Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ont i knogen


Hilding

Recommended Posts

Har de senaste två rullskidsrundorna (en veckas mellanrum) fått ont i ena pekfingerknogen efter en stunds åkning. Det gör inte alls jätteont och ömmandet går över på någon dag men är lite irriterande och framförallt vill jag inte dra på mig något som gör att jag inte kan träna vidare.

Någon som har en teori om vad det kan vara?

 

Lite grundfakta:

Rullskidor på hårt packat grus, dvs rätt mjuk isättning

Excelstavar - "lagom hårt" åtdragna remmar

Drygt 300 km rullskidåkning sedan i våras, ingen känning tidigare.

Känning både vid lågintensiv åkning och vid intervallträning

Åker med tunna handskar men än är det inte så kallt

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag fått ont i pekfingerknogen när jag kör med kontrollremmar från OneWay.

 

Gick över från Swix till OneWay då jag tycker att kontrollremmen känns bättre samt att Swixremmarna gav mig blåsor hela tiden. Efter att ha kört över 90 mil sen VL så började knogen bli öm.

 

Nu har jag bytt tillbaks och kommer att köra med remmarna från Swix ett tag igen.

Vid rembytet kom blåsorna tillbaks men hellre det än ont i handen.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lösningen kan vara remmar från Infinity? Sitter mer om handleden än om handen, och de klart skönaste jag åkt med. http://www.lightforce.se/product.asp?product=274

 

(Nej, inte säljare. Bara nöjd kund)

 

 

 

Själv har jag fått ont i pekfingerknogen när jag kör med kontrollremmar från OneWay.

 

Gick över från Swix till OneWay då jag tycker att kontrollremmen känns bättre samt att Swixremmarna gav mig blåsor hela tiden. Efter att ha kört över 90 mil sen VL så började knogen bli öm.

 

Nu har jag bytt tillbaks och kommer att köra med remmarna från Swix ett tag igen.

Vid rembytet kom blåsorna tillbaks men hellre det än ont i handen.

Link to comment
Share on other sites

Har testat tre rundor ytterligare och kommit underfund med att jag inte alls bör hålla runt stavhandtaget när jag stakar. Smärtan försvinner nästan omedelbart när jag släpper taget helt och bara hänger i handleden.

Jag håller inte på något sätt hårt utan mest för att få stadga men tydligen var det för mycket för mina skrivbordsfingrar.

Behöver byta stavar inför vintern eftersom de gamla är för mjuka och tänkte då ev. testa annat märke än excel (som jag till slut börjat komma överens med...). Funkar inte det kanske remmarna som Anl refererade till kommer ifråga. Vill gärna hålla lite om staven men det kanske är fel?

Link to comment
Share on other sites

Har testat tre rundor ytterligare och kommit underfund med att jag inte alls bör hålla runt stavhandtaget när jag stakar. Smärtan försvinner nästan omedelbart när jag släpper taget helt och bara hänger i handleden.

Jag håller inte på något sätt hårt utan mest för att få stadga men tydligen var det för mycket för mina skrivbordsfingrar.

Behöver byta stavar inför vintern eftersom de gamla är för mjuka och tänkte då ev. testa annat märke än excel (som jag till slut börjat komma överens med...). Funkar inte det kanske remmarna som Anl refererade till kommer ifråga. Vill gärna hålla lite om staven men det kanske är fel?

Har samma problem som du och har tidigare kört med swix-remmar. Köpte madshus remmar för o testa, har bara kört ett par pass med madshus men det verkar göra lika ont som med swix-remmarna. Får väl ge det några veckor till så man får en chans att ställa in remmarna ordentligt. Har också sneglat på infinity remmarna, verkar faktiskt bra.

Link to comment
Share on other sites

Smorgos, innan du investerar i nya remmar - testa att bara "hänga" i remmarna och inte ens knyta handen lätt kring handtaget. Jag testade ett tag att peka med pekfingret rakt fram men att resten av fingrarna omslöt handtaget och även det kändes bättre.. Jag upplevde inte att det var kraften jag höll om staven med, utan snarare att knogen spändes som gjorde att jag fick ont.
Link to comment
Share on other sites

Har själv haft samma problem, bytte handskar med bra utrymme för knogarna, lederna blev ansträngda av trycket från han handskens översida troligen för dålig cirkulation och för hårt tryck på knogen, problemet är borta.

Intressant! Nästa runda utan handskar således för att se om de ska modifieras över knogarna. Använder Sinisalos rullskidhandskar som jag i övrigt tycker funkar ok.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...