Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klisterfrågor


torger

Recommended Posts

Vårvintern är här och klistersamlingen åker fram. Med det några frågor som är obesvarade trots läsande av diverse vallaguider.

 

- Vad är det som gör att vissa klister märks med ett brett temperaturområde och vissa med ett smalt? Är det hur väl konsistensen ändras med temperaturen, dvs blir lämpligt mycket hårdare vid lägre temperaturer? Eller är det tillsatser som gjort att underfrysningsrisken är mindre? Eller är det att vissa vallor riktar sig till få-gångs-åkare som man antar inte behöver så mycket bett, och därför sätter man ett bredare temperaturområde?

 

- Hur klassar man olika klister, dvs vilka olika typer finns det? Underlagsklister + klister med olika hårdhet där de hårdare brukar kallas för skarklister. Men utöver det verkar det ju finnas tillsatser som har betydelse också. Den klassiska verkar vara silver, men jag har inte riktigt fattat om det verkligen är en funktionell tillsats och om det är riktigt silver eller om det bara är en färgsättning som indikerar vallans hårdhet. Jag tror det är en funktionell tillsats, men har inte riktigt lyckats få grepp om vad den är bra för. Sen har det på senare tid börjat komma klister med fluortillsats, har den tillsatsen samma funktion som silver eller är det någon annan anledning? Är det fler tillsatser man bör känna till? Med fluor i glidvalla är det ju i stort sett bara en kostnadsfråga att man inte har det i alla vallor, jag undrar om detsamma gäller klistervalla, dvs det finns en tillsats som förbättrar vallan avsevärt men man har det bara i vissa pga kostnad. Jag har fått uppfattningen att det inte är så, att man kanske minskar underfrysningsrisken men får sämre bett genom tillsatser, men har inte lyckats hitta något svar på den frågan.

 

- Vilka effekter kan man uppnå genom att blanda klister? Man kan blanda ett hårdare och ett mjukare och få ett mellanhårt klister förstås (antar att det inte bör skilja för mycket i hårdhet mellan klistren), men jag har fått uppfattningen att man blandar för att uppnå andra effekter, typ lägger i ett silverklister för att få bättre släpp från ett klister med bra bett men stor underfrysningsrisk i.

 

- Anses det viktigt att hålla styrspåret fritt från klister? Det flyter ju ofta ner en del dit, jag brukar skrapa bort det, men det kanske är i onödan.

 

Jag har många fler frågor, men jag plågar er bara med dessa till att börja med.

Link to comment
Share on other sites

Silver används för att minska ifrysningen och att klistret ej skall ta upp så mycket smuts, barr o lösa rester. En klassisk vallning på våren har varit grundklister tunt, sen rött och silver blandat. Numera finns det färdigblandat i Swix K 50, 60 o 70, alla för grovkornig snö.

 

Flour i klister är motsägelsefullt, å ena sidan vill man ha bett, å andra sidan vill man ha släpp - går det verkligen att kombinera ?

 

Som grundklister använder jag Swix Universal, K 40, K30, K 20 lite beroende på hur slitande föret är, men till träning oftast det som jag vill köra slut på, tävling K 20 el 30. Jag brukar dra tuben en gång på varje sida om skåran så att det bli tunt, sen värmer jag ut det med strykjärnet.

Det enda Rodeklistret som jag använder är Rossan, speciellt om det är skiftande förhållande med grov o finkornig snö. I första hand plusklister, men klarar även någon minusgrad.

 

Jag tror inte man skall fundera för mycket på långa och korta temperaturgränser utan helt enkelt lära sig vilka klister som fungerar i olika fören.

Link to comment
Share on other sites

Flour i klister är motsägelsefullt, å ena sidan vill man ha bett, å andra sidan vill man ha släpp - går det verkligen att kombinera ?

Skigo har ju kört ett tag med burkvallor med riktigt mycket fluor i, och har nu kommit med klister som av priset att döma också har stor mängd fluor, men jag har inte provat dem. Själv har jag alldeles för många Rode-klister (ja alla faktiskt, utom fluorklistren) som jag experimenterar med, med varierande framgång :-).

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag äger inget flourklister. Man skulle kunna göra ett experiment med flourklister å ena skidan och vanligt klister på andra och känna om det vore skillnad på fäste och skillnad på smutsupptag.

Kollade i Pölderkatalogen och där fanns bara Skigo för 200:-/tuben mot 80:- för standardklistret, i övrigt bara standardklister utan flour. Det tyder på att flour i klister inte har så stor efterfrågan, de flesta tycker väl att flouret inte motiverar det dubbla priset.

Link to comment
Share on other sites

Som Volevodin påpekat, bry dig inte om teperaturgränser så mkt utan testa dig fram. Lär dig vad som händer om du blandar Rode Rossa och Start Universial 50/50 eller 80/20, finns inget annat sätt egentligen, sen ska du ju hålla ögonen och öronen öppna efter tips. Det handlar mkt om känsla för fästvalla/spår/skidan.
Link to comment
Share on other sites

Som Volevodin påpekat, bry dig inte om teperaturgränser så mkt utan testa dig fram. Lär dig vad som händer om du blandar Rode Rossa och Start Universial 50/50 eller 80/20, finns inget annat sätt egentligen, sen ska du ju hålla ögonen och öronen öppna efter tips. Det handlar mkt om känsla för fästvalla/spår/skidan.

Proportionerna , dvs 50/50 eller 80/20 är naturligtvis viktigt, men viktigt är också tjockleken. Till hur många vallningar (ej underlagsklister) räcker en tub? För mig blir det inte speciellt många, på en påskvecka så har jag kört slut på en KR60 eller KR70, misstänker att jag kladdar på för tjockt.

Link to comment
Share on other sites

Proportionerna , dvs 50/50 eller 80/20 är naturligtvis viktigt, men viktigt är också tjockleken. Till hur många vallningar (ej underlagsklister) räcker en tub? För mig blir det inte speciellt många, på en påskvecka så har jag kört slut på en KR60 eller KR70, misstänker att jag kladdar på för tjockt.

Det beror ju lite på spannet på skidorna, så det är individuellt hur tjockt man behöver. Men rimligtvis är det väl bäst att prova rätt tunt och sen bygga på om man har svårt att få ner spannet och få fäste. Tjockare än burkvalla brukar det bli hursom, men det är väl därför man gör fästzonen kortare.

 

Är det någon som har ett bra hantverkstips på hur man blandar? Det är väl en homogen blandning man är ute efter? Så det inte blir typ fält med klister X och fält med klister Y om vartannat. Provade göra en blandning igår genom att klicka ut om vartannat och dra ihop med en taggig klisterskrapa. Jag hade dock vallat lite för varmt så det frös under, men det såg ut som om det var fläckar med koncentrationer av det varmare klistret som frusit under, så om jag lyckats blanda till en homogen blandning kanske det hade funkat.

Link to comment
Share on other sites

Kom ihåg att när du gör en klistervallning för riktigt blötföre så bygger du upp klisterlagret med både grund och ett lila klister (beroende på hur högt och hårt spann du har naturligtvis). Det yttre mjuka klistret ska bara vara så tjockt så att det ger det fäste du vill ha, har du bara mjukt klister på skidan så åker det bort snart. För övrigt så är det bara i riktigt blötföre som man måste ha ett tjockt lager för att få fäste på dom blöta snö/is kristallerna.

 

Om det är smutsigt så du måste göra om klistervallningan hela tiden så går det naturligtvis åt muket på en veckas åkning.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har ett bra hantverkstips på hur man blandar? Det är väl en homogen blandning man är ute efter? Så det inte blir typ fält med klister X och fält med klister Y om vartannat. Provade göra en blandning igår genom att klicka ut om vartannat och dra ihop med en taggig klisterskrapa. Jag hade dock vallat lite för varmt så det frös under, men det såg ut som om det var fläckar med koncentrationer av det varmare klistret som frusit under, så om jag lyckats blanda till en homogen blandning kanske det hade funkat.

Jag brukar använda Rossa och Start Universal 50/50 en hel del. För att underlätta blandningen och för att kunna ta med tuben så tog jag en halvfull Rossatub och klämde ut klistret i en kapad ölburk. Sedan klämde jag i en halv tub Start Universal och värmde/rörde ihop de båda klistren. Sedan var det bara att hälla tillbaka blandningen i Rossatuben och klämma ihop botten. Nu har jag en perfekt blandning Rossa och Start i en tub.

 

Annars kan jag hålla med om att det är lite knepigt att blanda två klister direkt på skidan.

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har ett bra hantverkstips på hur man blandar? Det är väl en homogen blandning man är ute efter? Så det inte blir typ fält med klister X och fält med klister Y om vartannat. Provade göra en blandning igår genom att klicka ut om vartannat och dra ihop med en taggig klisterskrapa. Jag hade dock vallat lite för varmt så det frös under' date=' men det såg ut som om det var fläckar med koncentrationer av det varmare klistret som frusit under, så om jag lyckats blanda till en homogen blandning kanske det hade funkat.[/quote']

Jag brukar använda Rossa och Start Universal 50/50 en hel del. För att underlätta blandningen och för att kunna ta med tuben så tog jag en halvfull Rossatub och klämde ut klistret i en kapad ölburk. Sedan klämde jag i en halv tub Start Universal och värmde/rörde ihop de båda klistren. Sedan var det bara att hälla tillbaka blandningen i Rossatuben och klämma ihop botten. Nu har jag en perfekt blandning Rossa och Start i en tub.

 

Annars kan jag hålla med om att det är lite knepigt att blanda två klister direkt på skidan.

 

/Jan

Får man ut klistret ur tuben utan att klämma sönder den om man värmer och håller tuben upp och ner?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som har ett bra hantverkstips på hur man blandar? Det är väl en homogen blandning man är ute efter? Så det inte blir typ fält med klister X och fält med klister Y om vartannat. Provade göra en blandning igår genom att klicka ut om vartannat och dra ihop med en taggig klisterskrapa. Jag hade dock vallat lite för varmt så det frös under' date=' men det såg ut som om det var fläckar med koncentrationer av det varmare klistret som frusit under, så om jag lyckats blanda till en homogen blandning kanske det hade funkat.[/quote']

Jag brukar använda Rossa och Start Universal 50/50 en hel del. För att underlätta blandningen och för att kunna ta med tuben så tog jag en halvfull Rossatub och klämde ut klistret i en kapad ölburk. Sedan klämde jag i en halv tub Start Universal och värmde/rörde ihop de båda klistren. Sedan var det bara att hälla tillbaka blandningen i Rossatuben och klämma ihop botten. Nu har jag en perfekt blandning Rossa och Start i en tub.

 

Annars kan jag hålla med om att det är lite knepigt att blanda två klister direkt på skidan.

 

/Jan

Vilka fören funkar den här blandningen bäst i?

Link to comment
Share on other sites

När jag blandar 50/50 direkt på skidan tar jag varannan sträng i fiskbensmönstret av resp valla.

 

Hör fö Niklas Jonsson berätta att dagens vallning i svensklägret var universal och rött. Undrar om det var Start Universal och Rode Rossa de använde, helt omöjligt är det inte.:/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...