Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Konstiga skador


Volevodin

Recommended Posts

Några exempel::o

 

En gång skulle jag runda en kurva, som var avskild med en sliper. Precis när foten var på väg framåt träffade den sliperskanten och skadade fotens utsida. Foten svullnade och träningen fick ställas in några dagar. Fick sen ta det försiktigt en tid och det dröjde ung en månad tills jag var i full träning igen.

 

Jag tränade på en idrottsplats och behövde besöka toaletten. Dörren var låst, så jag fick ta skogen i stället. I ståplatsläktarens överkant fanns en port, som jag satte full fart emot. På vägen uppför sprang jag in i ett stålräcke, som träffade munnen. Turligt nog slogs inga tänder ut, bara en liten bit från en tand slogs loss. Det kostade några hundralappar hos tandläkarn, som jag dock fick tillbaka på idrottsförsäkringen.

 

Nu i kväll skulle jag köra lite köksdans med benkick a la Let´s Dance. Det gick bra med högerbenet, men då jag försökte med en lite kraftigare "sprätt" med vänsterbenet, slogs en gammal skada i vänster knä upp. Retfullt nu när jag varit i stort sett besvärsfri i knäna ganska länge (tack vare mitt idoga intag av nyponthe är min övertygelse). Fotbollsspel har varit bannlyst i många år, då det gett samma besvär i knäet.

 

F.ö. har ett och annat hänt: brutet revben, blodförgiftning i fotblåsa, uppskrapat lår och ansiktsskada efter skidolyckor, knä- och ansiktsskada efter fall på inlines, svimning efter rullskidolycka, avslagen tand vid hockeyspel och blåtira vid boxning.

Link to comment
Share on other sites

Man vill gärna ha reda på orsaken till varför en skada uppkommit. I de flesta fall kan den direkt kopplas till en aktivitet eller olyckshändelse man råkat ut för, men ibland får man en skada till synes utan orsak. I tre års tid i juli-augusti fick jag besvär i benhinnan på höger ben strax ovanför vristen, vilket begränsade min träning avsevärt. Skyllde på olika träningsmoment, men hade svårt att fatta att just den träningen gav besvär varje år vid samma tid. Förra året kom jag på att skadan ej berodde på träning utan lieslåttern vid den här tiden. Den enformiga vridningen fram och tillbaka frestade just högerbenet där skadan uppkom. Så det blir att minska ner slåendet med lie i fortsättningen om jag vill slippa den skadan.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...