Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vätska i kroppen


Volevodin

Recommended Posts

Tänk er att ni skall ut på en kameltur i Sahara och före avfärd fyller ni på alla vätskedepåer. Efter ett tag är även blåsan full, men ni avstår från att urinera. Trots nödigheten startar ni färden ut i öknen och svetten bara rinner ner och ni börjar snart få vätskebrist.

 

Min fråga: Kan kroppen återta vätskan från urinblåsan vid vätskebrist eller är den förlorad ?

Link to comment
Share on other sites

Urinblåsan är bara en lagringsplats för urin tills du bestämmer dig för att slänga iväg det. Om den håller en ljus färg kan kroppen återta en del vätska men smakar nog inte mysigt. Oftast vid dessa tillfällen är urinen ganska koncentrerad och gör mer skada än nytta vid intag beroende av den höga koncentrationen elektrolyter och andra slaggprodukter.

Vill du veta är det ju som sagt bara att testa!

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker hellre blåbärssoppa!

Inför årets ÖS hade jag 2 mål för att inte ta slut för tidigt.

1. Gå ut i ett tempo som räcker hela vägen till mål

2. Dricka 2-3 muggar vätska/station

-Tog slut (som vanligt) och jag tror det var vätskebrist.

 

Jag drack totalt 16 muggar under loppet och jag kände mig inte törstig men när jag mätte upp innehållet i en likvärdig halvfull pappersmugg insåg jag att det rymmer ca 1dl/mugg. Det blev mao endast 1,6 liter vätska!

 

Inför nästa ÖS kommer jag att ta en Camelback med mig under loppet och dricka ur den samtidigt som jag försöker få i mig 2-3 muggar / station.

Hur skall man annars få i sig de 4-5 liter som rekomenderas?

Link to comment
Share on other sites

kan gå! vem testar??

;)

"Det kan gå om man bara får den första klunken att stanna" för att citera Stefan och Krister.

Jag har läst eller sett på TV typ Discovery om strandsatta som druckit sin urin och tack vare det överlevt.

 

En snabb Googling gav rätt häpnadsväckande resultat, eget urin tycks ha läkande effekter...även benämnt urinterapi. Hursomhelst urin innehåller till 95% vatten.

Trot den som vill....

 

http://www.klokast.se/siem/Bonet.html

https://www.flashback.info/showthread.php?t=305807

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr1/03-1art8.htm

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker hellre blåbärssoppa!

Inför årets ÖS hade jag 2 mål för att inte ta slut för tidigt.

1. Gå ut i ett tempo som räcker hela vägen till mål

2. Dricka 2-3 muggar vätska/station

-Tog slut (som vanligt) och jag tror det var vätskebrist.

 

Jag drack totalt 16 muggar under loppet och jag kände mig inte törstig men när jag mätte upp innehållet i en likvärdig halvfull pappersmugg insåg jag att det rymmer ca 1dl/mugg. Det blev mao endast 1,6 liter vätska!

 

Inför nästa ÖS kommer jag att ta en Camelback med mig under loppet och dricka ur den samtidigt som jag försöker få i mig 2-3 muggar / station.

Hur skall man annars få i sig de 4-5 liter som rekomenderas?

Det gäller inte oss fettdrivna vettdulla!

Nästa gång tar vi inte slut utan håller hela vägen, inte behöver vi nån Camelback vi har energin med oss ändå.

 

Blir perfekt med en tremilafredagsrunda så snart Ggbgvarvet är över. Har idag provat kolhydratboost, kändes riktigt vasst. Tror det kan bli pers på Varvet nu.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att tog exemplet med en kameltur i öknen var om man vid träning eller tävling i varmt väder skall stanna och urinera om man blir nödig eller hålla sig för få nytta av den längre fram i loppet. Nu finns det ingen anledning att avstå att lätta på trycket, speciellt som det känns väldigt skönt efteråt, kan vara värt de 30-40 sek som "pisspausen" normalt tar.

 

Till skillnad mot MrT har jag problem i VL el ÖS att jag måste stanna 1-5 ggr under ett lopp. Jag brukar dricka 3-4 muggar vid varje kontroll, två blåbär, en sportdryck, en vatten.

 

Min frågeställning är; varför måste vissa personer stanna och urinera medan andra klarar sig hela loppet utan tömning av blåsan ?

 

Mina teorier:

- gasbildning i magen trycker på blåsan som måste tömmas oftare

- personer svettas mer eller mindre

- klädsel som påverkar svettningen mer eller mindre syntetmaterial närmast kroppen

- en åldersrelaterad anledning att utsöndra mer urin med åren, som i sin tur kan påverkas av

sämre förmåga att hålla ett högt tempo eller en påverkan av kroppens ADH-bildning.

 

Jag skall ägna mig åt det sistnämnda, nämligen ADH-bildningen (ADH=antidiuretiskt hormon)

Urinen bildas i njurarna genom filtrering av venöst blod och det kallas primärurin. Ca 170 l primärurin bildas per dygn, men 98 % återtas i njurkanalen dvs ca 1,5 l blir kvar efter återtagandet. Det kallas sekundärurin och är det som lämnar kroppen via urinblåsan. Återtagandet av primärurinen styrs av hormonet ADH, som bildas i hypofysen. Känt är att ADH-bildningen hämmas av kyla och alkohol med ökad urinuttömning som följd.(källa: Naturkunskap B för gymnasiet, Natur och Kultur, 1994)

 

Jag ställer därför frågan till er medicinskt kunniga: Påverkas ADH-bildningen av stigande ålder?

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, du har kanske laddat upp för mycket när det gäller vätskan, därav det stora utflödet.

 

Har hört att man ständigt skall gå med en dryckesflaska i handen de sista dagarna för att ladda kroppen. Jag brukar undvika detta för att slippa springa upp för mycket på nätterna, speciellt natten innan loppet, den lilla sömn man kan tänkas få då vill jag inte störa.

 

Då det gäller Camelbacken är det för vätskebehovet, kommer själv att satsa på fettdriven skidåkning till nästa ÖS då jag tror att det kan vara rätt, (men det är visst annan tråd).

Link to comment
Share on other sites

Har hört att för intensivt vatten drickande gör så att kroppen inte kan behålla vätskan och att det dessutom finns risk för att man pissar ut viktiga salter också, vilket i sin tur leder till att kroppen har ännu svårare att behålla vätskan. På mig verkar det stämma i alllafall men jag är ju inte expert på området. Har fått råd som hjälpt mig att inte hälla i sig vätska för snabbt när man laddar och att varmt vatten kan vara att föredra, brukar dessutom försöka få i mig mera salt än vanligt då. Under själva tävlingen så föredrar då jag vatten eller svag blandning, och sen i slut delen ( om det är en längre tävling ) ta nåt gel och dricka ev en mer koncentrerad blandning sportdryck. Detta för att inte få nåt blodsocker fall under tävlingen. Detta har hjälpt mig, men alla funkar vi ju olika så ja tror att du Volevodin och andra som upplever samma problem får prova er fram, å se om det funkar för er. Lycka till!
Link to comment
Share on other sites

Dricker 2-3 dl före start och 2 - 2½ muggar per kontroll. Har svala kläder, och reglerar genom att ta av mössa, dra upp ärmar, osv, så att jag inte svettas (mer än kanske i första backen). Behöver inte stanna o p-a längs vägen, och är inte särskilt törstig i mål. Och har passerat 50 :-)

 

Tycker att det funkar jättebra. Visserligen är jag inte alls törstig när jag dricker mina två muggar i Smågan, men å andra sidan är det många år sedan jag behövde ta en p-paus.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag laddar inte med dricka öht före VL, äter och dricker som vanligt. Det är inte bara under VL jag måste stanna och urinera.

Idag tex hade jag lågintensiv återhämtningsträning i 1,5 tim och fick stanna 3 ggr, varav de två sista var urinen som vatten. Jag frös inte, men var lagom varm o inte svettig. Temp:+7-9 gr. Klädsel: R90-byxor o jacka med T-shirt i bomull under + keps.

 

Idag(dvs igår) var det nog mindre utsöndring av ADH och en återhämtningsprocent lägre än 98 %.

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag är expert på detta område men skulle ändå vilja lägga till några punkter på din lista.

-anatomiska skillnader i urinblåsestorlek

-aldosteron

-mängd intagen vätska samt natrium

 

Som jag förstått det utgår njuren från natriumkonscentrationen (samt andra mineraler) för att sen styra hur mycket som ska sparas/utsöndras. Det är i princip detta som styr mängden sekundärurin -aldosteron. Natrium drar med sig vatten. Steg två är mängden extracellulärvätska (blod), blodtryck som styrs av sträckreceptorer på diverse platser i kroppen (några i hjärtat) -ADH. Finns några system till. OT som kan vara av intresse är att njuren också styr nyproduktionen av röda blodkroppar.

Skillnader i svettning finns definitivt, skillnad i temperatur och luftfuktighet är avgörande. Klädsel styr så till vida om de tillåter avdunstning eller inte.

Vad gällande ålder och urinsekretion är det nog snarare tvärtom, i princip alla organ tappar i funktionalitet med ålder och njurarna kan minska så mycket som 50% (vanligare 80%) utan att någon skillnad märks. Du kan klara dig med en fuktionalitet på ner till ung 30% utan att lida alltför mkt, pratar då mest om primärurinproduktionen, GFR. Vet inte om ADH minskar också, omöjligt är det inte.

 

Det är inte så enkelt att du druckit vätska utan natrium i? Med salt i drycken håller kroppen kvar vätskan lite längre, dessutom går återhämtningen snabbare efteråt med en relativt stor andel natrium i, hur drickbart det är är en annan fråga...

Övervätskning kommer i vilket fall som helst inte stanna kvar jättelänge (blodvolym, blodtryck, elektrolybalans osv) är viktigt för kroppen att normalisera.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...