Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullholkar


Biodlaren

Recommended Posts

Är det någon som har provat Biltemas holkar art nr 37-076 för 49.90:-?

Själv brukar jag undvika det billigaste för oftast så får man det man betalar för, men funkar det så är det ju bra om det är billigt.

Det finns en tråd om Biltemas spetsar, sök i forumet !

Link to comment
Share on other sites

Jag åker mycket rullskidor och nöter spetsar flitigt. Jag har använt Biltemaspetsar senaste två månaderna. Jag var lite skeptisk efter att ha konstaterat att metallspetsen är klenare konstruerad än på de spetsar jag annars använder, men farhågorna har kommit på skam.

Jag kommer att fortsätta använda dessa spetsar, som passar på swix CT1or (finns bara en storlek)

Om du skall köpa spetsarna så kolla vilken dimension du har på staven

Link to comment
Share on other sites

Jag åker mycket rullskidor och nöter spetsar flitigt. Jag har använt Biltemaspetsar senaste två månaderna. Jag var lite skeptisk efter att ha konstaterat att metallspetsen är klenare konstruerad än på de spetsar jag annars använder, men farhågorna har kommit på skam.

Jag kommer att fortsätta använda dessa spetsar, som passar på swix CT1or (finns bara en storlek)

Om du skall köpa spetsarna så kolla vilken dimension du har på staven

Det låter bra, slipar du dem oftare än "vanliga" rullholkar eller håller de lika bra?

Link to comment
Share on other sites

Faktum är att jag inte slipat mina biltemaspetsar alls, de har bitit bra ändå. Vanligen slipar jag spetsarna efter var och varannat pass. Jag har inbillat mig att det kan bero på att de är lite spetsigare från början men å andra sidan har jag ju använt dem under sommaren med mjukare asfalt så det kan ju ha med saken att göra.

En nackdel har faktiskt varit den lilla trugan som skulle kunna fungerat som skydd mot brunnsgaller mm. Vid två tillfällen har ena staven landat i en asfaltslagning eller annan hålighet och trugan nypt fast med påföljd att handtaget från staven lossat istället och staven blivit stående svajande i marken.

Link to comment
Share on other sites

Har kört på Biltemas spetsar cirka 10 pass nu, här kommer lite reflektioner:

 

För det första så går de bra att få på i stort sett alla stavar, jag fick på mina på ett par tjocka alu-lite. Då sitter de benhårt = bäst. Jag använde varmluftspistol för att göra dem större när jag satte fast, tyvärr verkar plasten att vara av ngt sämre kvalitet än ordinarie spetsar och började bubbla något allra högst upp.

 

Sen har jag kört oavbrutet med dem, och precis som föregående skribent så har jag egentligen inte behövt slipa dem. De är ju både spetsigare och smalare från början vilket kan bidra, men det känns också som om de faktiskt är hårdare. Nu slipade jag ändå igår och det gick helt utan problem.

 

Vad det gäller hållbarheten i övrigt så har jag inte mkt att önska. Med tanke på att jag bara stakar och dessutom har kört två tunga backintervallpass utan att knäcka dem så borde de klara det mesta. Men man kan anta att det gäller att få ned röret hela vägen, annars kan de nog vika sig. Nu har dock ena metalspetsen släppt från plasten och sitter något löst, ett problem som jag även upplevt med ordinarie spetsar, så det borde inte vara ett skäl till att undvika dem.

 

Nej, mer av den varan blir det, ska bara byta den lösa spetsen till morgondagens långpass!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också kört Biltema spetsar i sommar. Jag brukar köra Swix eller Exel och Biltemas hårdmetallspets ser ut som en kopia på dessa. Bara god erfarenheter än så länge. Slipar dem ungefär var 5:e mil eller så. Den lilla trugan baktill är också positiv och kanske kan rädda en från att köra ned staven något hål eller nån spricka.
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Prövade Biltemas holkar efter att ha läst denna tråd. Funkade inget vidare, efter 5 km bröts spetsen loss från plasten, detta vid relativt lungn stakåkning. Fick tillbaka pengarna på Biltema vid reklamation. Kanske hade jag otur men jag har återgått till exel/swix nu.
Link to comment
Share on other sites

Prövade Biltemas holkar efter att ha läst denna tråd. Funkade inget vidare, efter 5 km bröts spetsen loss från plasten, detta vid relativt lungn stakåkning. Fick tillbaka pengarna på Biltema vid reklamation. Kanske hade jag otur men jag har återgått till exel/swix nu.

Då har du haft otur eller så har jag haft tur. Jag har kört Biltema hela sommaren utan några problem. Gissar att de gått 40-50 mil nu med slipning ca var 5:e mil. Nu börjar det bli dags att byta och det blir Biltema igen utan tvekan.

 

Vet inte hur många gånger jag kört av Swixspetsar på första passet och aldrig fått någon ersättning hos sporthandlaren fast jag varit där och klagat.

De enda spetsar som håller bättre enligt min erfarenhet är Proski men då är de så mycket tjockare att bettet blir lidande. Jag klarar inte att åka med dem.

 

Biltema, Swix och Exels fjädrande ser ut att ha samma hårdmetallspets. Smala, vassa med bra bett.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har dåliga erfarenheter av Biltemas rullholkar.

 

Har testat de under 2 pass nu i veckan och en spets bröts av vid basen på ena staven vid båda tillfällen. Får känslan att de är sprödare än de dyrare (~100kr holkarna) och lättare "fastnar" och bryts om man stakar på lite hårdare på grövre asfalt (med lite småsprickor i).

 

Har kört dessa båda pass med en kompis som har ett par för 120kr (ingen uppgift om märket), vi har vid båda tillfällen bytt stavar emellan oss för att testa och hans håller fint både för mig och honom, men då vi bytte idag så bröt även han av en biltema spets. Så det förefaller inte heller vara något direkt "handhavande"-fel då vi har olika kroppskonstitution och säkerligen lite olik teknik :).

 

Känner att det är som med det mesta andra sakerna; man får det man betalar för..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...