Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sponsring


Långloppsåkaren

Recommended Posts

Det skulle vara om det finns något skidmärke, som vill sponsra lovande ungdomar med skidutrustning. Hade inte sign "Rossignol" blivit sponsrad av företaget med samma namn, han skrev något om det i en tidigare tråd.

 

Fast det har blivit tuffare att erhålla sponsring pga lågkonjukturen, vilket gör att företagen ser över sina kostnader. I företag, där man tvingats permittera, är jordmånen inte speciellt god att erhålla ett sponsringskontrakt, vilket man kan förstå.

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt med sponsring, speciellt företag. Du måste nästan känna någon för att få ekonomisk sponsring. sen kan man fråga vad ger det företaget? och vad kanman ge tillbaka.

 

Men B kontrakt får nästan alla som söker dvs reducerat pris på skidutrustning.

Link to comment
Share on other sites

B spons betyder att du får köpa till inköpspris, dvs handlaren säljer helt utan vinst. Att alla skulle få det känns väl lite väl optimistiskt. Min grabb har B-spons som cyklist, men där förekommer i princip inget A-spons (dvs du får allt betalt) utöver en extremt liten skara (i Skara:)) För skidåkare är det mer vanligt, men som sagt du får nog åtminstone gå på ett skidgymnasie (eller slå dem som går där). Det kostar ju inget att prata med din lokala handlare för att se vad han säger.
Link to comment
Share on other sites

Jag går på skidgymnasium och har B-kontrakt men det jag tänkte på var mera att försöka hitta vanliga företag som sponsorer också.

Inte för att vara negativ, men tror det kommer bli väldigt svårt.

Du måste vara väldigt bra för att något företag skulle vilja sponsra dig. Speciellt nu i lågkonjuktur. Det är väldigt få juniorer som har personliga sponsorer som inte har med idrotten att göra. såvida det inte är någon man känner som jobbar på företaget tex ens förälders kollega ex.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Finn2, det lär inte bli lätt.

 

Ett fel jag kan tycka du gör är att du säger följande: "Jag är själv junior utan några stora framgångar, vilket gör det svårare." Framgångar är inte det som avgör, din personlighet är det som avgör så länge du inte har VM eller OS guld runt halsen!

 

Vad vill ett företag med en sponsring?

Tittar vi på världsstjärnor är det givetvis att få sitt namn/produkt kopplat till en viss person och därmed sälja mer. Tittar vi på skidåkare så har AXA gärna förknippats med skidåkare för att en skidåkare står för en stark och sund kropp. Kopplingen sund kropp - AXA är man beredd att betala för. Kommer du som junior har du inget namn som säljer produkter utan möjligen kan ett företag se en potential i att du blir ett namn och därmed betala.

En annan kategori är företagare som antingen älskar sporten eller som vill "frottera" sig med kända personer.

 

Det du måste göra är att sätta dig ner och fundera på vad du kan ge tillbaka. Glöm resultat utan fokusera på annat. Kanske du kan hålla i en teknik kurs för företagets personal som samtidigt siktar på Vasasstafetten. Då säljer du ett arrengemang som gynnar både dig och företaget. Sätt också nivåer som är rimliga på vad du vill ha i ersättning. Säkert lättare att hitta 5st á 5000:- än 1st för 25000:-. När du väl fått sponsorer så ser du till att hålla kontakten med dem. Skicka vykort från tävlingar/läger. Titta förbi med en kanellängd till fikat när tillfälle ges och tacka för stödet när säsongen är slut. Behandla dem som vänner och aggera därefter!

 

Se till att du omnämns i den lokala tidningen. Nu vet jag inte var du kommer ifrån men troligen har ni någon lokalblaska. Förse dem med tävlingsresultat och rapporter/bilder från läger mm. Gärna färdiga texter/referat. Kostar ingenting, chansen att det publiceras är stor och du skapar dig ett namn lokalt!

 

Det handlar alltså om att sälja dig själv, inte dina resultat. Säljer du in din personlighet, lever upp till den personligheten du sålt samtidigt som du håller en "vänskapskontakt" kommer du att få sponsorer som stöttar dig år efter år. Aggare lokalt!

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Instämmer med Finn2, det lär inte bli lätt.

 

Det du måste göra är att sätta dig ner och fundera på vad du kan ge tillbaka. Glöm resultat utan fokusera på annat. Kanske du kan hålla i en teknik kurs för företagets personal som samtidigt siktar på Vasasstafetten. Då säljer du ett arrengemang som gynnar både dig och företaget. Sätt också nivåer som är rimliga på vad du vill ha i ersättning. Säkert lättare att hitta 5st á 5000:- än 1st för 25000:-. När du väl fått sponsorer så ser du till att hålla kontakten med dem. Skicka vykort från tävlingar/läger. Titta förbi med en kanellängd till fikat när tillfälle ges och tacka för stödet när säsongen är slut. Behandla dem som vänner och aggera därefter!

...

Det handlar alltså om att sälja dig själv, inte dina resultat. Säljer du in din personlighet, lever upp till den personligheten du sålt samtidigt som du håller en "vänskapskontakt" kommer du att få sponsorer som stöttar dig år efter år. Aggare lokalt!

 

Lycka till!

Håller helt med här! Som småföretagare får man en miljard erbjudanden om sponsring. Alla är behjärtansvärda eller behövs. Men alla har en sak gemensamt -dåligt insälj, jasså du vill inte heller stötta Pojkar 14 års deltagande i St erikscupen. snåljåp!

 

Vänd på det, gå in och hjälp företag att dra igång en friskvårdssatsning, agera coach, imitera dina tränare och ställ upp för företaget. Vad kan du erbjuda? -kanske lite ungdomlig entusiasm, stöttning för gubbarna och kärringarna, något för dem att samlas kring.

 

Känns det onaturligt? är du en slitvarg som gillar ensamheten på skidorna? Är du egentligen ganska blyg? Ett ord - ljug. fake it til you make it.

 

Men först funderar du ut vad kan erbjuda.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...