Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med vallning,får inte till det.


Molly

Recommended Posts

Jag har haft lite problem med glidet, eller snarare fästet. Jag är nybörjare på vallning men har försökt att läsa mig till lite och fråga andra.

Jag har för mycket fäste på mina skidor, men jag vet inte hur mycket jag vågar ta bort, och i vilken ände. Jag har lagt på tejp efter markeringarna de gjorde när jag köpte skidorna, men helt klart måste det vara för långt. Mest hugger det i när jag går upp på tå och lägger tyngden där, plus att jag nästan kan gå uppför utan att glida bakåt...

Jag har NIS-bindningar som sitter i mittersta "hacket", finns det något jag kan göra där för att underlätta? Ska jag flytta bindningarna till det bakersta hacket och se hur det blir innan jag börjar försöka ta bort en massa tejp? (jag har tagit bort lite tejp i både fram och bakända, men tror inte det har hjälpt direkt)

Det känns liksom ologiskt att ta bort tejpen under fötterna, det är ju ändå där jag ska ha nåt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Har du lagt tejp efter markeringarna från affären tycker jag du ska börja med att ta bort 5 cm fram o 3 cm bak. Har du fortfarande samma problem tar du bort ytterligare 5 cm fram o 3 cm bak. Hjälper inte det verkar det konstigt ... möjligen ytterligare 5 cm fram.

 

När jag lägger tejp på min sambos skidor räcker det med en punkt 18-20 cm bakom bindningen och knappt 45 cm framåt, dvs knappt 25 cm framför bindningen för att hon ska ha riktigt bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Anl skriver är tejpen tjockare än t ex 6 lager burk. Tejpen bör läggas på samma längd som klister. Viktigt tycker jag att få fler längder markerade på skidorna vid köp. Bladmått 0,1 - 0,2 motsvarar längden för vallan vid kallföre och 0,4 vid klisterföre. Gå till en skidbutik med spannbräda och be att få utmärkt 0,4 så kommer du veta vart du ska lägga tejp (och klister).
Link to comment