Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Problem med vallning,får inte till det.


Molly

Recommended Posts

Jag har haft lite problem med glidet, eller snarare fästet. Jag är nybörjare på vallning men har försökt att läsa mig till lite och fråga andra.

Jag har för mycket fäste på mina skidor, men jag vet inte hur mycket jag vågar ta bort, och i vilken ände. Jag har lagt på tejp efter markeringarna de gjorde när jag köpte skidorna, men helt klart måste det vara för långt. Mest hugger det i när jag går upp på tå och lägger tyngden där, plus att jag nästan kan gå uppför utan att glida bakåt...

Jag har NIS-bindningar som sitter i mittersta "hacket", finns det något jag kan göra där för att underlätta? Ska jag flytta bindningarna till det bakersta hacket och se hur det blir innan jag börjar försöka ta bort en massa tejp? (jag har tagit bort lite tejp i både fram och bakända, men tror inte det har hjälpt direkt)

Det känns liksom ologiskt att ta bort tejpen under fötterna, det är ju ändå där jag ska ha nåt fäste.

Link to comment
Share on other sites

Har du lagt tejp efter markeringarna från affären tycker jag du ska börja med att ta bort 5 cm fram o 3 cm bak. Har du fortfarande samma problem tar du bort ytterligare 5 cm fram o 3 cm bak. Hjälper inte det verkar det konstigt ... möjligen ytterligare 5 cm fram.

 

När jag lägger tejp på min sambos skidor räcker det med en punkt 18-20 cm bakom bindningen och knappt 45 cm framåt, dvs knappt 25 cm framför bindningen för att hon ska ha riktigt bra fäste.

Link to comment
Share on other sites

Precis som Anl skriver är tejpen tjockare än t ex 6 lager burk. Tejpen bör läggas på samma längd som klister. Viktigt tycker jag att få fler längder markerade på skidorna vid köp. Bladmått 0,1 - 0,2 motsvarar längden för vallan vid kallföre och 0,4 vid klisterföre. Gå till en skidbutik med spannbräda och be att få utmärkt 0,4 så kommer du veta vart du ska lägga tejp (och klister).
Link to comment
Share on other sites

Jag har som jag nämnt i en annan tråd sett Starts egna papperslappar som ska användas när man mäter ut fästzonen för den röda tejpen. Det var ju inte som en pappskiva men som ett väldigt tjockt papper. Betydligt tjockare än de blad som normalt används.

 

Ser man på deras instruktion i länken nedan så ser man ju att de rekomenderar en fästzon på 30-50 cm. 30cm är inte långt....

 

http://www.startex.fi/pdf/waxguide_xcountry_amateur_eng.pdf

 

Slutsatsen måste därför bli att du ska ta bort betydligt mer tejp om du ska få till glidet.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har NIS-bindningar som sitter i mittersta "hacket", finns det något jag kan göra där för att underlätta? Ska jag flytta bindningarna till det bakersta hacket och se hur det blir innan jag börjar försöka ta bort en massa tejp?

Absolut kan du först pröva med att flytta NIS-bindningen bakåt. Det är ju inte speciellt svårt och tar bara några sekunder.

 

Sen flyttar du tillbax bindningen till ursprungsläget och börjar ta bort tejp om det inte blev bra med flyttad bindning.

Link to comment
Share on other sites

Oj! Inte visste jag att man kunde ha så kort bit med tejpen på. Jag och mina två kompisar vallade precis lika förutom att de tog klister istället för tejp och dom lyckades få extremt bakhalt båda två till en början innan dom åtgärdade det. Så jag förstod att det måste handla om att jag lagt på för mycket tejp men visste inte i vilken ända jag skulle börja karva.

Och jag som stod länge och väl och valde mellan den röda och den svarta tejpen och tog tillslut den röda... Kanske hade varit bättre om jag tagit den svarta istället,den skulle ju vara tunnare. Men jag ska göra ett test och flytta min bindning ett hack först o se om det har nån verkan. Hur får jag bort bara en bit av tejpen på bästa sätt utan att förstöra resten? Bara lösa upp ca 3cm o skrapa bort det med sickeln?

Kan det fungera med Wax remover eller behöver jag nåt starkare? Tyckte jag såg att Swix hade speciell tejpborttagning annars.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Kapar tråden lite,

 

Jag får inte heller till min vallning. Jag hittade den här guiden http://www1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_124835/ImageVaultHandler.aspx som jag har försökt att köra efter, men det verkar gå väldigt dåligt då allt jag lägger på fryser eller inte ger något fäste alls, tokjobbigt att staka uppför backarna.. eller nedför när det frusit. Har iofs. endast kört i förhållanden runt 0 i temperatur och andra gången med nysnö och spårat.

 

Är guiden något bra?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...