Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidstråk i Falun


Bergslagsbjörn

Recommended Posts

Var finns bästa rullskidåkningen i Falun?

Du har en fin stakrunda runt Varpan på ca 15km, åk gamla Grycksbovägen till Bergsgården, ta höger mot Österå och sen kommer du tillbaka vid Bojsenburg vid Envikenvägen. En fin runda men väääldigt platt, lite trafik förutom första biten mellan Stennäset och Bergsgården där det kan vara lite mer.

 

Vill du har mer kuperat kan du väl åka upp och ner på Lugnet, eller annars är det en fin väg med väldigt lite trafik att åka från lugnet mot Skuggarvet, jag tänkte flera gånger fortsätta den vägen mot Sundborn och sen tillbaka mot Falun men det blev aldrig av utan jag har vänt vid Skuggarvet.

 

Finns säkert många fler fina rundor men det jag noterade var att det är väldigt svårt att hitta bra rundor på cykelbanor däruppe då de flesta cykelbanor slutar med grusväg efter en liten stund. Du har ju förresten en lång och fin slakmota längs Gamla vägen mot Borlänge förbi Ingarvet och upp till Gamla Berget.

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan den nya cykelvägen längs väg 293 mellan Ingarvet och Smedsbo (Kommer gå att åka ända till Borlänge är de har bygg färdigt senare i höst!!). I nuläget 10,2 km enkel väg. Ny asfalt större delen av sträckan, få korsningar och infarter som stör.. Det är bar å åk.. Perfekt kupering är det också. Rejäl stigning från Ingarvet upp på Gamla Berget ca 2,5 km. Inga vådliga utförslöpor finns. Nästan hela sträckan är dessutom elbelyst!
Link to comment
Share on other sites

Min favorit är sträckan Smedsbo-Rexbo (via Valsansjöarna).ToR ca 30 km. Trevlig tur, lite trafik. Går utmärkt att kombinera med mmmercurys förslag eller ta bilen och parkera vid Smedsbos bystuga.

 

Ang. nya cykelvägen längs väg 293 så tycker jag sträckan Gamla berget-Ingarvet (alltså sista biten när man är på väg tillbaka till falun) är väldigt obehaglig med många utfarter från hus med skymd sikt (häckar) på smal cykelväg och där farten är ganska hög (i alla fall med Swenor 2:or). Jag undviker den turen just pga detta.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...