Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla till fjällskidor


rasmus

Recommended Posts

Jag planerar en vintertur med tält i påsk och har ett par vallningsbara fjällskidor. Jag har tidigare använt vallatejp till dessa, men upplevt problem med att tejpen släpper då man använder stighudar på skidorna, och att det lätt fryser under skidorna vid nysnö. Jag funderar därför på att inför denna tur prova med konventionella vallor, och vore därför tacksam för synpunkter på en lämplig uppsättning vallor och klister med vilka man kan klara de flesta fören. Då det är besvärligt att valla kalla skidor ute på fjället funderar jag också på om det är bättre att använda vallaspray än burkvalla. Vi kommer att bära relativt tung packning så slitstyrka och fäste är högre prioriterat än glid.
Link to comment
Share on other sites

På fjällturer har jag aldrig använt klister. Är det så hård skare att man inte trampa igenom den blir det m e m skejt uppför, det är ändå inte jämnt nog att få något fäste likt det i ett spår. Och är det plusgrader är snön lös och tung, det glider varken framåt eller bakåt.
Link to comment
Share on other sites

Jag har låg vallaambition på fjællturerna. Anvænder swix eller ski-go standardserie. Har ofta bara med 2st burkar och 1st klister. Swix V40, V45 samt universal klister. Visar væderprognosen på extremerna i kallt eller varmt så kan man ju justera ett steg i burkarna eller klistren.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör ungefär samma som Boris. Röd special, blå extra och grön extra samt tokos sprayklister universal. En minimal flaska valla väck brukar också få åka med.

 

Givetvis har jag även stighudar. Jag brukar dock undvika att lägga på stighudarna på klister, men på burkvalla funkar det fint. Klistret brukar jag överväga noga innan jag lägger på av ovan nämda anledning, men dagar med tämligen platt terräng och klisterföre är det skönt att ha fäste utan att behöva gno omkring på stighudarna.

 

Burkvalla och kylan är heller inget problem. Se till att värma in grundvax hemma och värm vallaburken i fickan en stund innan du vallar så går det lätt att få på tillräckligt med valla.

 

Glöm bara inte glidet! Ju tyngre packningen är desto mer kommer du uppskatta lätt åkning. Som vallande åkare är det alltid skönt att sitta och fika och vänta på de som sliter på sina stighudar i flacka uppförsbackar eller de som försöker få "vallningsfria" skidor att fästa på stenhård skare.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...