Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

ProSki C2 Problem


Björn T

Recommended Posts

Aluminium profilen bak på min ena skida har börjat spricka. Har någon annan råkat ut för det? Har bara kört ca 100 mil så de borde ha mycket kvar. Har dessutom redan köpt ett nytt bakhjul då back spärren la av. Skidorna är 18 månader gamla, så ingen garanti men kanske Pro-Ski kanske ändå kan hjälpa mig? Eller kanske en hemmagjord lösning, försökte med slangklämma men det höll inte. Någon som ahr några bra erfarenheter i ämnet?
Link to comment
Share on other sites

Aluminium profilen bak på min ena skida har börjat spricka. Har någon annan råkat ut för det? Har bara kört ca 100 mil så de borde ha mycket kvar. Har dessutom redan köpt ett nytt bakhjul då back spärren la av. Skidorna är 18 månader gamla, så ingen garanti men kanske Pro-Ski kanske ändå kan hjälpa mig? Eller kanske en hemmagjord lösning, försökte med slangklämma men det höll inte. Någon som ahr några bra erfarenheter i ämnet?

Inte vart med om att profilen spruckit men däremot att lagren skär. Backspärren kan du plocka ur och stoppa in en ny (ca 80-90kr), alternativt bara ta ur den och använda hjulet som ett framhjul sen.

Link to comment
Share on other sites

har oxå varit med om att stommen har spruckit på de stället...men för min del funkade en slangklämma tills hjulen var utslitna.... Huselius>> var köper man ett spärrlager??

Jag köpte mina spärrlager här http://www.kullagerteknik.se/kontakt.htm

Det var det billigaste stället jag hittade,(tror det var runt 80 spänn) annars har väl de flesta kullagerfirmor, men jag har för mig tex sverull i södertälje ville ha över ~170 spänn för ett lager. Lagret heter HF1616 (detta gäller proski men antagligen samma till de flesta märken?)

Link to comment
Share on other sites

Aluminium profilen bak på min ena skida har börjat spricka. Har någon annan råkat ut för det? Har bara kört ca 100 mil så de borde ha mycket kvar. Har dessutom redan köpt ett nytt bakhjul då back spärren la av. Skidorna är 18 månader gamla, så ingen garanti men kanske Pro-Ski kanske ändå kan hjälpa mig? Eller kanske en hemmagjord lösning, försökte med slangklämma men det höll inte. Någon som ahr några bra erfarenheter i ämnet?

Går det inte att svetsa?

Link to comment
Share on other sites

Aluminium profilen bak på min ena skida har börjat spricka. Har någon annan råkat ut för det? Har bara kört ca 100 mil så de borde ha mycket kvar. Har dessutom redan köpt ett nytt bakhjul då back spärren la av. Skidorna är 18 månader gamla' date=' så ingen garanti men kanske Pro-Ski kanske ändå kan hjälpa mig? Eller kanske en hemmagjord lösning, försökte med slangklämma men det höll inte. Någon som ahr några bra erfarenheter i ämnet?[/quote']

Går det inte att svetsa?

Jovisst, busenkelt att svetsa i aluminium...., påminner om kommentaren jag fick på Bauhaus när om staketinfästningen som jag tyckte var lite för kort, frågade om det inte finns längre, nej, men det är bara att svetsa på en bit. Jag kan meddela att det inte är alla som bor i fjollträsk i alla fall som har en svets hemma.

Link to comment
Share on other sites

Aluminium profilen bak på min ena skida har börjat spricka. Har någon annan råkat ut för det? Har bara kört ca 100 mil så de borde ha mycket kvar. Har dessutom redan köpt ett nytt bakhjul då back spärren la av. Skidorna är 18 månader gamla' date=' så ingen garanti men kanske Pro-Ski kanske ändå kan hjälpa mig? Eller kanske en hemmagjord lösning, försökte med slangklämma men det höll inte. Någon som ahr några bra erfarenheter i ämnet?[/quote']

Går det inte att svetsa?

Jovisst, busenkelt att svetsa i aluminium...., påminner om kommentaren jag fick på Bauhaus när om staketinfästningen som jag tyckte var lite för kort, frågade om det inte finns längre, nej, men det är bara att svetsa på en bit. Jag kan meddela att det inte är alla som bor i fjollträsk i alla fall som har en svets hemma.

Finns väl firmor där också antar jag...

Link to comment
Share on other sites

har oxå varit med om att stommen har spruckit på de stället...men för min del funkade en slangklämma tills hjulen var utslitna.... Huselius>> var köper man ett spärrlager??

faktsikt aldrig köpt nåt nåt spärrlager' date=' då gummit alltid tagit slut fortare[/quote']

Vad är det då som pajar gång på gång på dina Eagleskidor?

Det spärrlagret har förövrigt samma diameter som pro-ski.

Link to comment
Share on other sites

har oxå varit med om att stommen har spruckit på de stället...men för min del funkade en slangklämma tills hjulen var utslitna.... Huselius>> var köper man ett spärrlager??

faktsikt aldrig köpt nåt nåt spärrlager' date=' då gummit alltid tagit slut fortare[/quote']

Vad är det då som pajar gång på gång på dina Eagleskidor?

Det spärrlagret har förövrigt samma diameter som pro-ski.

Finns garatin så man får nytt hjul.

Visst har jag bytt spärrlager, men aldrig köpt något. När jag har bytt och haft problem är det när man mixtrat med spärrlagret för att få bättre rull. Gör man det är man på gränsen vad grejerna tål.

Dock hade jag inte mixtrat med hjulet som pajade i lördags. Det handlade nog bara om utmatning, även om det var totalkrasch med metalspån och sånt som rasade ut när jag tog isär det.

Link to comment
Share on other sites

Hade du kunnat upptäcka felet i förväg, hördes det några ljud eller att det kärvade eller kom det bara pang bom. Fick du bryta - kan ej se dig i resultatlistan.

Om du pratar om mig så hände det pang bom. Efter att ha åkt stakning med frånskjut en långre tid så PANG......så var man publik och drickalångare istället. Men fördelen var ju att jag orkade banketten bättre än mina kamrater :)

Ett sånt fel kommer inte smygande det smäller bara till mitt i ett frånskjut oh hjulet låser sig.

Link to comment
Share on other sites

faktsikt aldrig köpt nåt nåt spärrlager' date=' då gummit alltid tagit slut fortare[/quote']

Vad är det då som pajar gång på gång på dina Eagleskidor?

Det spärrlagret har förövrigt samma diameter som pro-ski.

Finns garatin så man får nytt hjul.

Visst har jag bytt spärrlager, men aldrig köpt något. När jag har bytt och haft problem är det när man mixtrat med spärrlagret för att få bättre rull. Gör man det är man på gränsen vad grejerna tål.

Dock hade jag inte mixtrat med hjulet som pajade i lördags. Det handlade nog bara om utmatning, även om det var totalkrasch med metalspån och sånt som rasade ut när jag tog isär det.

Nej det hade du visst inte. Jag har väl förstört garantin på mina Eagle efter att ha bytt original spärr lagrena mot nya, men originalet gick alldeles för trögt och känns faktiskt glappigt jämfört med dom jag satte in. Det värkar vara lite skiftande kvalitet på dom, men det får man ta för att ha det snabbaste.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...