Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sprinttävlingar


Volevodin

Recommended Posts

Många gånger har man åsikter om det man inte provat på, så därför tog jag chansen att testa sprinttävlingarna i Landsbro i helgen. Jag var intresserad av förutom det egna tävlandet även hur tävlingen organiserades.

Tävlingen kördes på en 550 m-bana för de yngre och en 800 m-bana för de äldre. Först kördes ett kval och sen semifinaler och A och B-finaler. I klasser med 5 deltagare eller mindre kördes två finaler, och om två deltagare hamnade på samma platssiffra avgjorde kvaltiden placeringen.

Inga kvaltider offentliggjordes före finalerna, så att det skulle vara full körning i alla lopp.

 

Tävlingen flöt på bra hela tiden utan några missar och alla kämpade på i det tunga föret. Att det här är en tävlingsform som uppskattas av ungdomarna gick inte att ta miste på.:)

 

I min klass H 60 var vi bara två och vi vann varsin final, men med 1,5 sek bättre kvaltid blev jag etta. Det var överraskande att det var så tufft att köra en så kort sträcka speciellt som vi bara fick 5 min vila mellan de båda finalerna. Om man skulle tävla i sprint på allvar fick man nog köra mer intervallträning tex stakintervaller.

 

Ett annat moment i en sprinttävlingar är att behålla glidet till nästa lopp. Jag hade med ett par träningskidor, som jag körde på mellan loppen för att inte försämra glidet på tävlingsskidorna och hann även torka bort smutsen på belaget efter kvalloppet.

 

Nu när jag fått testa på sprint, måste jag säga att jag har större beundran för sprintåkarnas prestationer än tidigare, då det krävs en hel del att prestera på topp i flera lopp i rad.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...