Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Keso


Putte

Recommended Posts

Är keso ett bra alternativ som mellanmål? Det har ju ganska mycket protein och inte speciellt mycket fett.

Per 100 g ca 1 dl:

Energivärde 380kJ/90kcal
Protein 12 g
Kolhydrat 2 g
Fett 4 g

Skulle också vilja ha lite tips vad man kan äta till eftersom det inte är speciellt gott att äta ensamt.
Link to comment
Share on other sites

Keso är grymt bra som mellanmål. Det finns nu en "lättare" variant med mindre fett. Att äta Keso naturellt är heltrist enligt mig. Jag brukar äta med sylt, så blir det genast lite godare. Då blir det nästan som en risifrutti fast väldigt mycket nyttigare.

Ett annat tips är att ta den lättaste Kesellan, 1% fett har jag för mig och ännu högre protein innehåll än keson. För att det skall bli ätbart så häll i typ 0,5 dl Funligt och rör om ordentligt, så blir det nästan som yoghurt. Väldigt, väldigt nyttigt.

....borde bli sponsrad av arla efter detta inlägget.
Link to comment
Share on other sites

I vanlig Keso kommer Ca 40% av energin från fett och eftersom största
andelen av fettet är mättat kan det vara idé att hålla sig till
Keso Mini där Ca 20 % av energin kommer från fett.
Protein och kolhydratvärdena är relativt likvärdiga i båda sorterna...
Håller med om att Kesellas lättvariant är ett utmärkt alternativ med bara ca 12% fettenergiprocent.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Som fattig student åt jag i ren nöd en gång gammal keso blandad med apelsinmarmelad och en slatt bearnaissås. Bör undvikas - det klart vidrigaste jag ätit hittills i mitt liv. (O då har jag ändå luffat runt i tropiska vildmarker med riktigt "exotiska" matvanor ... hellre termiter, larver o getmage, any day)
Link to comment
Share on other sites

Keso är grunden till väldigt mycke i min mat. O då särskilt den 1,5%iga pga det mättade fettet som är onödigt...

Det har pratats mycket om keso o frukt. Prova även keso som proteinbas, nerrörd direkt i pastan tillsamman med lite pesto/ajvar. Eller en stor klick på mackan, även där lite kryddig ajvar eller pesto som underlag istället för menlöst smör. Mycket gott o en bra uppsättning mellan kolhydrater, fett och protein...
Link to comment
Share on other sites

[quote name=keso]Keso är grunden till väldigt mycke i min mat. O då särskilt den 1,5%iga pga det mättade fettet som är onödigt...

Det har pratats mycket om keso o frukt. Prova även keso som proteinbas, nerrörd direkt i pastan tillsamman med lite pesto/ajvar. Eller en stor klick på mackan, även där lite kryddig ajvar eller pesto som underlag istället för menlöst smör. Mycket gott o en bra uppsättning mellan kolhydrater, fett och protein...[/quote]
Kan ju tillägga att du har ett ganska passande namn i sammanhanget...


Jag har nyss googlat på både Keso, Créme Fraiche och Kesella. Kelsella:n har mycket, mycket mer protein jämfört med dem båda. Så jag kommer iaf att äta mer kesella nu än vad jag gjorde för en stund sedan. ;)
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...