Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Biltemaspetsar i kyla


ABz

Recommended Posts

Tidigare under sommaren har jag i några inlägg förordat Biltemas spetsar. Nu tar jag tillbaka mycket. När vädret har blivit kallare, igår +6-7 grader, så tappar plasten sin mjukhet och mycket lätt uppstår spröda brott. Tendenser har även setts tidigare vid 10-11 grader.

Man ser tydligt på brottytan hur brottmoden förändrats, nu finns ingen kvarvarande deformation som tyder på utmattningsbrott eller liknande utan endast en skarp kant, som att spräcka ett glas. Som tur var fanns tre extra trugor med igår, de användes allihopa. Framförallt så är det när bakomvarande råkar få framhjulet på själva trugan som metallspetsen bryts loss ur plasten.

 

Till råga på allt så vek sig ena staven med 2 km kvar, det var inget pass att minnas med andra ord...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog inte hålla med. Det finns mycket som tillverkare av de dyrare holkarna skulle kunna ta efter. T.ex. så har den lilla trugan på Biltemas spetsar räddat mer än en arm i förädiska brunnsgaller. Att spetsen är smalare gör dessutom att jag upplever ett mycket bättre fäste med Biltemas spetsar. Alltså föredrar jag Biltemas spetsar så länge vi har sommar, men nu är det till att byta tillbaka till överprisade produkter.

 

Så som du (master4h) skriver, och helt förkastar, kan man inte annat än tro att du försöker sälja någon av de andra tillverkarnas trugor.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan nog inte hålla med. Det finns mycket som tillverkare av de dyrare holkarna skulle kunna ta efter. T.ex. så har den lilla trugan på Biltemas spetsar räddat mer än en arm i förädiska brunnsgaller. Att spetsen är smalare gör dessutom att jag upplever ett mycket bättre fäste med Biltemas spetsar. Alltså föredrar jag Biltemas spetsar så länge vi har sommar, men nu är det till att byta tillbaka till överprisade produkter.

 

Så som du (master4h) skriver, och helt förkastar, kan man inte annat än tro att du försöker sälja någon av de andra tillverkarnas trugor.

ooh nej försöker verkligen inte sälja några produkter, ville bara tipsa om nånting som jag var nöjd med.

har inte testat biltemas spetsar själv, men du skrev att dom var dåliga nu när det är kallt och man har ju handlat en del andra grejer där, och för det mesta så får man vad man betalar för, men klart att dom har bra saker också

Link to comment
Share on other sites

Kan bara hålla med ABz. Jag är mycket positivt överraskad av Biltemas spetsar och tycker de är bland de bästa jag provat, men har inte kört något i kyla än. Plasten är ganska hård så det kan nog vara så att den blir skör i kyla. Tråkigt i så fall. Hade sett fram emot att köra med billiga, bra Biltemaspetsar även i höst.
Link to comment
Share on other sites

det kanske är en av dom sakerna som man blir positivt överaskad av från biltema, och dom kostar ju bara 1/4 av dom som jag rekommenderade, så det kan ju vara värt att prova.

har inte testat dom för att dom verkade "för" billiga men ni är ju nöjda, man lär sig nånting nytt varje dag :)

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte hur det går till, jag har kört av en rullskidspets nånsin och det för 2 år sen. Annars slipar 1-2 ggr i månaden och åker rullisar i stort sett varje dag. Ett par rullholkar håller väl ungefär en säsong sen börjar de bli nedslipade.

Jag har köpt två par biltemaspetsar som jag tänkte sätta på skatestavarna, fast det kanske är dumt att sätta på dem såhär års med tanke på tidigare inlägg. Men jag tycker nog det är värt att testa iaf.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Skulle vara kul att höra vilka spetsar du brukar använda eftersom de håller så bra? Vilket underlag åker du på?

 

De spetsar jag provat tycker jag kan delas in i två typer:

De med smal vass spets som biter bra men som lättare går av: Swix, Exels fjädrande, Biltema.

Sedan de med tjockare spets som inte går av men inte ger bra bett ens när de är nya: ProSki, Pölders. Dessa hamnade snabbt på skidgångsstavarna...

 

Jag åker mest på cykelbanor med slät finkornig asfalt och vassa spetsar är ett måste. Med slipning var 5:e mil håller en spets kanske 50-60 mil.

Link to comment
Share on other sites

Ekis: Skulle vara kul att höra vilka spetsar du brukar använda eftersom de håller så bra? Vilket underlag åker du på?

 

De spetsar jag provat tycker jag kan delas in i två typer:

De med smal vass spets som biter bra men som lättare går av: Swix, Exels fjädrande, Biltema.

Sedan de med tjockare spets som inte går av men inte ger bra bett ens när de är nya: ProSki, Pölders. Dessa hamnade snabbt på skidgångsstavarna...

 

Jag åker mest på cykelbanor med slät finkornig asfalt och vassa spetsar är ett måste. Med slipning var 5:e mil håller en spets kanske 50-60 mil.

Den jag körde av var en Swixholk vill jag minnas, sedan har jag mest kört på Rex/Proski, (ända skillnaden är väl vad det står på förpackningen). Jag kör mest på cykelbanor söder om Sthlm och även en del landsvägar. Men jag kan hålla med om att nu när det börjar kyla på så kanske man borde slipa lite oftare om man vill ha riktigt bra bett.

Link to comment
Share on other sites

Jag fattar inte hur det går till, jag har kört av en rullskidspets nånsin och det för 2 år sen. Annars slipar 1-2 ggr i månaden och åker rullisar i stort sett varje dag. Ett par rullholkar håller väl ungefär en säsong sen börjar de bli nedslipade.

Jag har köpt två par biltemaspetsar som jag tänkte sätta på skatestavarna, fast det kanske är dumt att sätta på dem såhär års med tanke på tidigare inlägg. Men jag tycker nog det är värt att testa iaf.

Jag fattar inte heller, jag har ALDRIG någonsin kört av en spets, och har åkt rullskidor i minst 25 säsonger vid det här laget. Har kört med både Swix och Proski, tycker båda funkar kanon.

Slipar numera spetsarna efter varje pass, skönt med bra bett.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade först ett par Pro-Ski holkar som ena spetsen åkte ur plasten på.

 

Bytte då till Biltemas holkar.

 

På första rundan så har höger spets åkt in 2 millimeter i plasten samt att den deformerades till rund. Jag tar väl i lite mer med högerarmen då jag är lite starkare i den.

 

Nu har jag skickat efter nya Pro-Ski då de känns mer gedigna trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Körde av en ny Biltemaspets efter bara ett par km idag... Har ju tidigare åkt 60-70mil med likadana utan problem. Det var metallspetsen som gick av ungefär på mitten. Trist...

Vad var det för temperatur?

Det var rätt så varmt, kanske runt 10 grader, så det hade nog inte med kylan att göra. Det händer rätt ofta tycker jag att hårdmetallspetsen går av. Det här var första gången det händer mig med en Biltema spets men Swixspetsarna tycker jag ofta går av redan på första passet.

Link to comment
Share on other sites

Körde av en ny Biltemaspets efter bara ett par km idag... Har ju tidigare åkt 60-70mil med likadana utan problem. Det var metallspetsen som gick av ungefär på mitten. Trist...

Vad var det för temperatur?

Det var rätt så varmt' date=' kanske runt 10 grader, så det hade nog inte med kylan att göra. Det händer rätt ofta tycker jag att hårdmetallspetsen går av. Det här var första gången det händer mig med en Biltema spets men Swixspetsarna tycker jag ofta går av redan på första passet.[/quote']

Så sant, det händer mig också...

 

Men jag tror inte att det är omöjligt att man kan se en skillnad i materialet redan vid så höga temperaturer som 10 grader.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Biltemas spetsar igår för första gången. Och för sista gången. Efter 5 minuters åkning hade jag uselt stavfäste. Efter 30 minuter kom jag till backen jag skulle köra stakintervaller i. På den andra intervallen gick holken av på mitten ungefär vid trugan, precis där det är en skarv. När jag kom hem kollade jag på den andra spetsen, den var lös och lika utsliten som en swixspets blir på fem 2-timmarspass. Brutalt missnöjd, skulle inte anväda dem igen om jag så fick betalt för det. Det var kallt, men det tar jag ej som någon ursäkt. Skräp!
Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Biltemas spetsar igår för första gången. Och för sista gången. Efter 5 minuters åkning hade jag uselt stavfäste. Efter 30 minuter kom jag till backen jag skulle köra stakintervaller i. På den andra intervallen gick holken av på mitten ungefär vid trugan, precis där det är en skarv. När jag kom hem kollade jag på den andra spetsen, den var lös och lika utsliten som en swixspets blir på fem 2-timmarspass. Brutalt missnöjd, skulle inte anväda dem igen om jag så fick betalt för det. Det var kallt, men det tar jag ej som någon ursäkt. Skräp!

Jag körde tredje passet med mina biltemaspetsar imorse på väg till jobbet. Temperaturen var runt nollan, efter 1:45 gick den ena av precis som du säger ungefär vid trugan. Dessutom satt själva spetsarna lite löst i plasten och de skakar när man slår lite på stavarna. Så det verkar inte vara nån höjdare, iaf inte när det är lite kyligare. Däremot tyckte jag att jag hade ruskigt bra stavfäste så länge de höll, vid den här temperaturen brukar cykelbanorna vara hopplösa men de släppte i princip aldrig för mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med Biltemas spetsar igår för första gången. Och för sista gången. Efter 5 minuters åkning hade jag uselt stavfäste. Efter 30 minuter kom jag till backen jag skulle köra stakintervaller i. På den andra intervallen gick holken av på mitten ungefär vid trugan' date=' precis där det är en skarv. När jag kom hem kollade jag på den andra spetsen, den var lös och lika utsliten som en swixspets blir på fem 2-timmarspass. Brutalt missnöjd, skulle inte anväda dem igen om jag så fick betalt för det. Det var kallt, men det tar jag ej som någon ursäkt. Skräp![/quote']

Jag körde tredje passet med mina biltemaspetsar imorse på väg till jobbet. Temperaturen var runt nollan, efter 1:45 gick den ena av precis som du säger ungefär vid trugan. Dessutom satt själva spetsarna lite löst i plasten och de skakar när man slår lite på stavarna. Så det verkar inte vara nån höjdare, iaf inte när det är lite kyligare. Däremot tyckte jag att jag hade ruskigt bra stavfäste så länge de höll, vid den här temperaturen brukar cykelbanorna vara hopplösa men de släppte i princip aldrig för mig.

Verkar vara väldigt ojämnt kvalitet, min ena spets har hållit i ungefär 3xSWIX spetstid och håller fortfarande, förra träningspasset gick högra spetsen av, bytte till en ny och den gick sönder efter sammanlagt kanske 25 minuters åkning.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så som sagts att kvaliten är ojämn, de blir gärna så när priserna pressas, men B-tema ger sig sällan så se till och reklamera spetsarna så det blir uppmärksammat vilken nivå kvaliten måste ligga på för att kunderna skall bli nöjda. Resulterar troligen i en prisökning, men blir säkert långt billigare ändå än de vanliga alternativen.
Link to comment
Share on other sites

Ja, jag kan ju inte såga grejerna helt bara för att mina 2 spetsar var dåliga. Men jag kommer ändå inte våga prova dem igen. Men det är bra att vi tycker lite olika, annars skulle det bara finnas en tillverkare av rullholkar och vi skulle tex inte behöva detta forum för diskussioner.. Så.. rock on!
Link to comment
Share on other sites

Har nu kört mitt 3;e pass med Biltemas spetsar, ca 3 timmar totalt.

Temp ca. 5 grader+. Nu sitter båda spetsarna löst i plasten. Som tur är har jag inte limmat holkarna.

Det blir väl till att ha dom andra gamla holkarna med som reserv. Hem vill man ju komma utan för mycket problem....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...