Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valljærn temp før ski-go C105 pulver


Boris

Recommended Posts

Har just køpt en burk C105 med ski-go's gamla logga på rea...

På burken står det +1/-8 och 160 grader på jærnet.

 

www.ski-go.com anger på "nya" burken +1/-15 och 140 grader på jærnet.

 

Jag kan tænka mig att rekommenderat anvændningsområde har utøkats till +1/-15 efter tester men med ny temp på jærnet anar jag en ny pulver spec alternativt återigen tester som visat på 140 grader som mer optimal inværmningstemp. Førøvrigt førhållandevis låga inværmningstemp før både C44 och C105 jæmført med konkurenternas pulver :/

 

 

Nån som har svaret på detta?

Link to comment
Share on other sites

På stadium sålde de Skigos pulver för 399:-, men det var flera år gammalt. Är Skigo jämförbart med Swix FC ?

C22 och 105 är de pulverna som används mest.

 

C22 på blött 105 på kallt.

 

fc10 fc7 ungefär då om man skall översätta till swix

Link to comment
Share on other sites

finn2: kænner du till något om ny temp på jærnet før "nya" C105 burken? Ær detta bara en uppdaterad rekommendation till temp? 160 grader på "gamla" burken och 140 grader på "nya" skiljer ju en del... Med gamla bruken, menar jag typ 1 år gammal - føre 2008 års nya færger.
Link to comment
Share on other sites

finn2: kænner du till något om ny temp på jærnet før "nya" C105 burken? Ær detta bara en uppdaterad rekommendation till temp? 160 grader på "gamla" burken och 140 grader på "nya" skiljer ju en del... Med gamla bruken, menar jag typ 1 år gammal - føre 2008 års nya færger.

Tror du inte det är så att dom är rädd att folk ska bränna skidorna. Många har så dåliga järn så skulle dom köra på i 160 grader med ett 400kr järn i den farten det behövs för att få "stjärnorna" så skulle skidan ta skada. har du bra järn kan du ha högre temp på järnet utan att skada skidan.

Link to comment
Share on other sites

finn2: kænner du till något om ny temp på jærnet før "nya" C105 burken? Ær detta bara en uppdaterad rekommendation till temp? 160 grader på "gamla" burken och 140 grader på "nya" skiljer ju en del... Med gamla bruken' date=' menar jag typ 1 år gammal - føre 2008 års nya færger.[/quote']

Tror du inte det är så att dom är rädd att folk ska bränna skidorna. Många har så dåliga järn så skulle dom köra på i 160 grader med ett 400kr järn i den farten det behövs för att få "stjärnorna" så skulle skidan ta skada. har du bra järn kan du ha högre temp på järnet utan att skada skidan.

"Stjärnor i belaget" borde kräva någon viss temperatur oavsett strykjärn.

 

200grader eller något, sådant (har ingen aning vilken som är belagsskadetemperatur), borde rimligtvis skada belaget oavsett om det kommer från ett billigt eller dyrt strykjärn.

Link to comment
Share on other sites

finn2: kænner du till något om ny temp på jærnet før "nya" C105 burken? Ær detta bara en uppdaterad rekommendation till temp? 160 grader på "gamla" burken och 140 grader på "nya" skiljer ju en del... Med gamla bruken' date=' menar jag typ 1 år gammal - føre 2008 års nya færger.[/quote']

Tror du inte det är så att dom är rädd att folk ska bränna skidorna. Många har så dåliga järn så skulle dom köra på i 160 grader med ett 400kr järn i den farten det behövs för att få "stjärnorna" så skulle skidan ta skada. har du bra järn kan du ha högre temp på järnet utan att skada skidan.

"Stjärnor i belaget" borde kräva någon viss temperatur oavsett strykjärn.

 

200grader eller något, sådant (har ingen aning vilken som är belagsskadetemperatur), borde rimligtvis skada belaget oavsett om det kommer från ett billigt eller dyrt strykjärn.

du kan få stjärnor vid 140 också beror på villket pulver du har.

 

Med ett "snabbt vallajärn så värmer du upp belaget snabbare med ett billigare måste du dra järnet saktare för att få samma resultat.

Då blir oftast belaget för varmt pga den längre uppvärmningstiden.

Link to comment
Share on other sites

Tror du inte det är så att dom är rädd att folk ska bränna skidorna. Många har så dåliga järn så skulle dom köra på i 160 grader med ett 400kr järn i den farten det behövs för att få "stjärnorna" så skulle skidan ta skada. har du bra järn kan du ha högre temp på järnet utan att skada skidan.

"Stjärnor i belaget" borde kräva någon viss temperatur oavsett strykjärn.

 

200grader eller något' date=' sådant (har ingen aning vilken som är belagsskadetemperatur), borde rimligtvis skada belaget oavsett om det kommer från ett billigt eller dyrt strykjärn.[/quote']

du kan få stjärnor vid 140 också beror på villket pulver du har.

 

Med ett "snabbt vallajärn så värmer du upp belaget snabbare med ett billigare måste du dra järnet saktare för att få samma resultat.

Då blir oftast belaget för varmt pga den längre uppvärmningstiden.

Så det du jämför är tungt = dyrt som behåller värmen även när det kommit mot skidan och man därmed kan dra snabbare, jämfört med billigt och lätt som tappar värmen och därmed lockas man initiallt till att ha högre temp eller dra saktare som kan bli för sakta?

Link to comment
Share on other sites

finn2: kænner du till något om ny temp på jærnet før "nya" C105 burken? Ær detta bara en uppdaterad rekommendation till temp? 160 grader på "gamla" burken och 140 grader på "nya" skiljer ju en del... Med gamla bruken' date=' menar jag typ 1 år gammal - føre 2008 års nya færger.[/quote']

Tror du inte det är så att dom är rädd att folk ska bränna skidorna. Många har så dåliga järn så skulle dom köra på i 160 grader med ett 400kr järn i den farten det behövs för att få "stjärnorna" så skulle skidan ta skada. har du bra järn kan du ha högre temp på järnet utan att skada skidan.

Jo det kan sækert vara feg-rekommendation... Vet vallare som kør rejælt varmt och længe - 170 grader - och dom fixar ofta bra skidor. Antar att om man tar mycket pulver ær risken mindre att brænna belaget, men som motionær och egensponsrad så vill man ju gærna att en burk ska ræcka till 6 par skidor ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har bara ett vanligt strykjärn och har inte vågat skruva upp det med risk att bränna belaget. Jag har lagt på pulver utan att få stjärnor, men har ändå fått effekten att glidet behållts ett helt VL, vilket jag inte kunnat få på bara HF-kloss. Så frågan är om det är så viktigt med stjärnor, man kanske får lika bra effekt på en lägre temperatur utan att riskera belaget. Det är kanske därför de sänkt rek. temp. från 160 till 140 gr.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...