Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

var hittar man djupgående information om vallning?


torger

Recommended Posts

Jag är relativt ny motionär då det gäller längdåkning (kör bara klassiskt än så länge), men som med det mesta nya grejer jag ger mig in på tycker jag det är lite kul att dyka ner i detaljer i teknik (åksätt alltså) och utrustning.

 

Men det här med vallning verkar ju vara hemligt, jag har inte lyckats hitta någon bok eller liknande som ger något utöver basnivå. Det som går att hitta är diverse tabeller "om vädret är si och så ska du valla med de här produkterna", men väldigt lite om hur det fungerar på en teoretiskt nivå - vem som helst kan plugga in en vallatabell, men om man ska bli duktig måste man ju förstå teorin bakom. Ganska mycket teori har jag lyckats samla ihop från källor här och där, men det är irriterande att fortfarande ha luckor på tämligen basala saker.

 

Det är som om alla som skriver vallaguider utgår från att man avskyr vallning och därför vill veta så lite som möjligt om det. Jag vill veta allt.

 

Till och med tillverkarnas egna guider är undermåliga, vilket för mig är helt obegripligt. Vill man inte visa hur man använder deras produkter? Vissa har inte en vallaguide överhuvudtaget, jag har till exempel försökt hitta något för Rodes klisterserie men misslyckats.

 

Något som skulle ändå räcka ganska långt är en sån där tabell med olika fören och vilka vallor man använder för respektive före, men med tillägget att man förklarar varför man valt en viss kombination. Som exempel, kanske har man lagt på nåt extra slitstarkt lager ytterst bara för att det är ett långlopp man ska åka, som visserligen ger något sämre fäste i början men gör att det håller hela vägen.

 

Det här med fästvallning är ju också så mycket mer än bara vilka vallor man lägger, hur långt man ska lägga, hur tjockt, hur man ska blanda mm.

 

Klag klag klag... nåja, allt jag vill är att få tips om någon bra bok/dvd/webbplats eller vadsomhelst, alternativt medhåll att det är illa ställt :-).

Link to comment
Share on other sites

Den här boken finns; http://www.vallaguiden.se/ .

Har inte läst den och har ingen aning om den är bra eller inte.

 

/TV-åkaren :)

Jag har den boken. Den är ganska bra, jag kan rekommendera den till den intresserade nybörjaren. Den innehåller lite mer information och tips än exempelvis skidförbundets häfte. Men den går inte på detaljer, och har en del mindre faktafel typ pratar om nya moderna plastbelag som om det hade samma egenskaper som de av trä.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...