Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidor - bindningar för NNN - några funderingar


Vasa

Recommended Posts

Jag tänkte köpa rullskidor (vilka är inte värt att nämna om man inte vill hamna i stupestocken) och tänkte köra med bindningar för NNN.

 

Är då dessa två bindningar identiska?

 

Rottefella R3 Classic:

http://xcountryskiers.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=38&cat=107

 

Fischer R3 Classic:

http://www.stadium.se/sport/vintersport/langd/073279/fischer-r3-classic

 

(Sedan så förmodar jag att det står fel i produkttexten hos Stadium att de är för skate?)

 

 

Är det i övrigt några problem att montera dessa bindningar själv på dessa skidor som verkar vara förborrade?

http://www.stadium.se/sport/vintersport/langd/069444/everest-roller-ski-multi

Link to comment
Share on other sites

Hej, vill bara tipsa dig om att provrulla de där skidorna i butiken innan du betalar. Skicka iväg dem längs butiksgolvet bara. Jag köpte ett par Everest-skidor som väl ute på träningarna visade sig rulla rejält snett, åt vänster om jag minns rätt. Jag reklamerade dem, och var tvungen att provrulla flera par i butiken innan jag hittade ett par som rullade acceptabelt rakt. Detta andra par höll i några mil, sedan lossnade däcket på ett av hjulen från hjulaxeln. Reklamation igen, men den här gången bytte jag upp mig till ett av de etablerade och dyrare märkena. Inga problem sedan dess. Men det finns ju flera personer som vittnar om problemfria Everest-skidor, så vinstchansen finns ju. Om jag minns rätt så var inte mina Everest förborrade för NNN utan för något annat systems hålmönster, så butiken fick borra nya hål. Använder för övrigt den enkla NNN Excercise classic-bindningen, utan problem.
Link to comment
Share on other sites

Rullskidor som rullar för trögt blir bara tråkiga att åka på, vilket blir än mer markant framåt hösten då kyla och fuktiga vägbanor ökar rullmotståndet ytterligare. Flera på det här forumet har vittnat om att de tycker Everest är för trögrullande samt avrått från att köpa Pro Ski pga att en bricka till lagren inte håller tätt och orsakar lagerhaveri. Men det finns ju ett flertal andra märken att välja på tex Swenor, Marwe, Eagle, Swedski och Start, vilka alla är likvärdiga. Det som bör styra märkesvalet är tillgång till reservdelar och lätt att lämna in dem vid ev. reklamation. Jag har haft Marwe i 10 år utan problem, men då affären som sålde dem lagt ner, kommer jag troligen att byta märke nu när hjulen är utslitna. Jag lutar åt Swenor men Eagle är ett spännande alternativ.

Skulle jag köpa ett lågprismärke skulle jag välja AE-classic för 1900:- inkl bindning (aluminiumstomme) hos en liten firma utanför Göteborg som ägs av Arne Ericsson. (se Blocket under rullskidor) Han är lite intressant, då han även säljer skaterullskidor med 4 hjul, vilket är mer likt skejtskidor på snö enl honom.

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag köpa ett lågprismärke skulle jag välja AE-classic för 1900:- inkl bindning (aluminiumstomme) hos en liten firma utanför Göteborg som ägs av Arne Ericsson. (se Blocket under rullskidor) Han är lite intressant, då han även säljer skaterullskidor med 4 hjul, vilket är mer likt skejtskidor på snö enl honom.

Jag såg på hans hemsida ( www.aeprodukter.se ) följande i produkttexten:

...hjulens delade skuldror gör att den även är utmärkt att åka på grus.

 

Är det att hjulen är lite tjockare på mitten och sneddar upp mot sidorna som menas?

Så som på bilden här: http://www.stadium.se/is-bin/intershop.static/WFS/Stadium-SwedenB2C-Site/Stadium/sv_SE/Products/Large/069444_003.jpg

 

Eftersom jag bor längs en grusväg så är det ju trevligt om skidorna fungerar bra även där.

Link to comment
Share on other sites

Vi i Rotebrostakargruppen har åkt en hel del grus i höst o vinter, och det går jättebra med vanliga rullisar. Mest när det regnat o vägarna är mjuka som det inte går så bra. O så får man undvika rullgruset
Link to comment
Share on other sites

AE-skidan är väl bara ett alternativ till Everest, men det är bättre att lägga några hundralappar till och få en lätt och smidig skida, som tål tuffa påfrestningar. Personligen gillar jag inte aluminiumstomme, då den känns stum i jämförelse med carbonstomme, men det kanske är en vanesak.

Men råden från Skåningen kan du lita på, han har stor erfarenhet av rullskidor, han flyger som en örn längs vägarna.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

UPPDATERING:

 

Pinsamt nog så införskaffade jag rullskidor av märket Everest, mot bättre vetande...

Fungerar de för dåligt får man väl lägga ut dem på Blocket tänker jag.

 

Men, jag har nu gjort min premiärtur och visst är det tungt. Men inte så att det är några problem tycker jag. De rullar på om man stakar.

Dock var det rätt vingligt för en som aldrig stått på ett par rullskidor förut och inte åkt vanliga sen man var i tonåren för dryga 10 år sedan.

 

Jag är rädd att jag hade varit död med mer lättrullade skidor där jag åkte idag. Är tyvärr rätt backigt runt i kring.

 

Första svängen blev 13,7 km och avverkades på blygsamma 1 timme och 16 minuter.

Nu blir det att försöka förbättra formen gradvis framåt sommaren.

Link to comment
Share on other sites

För att vara nybörjare och på ett par Everest så är din fart ganska hygglig. Det ser mao ganska bra ut.:)

 

En liten upplysning; om det framåt hösten när det blivit mörkt och kallt börjar ta mycket längre tid på rundorna beror det inte på att du blivit sämre utan rullmotståndet ökat pga kyla o regn.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...