget, det exempel jag känner till är om det är nysnö nära noll. Snön är då relativt varm så man vill ha en mjuk valla, men nysnön har vassa kristaller som lätt tränger in och fryser i därför lägger man en hårdare valla ytterst.

 

Om någon kunnigare än mig märker att jag är ute och cyklar så säg till... vill inte sprida desinformation :-)

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite skeptisk till den där slitageideologin som en del använder sig av i VL. Tanken är att den hårdare vallan över den mjukare skall slitas bort och den mjukare fästa när det blir varmare framåt dagen. Jag tror att den hårda och mjuka sitter ihopklistrade med varandra så att den hårda inte slits bort, om det blir bättre fäste måste det bero på något annat. Jag har alltid vallat för föret i starten och stannat och lagt på mjukare vid behov.

 

I vissa fören kan mjukt täckt med hårt vara det enda som fungerar tex grovkornig snö som övertäckts med nysnö, där det varierar med grovt och nysnö i spåret.

Link to comment
Share on other sites

Vid burkvallning så täcker man nästan alltid med en hårdare alt speciell täckvalla för att det ska släppa lättare, speciellt vid kallare fören. Vid nollgradigt som sagt för att det inte ska frysa i.

 

Visst går det att valla så att en mjukare valla kommer fram i slutet av ex Vasaloppet men då måste det också vara vallat i två lager och inte ihopkorkat.

 

Angående pyramider och sådant så måste du ju valla efter hur spannet ser ut, dvs om du vill avsluta med ett sista lager violet över den blåa burken för att få bergbett så kan du mycket väl lägga över hela fästzonen OM du sparat utrymme och inte lagt för mycket blått längst fram.

Link to comment
Share on other sites

Pölder har ju en vallatabell. Har följt den en hel del de senaste åren och jag tycker det funkat bra. Han menar ju att man skall blanda i princip i alla fören. Ofta är det en 3-5 olika burkar som man lägger på. Ibland undrar man förstås hur mycket de undre lagren egentligen bidrar...
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...