Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet på under 7 timmar och 30 minuter.


Anders1984

Recommended Posts

Jaha nu blir jag kallad nybörjare oxå ;-). Tränar du 2-3 t/v så tycker jag att tävlingsfart eller högre är kanon, men efterhand träningstiden ökar behöver du sänka tempot för att inte slita ut kroppen.

precis

 

Men du joakim.j tränar ju 4-6 pass i veckan numera eller hur;) du tränar ju stenhårt tycker jag. Men det ger ju resultat också.

Som Everest brukar säga:

 

Man blir bra på det man tränar!

Link to comment
Share on other sites

Jaha nu blir jag kallad nybörjare oxå ;-). Tränar du 2-3 t/v så tycker jag att tävlingsfart eller högre är kanon' date=' men efterhand träningstiden ökar behöver du sänka tempot för att inte slita ut kroppen.[/quote']

precis

 

Men du joakim.j tränar ju 4-6 pass i veckan numera eller hur;) du tränar ju stenhårt tycker jag. Men det ger ju resultat också.

Som Everest brukar säga:

 

Man blir bra på det man tränar!

Jo men nu är inte alla pass hårda, utan en hel del lite mer lugna med inslag av högt tempo.

Nu har jag tänkt öka träningsdosen ytterligare, och då sänka intensiteten betydligt, för om jag inte gör det så beter jag mig verkligen som en nybörjare :-).

Link to comment
Share on other sites

Det är ett lite teoretiskt resonemang att man måste hålla en viss fart på rullskidträningen för att klara VL under 7.30. Träningsfart o tävlingsfart är två skilda ting, åtmintone om det inte rör sig om intervallträning.

Om man skall klara under 7.30 avgörs mer framåt jan-febr och då helst på snö, gärna en 3 mil i tävlingsfart + åtminstone ett seedningslopp, där man får bekänna färg. Med ett 4-5 mil-lopp i ryggen känns det tryggare att ta sig an den ärorika 9-milasträckan, då vet man lite vad det handlar om.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett lite teoretiskt resonemang att man måste hålla en viss fart på rullskidträningen för att klara VL under 7.30. Träningsfart o tävlingsfart är två skilda ting, åtmintone om det inte rör sig om intervallträning.

Om man skall klara under 7.30 avgörs mer framåt jan-febr och då helst på snö, gärna en 3 mil i tävlingsfart + åtminstone ett seedningslopp, där man får bekänna färg. Med ett 4-5 mil-lopp i ryggen känns det tryggare att ta sig an den ärorika 9-milasträckan, då vet man lite vad det handlar om.

Underbart att äntligen få säga att vi tycker precis lika Volevodin :)

Link to comment
Share on other sites

självklart inser jag att gym inte är det mest optimala för att köra vasan, känner att jag blir tyngre o så, beror nog mycket på att jag kör otroligt hårt med tunga vikter och få reps, men snygg bitig kropp får jag ju ;)

 

ju mer det närmar sig, ju mer riktig skidåkning det blir. gymmet har jag kört mest för att va lite fit. kommer säkert öka på rullskidor snabbt, men det va nån minusgrad eller 2 samt rätt mörkt på en terräng man aldrig kört förut, då e nog inte förstagångens rullskidor en hit.

 

strecha är jag rätt dålig på måste jag erkänna. seedinglopp lär det bli eftersom jag inte vill starta i led 10. vilket led kan jag hamna i om vi antar jag kör i samma 7,30 timmars hastighet i några seedinglopp? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tränat mycket på gym förut.

Mitt första Vasalopp blev inte direkt en dans på rosor.

Jag hade i och för sig en rätt risig kondition då men nu när jag blivit

lättare och vänjt kroppen vid längre uthålliga prestationer går det mycket lättare att åka rullskidor/skidor.

Från 6-7 km/h är det numer 15-16 km/h som är snittfarten på en 3-mila slinga.

Detta har jag åstadkommit på ca 2 år. Jag har tränat mycket teknik som naturligtvis hjälpt mig också. Däremot ser jag inte lita "bitig" ut längre. Men jag väger nästan 90 kg på mina 184 cm, så jag är inte klen heller..

 

Lycka till med Vasaloppet. Minska gymträningen och kör rullskidor så mycket Du orkar.

Deffen är väl viktig??

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...