Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stoppa nedläggningen av skidsporten i Örebro


Karlslunds IF

Recommended Posts

Politikerna i Örebro vill ta död på på skidsporten genom att förbjuda all snöproduktion på det fina konstsnöspåret i Ånnaboda, Örebro, ett av Sveriges bästa och mest utnyttjade. I vintras gick det att åka skidor i Ånnaboda 139 dagar. Får politikerna som de vill kan den siffran för kommande vinter bli noll om inte natursnön räddar oss.

 

Det här hotar all skidverksamhet i regionen från träningsverksamheter för ungdomar till motionsåkning och flera årliga arrangemang. Därför startades idag en namninsamling för skidsportens bevarande i Örebro med omkrets på http://www.karlslundsif.org/shownews.asp?id=485

Link to comment
Share on other sites

Jag såg lite kort på Tvärsnytt om era problem igår. Nu är jag inte helt insatt men det handlar tydligen om en vattendom. Allvarliga saker alltså. MEN om det är så att det fungerat bra de senaste åren så finns det väl ingen anledning att vattendomen inte kan ändras.

 

Hurvida det är så att örebros lokalpolitiker vill lägga ned konstsnöspåret vet jag inte, MEN om det handlar om en vattendom så måste ni sammarbeta med det lokala styret och inte mot det. OCH var medvetna om att byråkratins kvarnar mal långsamt ibland.

 

Hoppas att ni kan fortsätta med erat konstsnöspår.

Link to comment
Share on other sites

Det enda vi kan göra är att skriva på protestlistan som Karlslunds IF har ute. Genom en massiv protest från Skid-sverige måste vi visa att vi inte accepterar en nedmontering av Ånnabodas konstsnöanläggning. Om bara den politiska viljan finns, måste detta gå att lösa, i första hand en dispens för kommande vinter tills man funnit en acceptabel lösning.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Jag har varit i kontakt med Wickström på Glid. Han har gjort en del efterforskningar om vad som hänt med namninsamlingen och frågan i övrigt. Det jobbas på en lösning och han återkommer nog på Glids hemsida så snart han kan presentera något konkret i frågan. Håller tummarna för att Ånnaboda skall kunna fortsätta med sitt konstsnöspår även kommande vinter.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Förtydligar lite efter Lejonets fina inlägg. ja det gäller att samarbeta med politkerna inte emot. Lägga upp fakta, vilka värden som sporten har i bygden och det viktigaste, man skall ha en ekonomisk karta att presentera, gärna med lite marginal, annars väger argumenten för lätt och biter inte. Ideer hur man skulle kunna utveckla området - detta vill vi göra på kort och lång sikt. Lättare sagt än gjort men det är nog ungefär så man måste arbeta, då vattendomen är allvarliga saker.
Link to comment
Share on other sites

hittade detta på karlslundsif hemsida:

2009-10-21

Konstsnöspåret räddat!

 

 

Nerikes Allehanda uppger idag att konstsnöspåret är räddat. =)

 

Vad jag förstår har en hel del "rävar" jobbat hårt för detta och Garphyttans IF verkar vara på hugget att fixa ledningar.

 

Stort tack för detta. Så otroligt skönt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...