Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

COLD MEDIUM,COLD SOFT,WARM HARD,WARM MEDIUM,WARM SOFT


zcykel

Recommended Posts

Du får separera de två olika parametrarna.

 

Hard, medium och soft är hur hårt spannet är. Ofta kompletteras detta med för vilken vikt skidan borde vara lämplig. Men här är det även viktigt att man provar ut spannet så att det stämmer för den som ska använda skidorna.

 

Vet inte vilka skidor du tittat på, jag har nog annars beteckningen "cold", "plus" och "wet", med den enkla innebörden kallskida, varmskida och klisterskida (våtskida). De olika skidorna har jag slipade lite olika, för att passa respektive före. Går man in på detaljer vill jag ha en lägre och följsammare spannkurva på kallskidan och en lite hårdare högre spannkurva på plusskidan (som också går bra att ha som klisterskida, t.ex som klisterskida i is/kallföre). Klisterskidan/wet-skidan ännu högre spannkurva för att förhindra att fästzonen ligger emot då skidan glider.

 

"Warm" som du skriver kan du nog räkna med är samma som "plus". Sedan finns det ju lite mer specialskidor som ruggskidor mm. Belagets sammansättning är en gnutt olika på de olika typerna, men detta är detaljer för alla utom eliten.

Link to comment
Share on other sites

plus eller cold står oftast för olika belag.....som i fichers fall 6% grafit i cold och 14% i plus....vilket betyder att plus inte bara är en + graders skida...den går bäst i -15 oxå..som oftast...6% grafitbelag är o blir en torrare yta...vilket som oftast bara funkar bra i extrem före typ gnetföre
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket sämre glid får man i kallföre med ett "warmbelag"? Hur mycket påverkar det mig som 5-6:e ledsåkare i ett Vasalopp? Vilket har mest påverkan på glidet, den slipade strukturen, hur man vallar eller belagstypen?

Läs Tony Pölder inlägg ovan, varmbelag anses oftast vara bättre. Sedan vad som påverkar mest, vallar du med klister när det är kallföre så spelar övriga saker ingen roll....Jag tror det beror på föret, ibland är det knepigt med fästvallningen runt nollan och nysnö, så då är det avgörande. Är det kallt kanske strukturen är viktigare, osv. Tror det är svårast att göra bort sig med glidvallan, om du tar det pulver alternativt HF kloss som Swix eller Ski-go rekommenderar så tror jag inte det har någon avgörande betydelse, eller så struntar du i att glidvalla och koncenterar dig bara på den stålsicklade strukturen.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket sämre glid får man i kallföre med ett "warmbelag"? Hur mycket påverkar det mig som 5-6:e ledsåkare i ett Vasalopp? Vilket har mest påverkan på glidet, den slipade strukturen, hur man vallar eller belagstypen?

Mitt svar skulle nog bli:

Viktigast är nog att skidornas spann passar just dig, därefter att du inte vallar för långt fäste, sedan glidvallning och struktur och allra sist (om ens viktigt för 5-e led) belagstypen.

 

Vill du "bara" ha ett par skidor så skulle jag välja plus (eller warm) om jag bodde i södra Sverige och ett par cold ifall jag bodde i norra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...