Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Valla på vasan?


Tell76

Recommended Posts

Tjenare!

 

Som reletivt ny inom sporten så har jag tidigare funderat på att köpa dyr valla inför Vasan o få riktigt fina skidor, tänkte då framför allt på pulver. Men pratade med en skidsäljare och han sade att om jag ska åka ett långlopp på en vinter så är det bättre att få skidorna gjorda på plats av något proffs för 700-800 kr för de bästa vallorna.

 

Har ni någon erfarenhet av att få vallan gjord på plats (dagen före) och vem rekar ni?

 

Tacksam för svar

Peter

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

 

Som reletivt ny inom sporten så har jag tidigare funderat på att köpa dyr valla inför Vasan o få riktigt fina skidor, tänkte då framför allt på pulver. Men pratade med en skidsäljare och han sade att om jag ska åka ett långlopp på en vinter så är det bättre att få skidorna gjorda på plats av något proffs för 700-800 kr för de bästa vallorna.

 

Har ni någon erfarenhet av att få vallan gjord på plats (dagen före) och vem rekar ni?

 

Tacksam för svar

Peter

Frågan är, varför ska du bara åka "ett" långlopp under vintern? Varför inte delta i lokala tävling och DM och liknande och dessutom åka till några andra långlopp för att vara riktigt förberedd inför Vasan, det lär göra betydligt större skillnad än vallan.

Link to comment
Share on other sites

JAG rekommenderar att du bara stålsicklar dina skidor och glömmer allt det där med glidvallor etc. Jag har åkt totalt 47 Vasalopp/öppna spår varav de senaste 11 stålsicklat och tycker att jag haft minst lika bra skidor som tidigare då jag vallat efter konstens alla regler och ibland haft nästan proffs som hjälpt mig.

Läs gärna sammanfattningarna på min speciella tråd om detta under rubriken "Valla".

Link to comment
Share on other sites

Jag kör ofta ovalde skidor med tejp.Jag borstar skidorna noga och låter tejpen sitta några mil innan tävlingen så att inte tejpen är så tjock när jag startar mitt Vasalopp..

Om inte de är runt nollan för då blir de problem.Men jag är bara en medelåkare på cirka 6h .Funderar att lämna in skidorna i år....

Link to comment
Share on other sites

Pulver känns knappast som det viktigaste att tänka på om du är ny. Köp några hederliga burkvallor med eller utan fluor till fästet och ett bra basewax att fästa dom med, så lär du dig vallningen från grunden.

 

Glidvallan kan du ju antingen lösa som Lars-Erik föreslår, med stålsickling, eller så köper du ett vallajärn och lägger på paraffinet själv. Gör dock inte som vallatillverkarna vill, och gneta dit 5-10 lager som du sen sicklar av. Nöj dig med ett grundwax, förslagsvis Start BWLF, och sen ett paraffin efter temperaturen. Till dom kallare temperaturerna duger lågfluor gott, närmare nollgradigt kan ett högfluorparaffin vara att föredra, skillnaden är trots allt en hel del i varmare temperaturer.

 

Å läs allt du hittar här på forumet, det har diskuterats mycket och en del sitter inne med rätt mycket kunskap.

 

Men främst...TRÄNA...vasan handlar om stakning. Hur mycket pengar man än lägger ner, har man inte gjort sin stakträning så går det inte bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är ungefär i din situation (90 mil i fjol, ett/två långlopp per år, aldrig haft pulver på skidorna) men jag har bestämt mig för att fixa egna "proffsvallningar" kommande säsong. En vanlig burk pulver lär enligt uppgift räcka till flera vallningar, vilket gör att en enskild pulvervallning inte blir så dyr. Dessutom är det ju bra att lära sig valla med pulver också. Det ser inte ut att vara svårare än något annat inom vallandet.
Link to comment
Share on other sites

Att använda pulver är inte svårare, om grundbehandlingen är ordentligt mättat, sicklat och polerat innan påläggningen av pulver oftast är det dåligt underlag för pulvret som glidet missats. Att kalla det proffsvallning idag är det inte, för alla som vill ha bra glid använder den.
Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren.

 

Jag är inte helt nybörjare, i fjol blev det drygt 90 mil.

 

Kan lite vallning o så men undrade mer om det kan vara värt att testa en riktig "proffsvallning" inför Vasan?

Om jag skjuter lite från höften här och så skulle jag säga att faktorerna som avgör vilket glid du får på dina skidor är:

60 % skidorna

25 % strukturen

15 % vallan

 

Nu är det långt ifrån några exakta värden eftersom jag bara chansar lite, men budskapet borde gå fram: Skidorna och strukturen på dem påverkar oerhört mycket mer vad du får för glid än vad vallningen gör...

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren.

 

Jag är inte helt nybörjare' date=' i fjol blev det drygt 90 mil.

 

Kan lite vallning o så men undrade mer om det kan vara värt att testa en riktig "proffsvallning" inför Vasan?[/quote']

Om jag skjuter lite från höften här och så skulle jag säga att faktorerna som avgör vilket glid du får på dina skidor är:

60 % skidorna

25 % strukturen

15 % vallan

 

Nu är det långt ifrån några exakta värden eftersom jag bara chansar lite, men budskapet borde gå fram: Skidorna och strukturen på dem påverkar oerhört mycket mer vad du får för glid än vad vallningen gör...

Det går ju inte att säga så, lägger du klister över hela skidan så kommer tex vallningen att påverka 100% då du inte kommer glida framåt alls. Men allmänt för klassiskt så påverkar ju fästvallningen glidet mer än glidvallningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren.

 

Jag är inte helt nybörjare' date=' i fjol blev det drygt 90 mil.

 

Kan lite vallning o så men undrade mer om det kan vara värt att testa en riktig "proffsvallning" inför Vasan?[/quote']

Om jag skjuter lite från höften här och så skulle jag säga att faktorerna som avgör vilket glid du får på dina skidor är:

60 % skidorna

25 % strukturen

15 % vallan

 

Nu är det långt ifrån några exakta värden eftersom jag bara chansar lite, men budskapet borde gå fram: Skidorna och strukturen på dem påverkar oerhört mycket mer vad du får för glid än vad vallningen gör...

Det går ju inte att säga så, lägger du klister över hela skidan så kommer tex vallningen att påverka 100% då du inte kommer glida framåt alls. Men allmänt för klassiskt så påverkar ju fästvallningen glidet mer än glidvallningen.

Procentsatsern gäller också top of the line skidor som redan är slipade inte förstörda med stålsikeln..

en billigare skida är mer känslig för felvallning.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren.

 

Jag är inte helt nybörjare' date=' i fjol blev det drygt 90 mil.

 

Kan lite vallning o så men undrade mer om det kan vara värt att testa en riktig "proffsvallning" inför Vasan?[/quote']

Om jag skjuter lite från höften här och så skulle jag säga att faktorerna som avgör vilket glid du får på dina skidor är:

60 % skidorna

25 % strukturen

15 % vallan

 

Nu är det långt ifrån några exakta värden eftersom jag bara chansar lite, men budskapet borde gå fram: Skidorna och strukturen på dem påverkar oerhört mycket mer vad du får för glid än vad vallningen gör...

Det går ju inte att säga så, lägger du klister över hela skidan så kommer tex vallningen att påverka 100% då du inte kommer glida framåt alls. Men allmänt för klassiskt så påverkar ju fästvallningen glidet mer än glidvallningen.

Ja och monterar man bindningarna under skidorna kommer man ingen stans.

Link to comment
Share on other sites

Det är väl i riktigt långa lopp typ VL, som man har nytta av pulver. Det går nog att få till likvärdigt glid på annat sätt, men fördelen med pulver märker man efter 30-40 km dvs man behåller glidet längre el tom in i mål. Så har det fungerat för mig även om jag inte kan lägga på pulver riktigt, om man skall tro de riktiga experterna. Någon "stjärnbildning" har jag inte sett på mina skidor, men jämväl en ganske "fet" yta efter behandlingen.

 

Stålsicklarna hävdar ju samma sak att glidet behålls längre pga litet smutsupptag, men var och en får ju "tala för sin sjuka mor".

 

Jag skulle nog hellre lägga pengar på en egen pulverburk än punga ut 700-800 kr för pulvervallning. Om man passar på vid vårrean, så kan man få ett pulver till överkomligt pris. (jag köpte Swix HF 8 i våras för 700 kr)

Link to comment
Share on other sites

Stakar man hela loppet så har man ingen fästvalla. Nästan bara elitåkare klarar detta.

Har man något fäste så är det vanlig klassisk åkning.

Och med tanke på hur många som väljer att göra det så är det oftast inte en så bra idé om man inte är något specialfall av skidåkare.

Link to comment
Share on other sites

Och med vanlig klassisk åkning menas diagonal varvad med stakning, antar jag.

 

Kan man säga att en "vanlig 6-timmarsåkare" diagonalar en stor del av Vasan?

Svar nej!

Men han åker med mycket stakning med frånskjut och diagonlar i dom brantarna backarna.

Alltså behöver 6-timmars åkaren fäste.

 

Det är extremt få i Vasaloppet, elit, 5-timmars åkare 6-timmars åkare eller 10-timmars åkare som kan åka ett bättre lopp utan fäste.

Däremot har dom snabbare åkarna troligen mindre fäste än 6-7 timmarsåkaren eftersom dom har bättre teknik och ändå kan trampa ner skidan och få fäste dom få gångerna dom behöver fäste.

Link to comment
Share on other sites

Och med vanlig klassisk åkning menas diagonal varvad med stakning, antar jag.

 

Kan man säga att en "vanlig 6-timmarsåkare" diagonalar en stor del av Vasan?

Har ingen erfarenhet av att åka på 6 timmar men kan då inte tänka mig att de kör diagonal stora delar, gissar på att stakning med frånskjut kan vara populärt.

 

Men det lär väll garanterat finnas någon sextimmars här som kan svara bättre.

Link to comment
Share on other sites

Och med vanlig klassisk åkning menas diagonal varvad med stakning, antar jag.

 

Kan man säga att en "vanlig 6-timmarsåkare" diagonalar en stor del av Vasan?

Helt rätt uppfattat. Jag är typisk 6-timmarsåkare.Det blir mycket stakning, även med benspark,men sjävklart diagonal uppför.

Så, valla på Vasan är ett måste i mitt fall...

Link to comment
Share on other sites

För de allra flesta är det nog betydligt viktigare med fäste än perfekt glid. Minns själv 2008 då det var svårvallat fäste men bra glid i blanka spår. Jag startade i 4:e led och slet med fästet fram till backarna vid Risberg. Vallande om där och fick till ett hyggligt fäste. Efter det åkte jag upp mig ca 1000 placeringar och det berodde till största delen på att jag kunde åka diagonal i uppförsluten där de flesta fick staka bäst de kunde. Och då anser jag mig ända vara bättre på att stakåka än diagonala.. Ett helt Vasalopp på bakhala skidor vore en mardröm.
Link to comment
Share on other sites

Ja även om det är kort total sträcka man behöver diagonal på vasan så finns det ju ett antal hyfsade backar och skulle man behöva staka uppför hela dom kommer man bränna mycket av stakmusklerna vilket gör att det går långsammare på flacken. Inte ens J.Ahrlin lyckades ju ha krafterna kvar till sista milens stakåkning då han åka ovallat, hur ska då en "vanlig" 6h-åkare göra det.

 

Första backen tex stiger 170m på 2km och det är ingen liten stigning, så långa stigningar kör de inte i världscupen tex, första km av den är dessutom riktigt brant med snittlutning på ca 10%. Men det är klart, står man långt bak så får man väl ändå gå upp i den backen så då kanske det inte spelar så stor roll.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...