Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

MTB vs racercykel


Långloppsåkaren

Recommended Posts

Med en MTB så har du lite mer val möjligheter...

Du kan ju välja mer vart du vill cykla...

Köp ett par däck med lite mindre mönster så kan du köra både asfalt, grusväg och stigar...

Kanske rent av köpa ett par slicks som du sätter på när du ska rulla på asfalt...

Link to comment
Share on other sites

Slicks är inte speciellt dyrt, men du kommer inte i närheten av känslan av en räjser för det. Den här diskussionen har väl förts en antal gånger tidigare, men jag tror att MTB är ett riktigt bra komplement. Du använder hela kroppen och träningskänslan påminner ganska mycket med skidor (även om det är andra muskelgrupper som används) LVG är skönt, men det är ngt helt annat. Dessutom går det åt en s-tans massa träningstimmar. Mitt problem är att jag har så dålig balans att jag sällan får något riktigt flyt i skogen.
Link to comment
Share on other sites

köp inte mtb för att cykla på asfalt som dom flesta gör, det suger...10-15kg med traktordäck ska inte framföras på asfalt där ska man ha en racer. Men funderar du att tävla mtb och kör mycket skog/grusväg så ska du ha mtb.

Beror ju lite på vad man har för terräng på asfaltsvägarna kontra grusvägar stig, i Mora är det suveränt med racer många låånga stigningar att tillgå och fina vägar med lite trafik.

jag kör dock ALDRIG Mtb på asfalt det är som att köra traktor på racerbana

Link to comment
Share on other sites

Hejsan själv har jag en cykelcross och är super nöjd! Rullar väl lite sämre än en racer med slicks. Men det är bara marginellt tycker jag! Får se det som att det blir ju bättre träning!Det sköna är ju att man har möjligheten att cykla på oasfalterade vägar om man känner för det. Tänkte attt det kan vara ett alternativ att kolla upp.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...