Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snön på väg


Bompa

Recommended Posts

Har funnits spår i Bruksvallarna i två veckor redan.

Senaste nytt att landslaget är på väg dit.

 

Och i Ramundberget hade de första puderåken förra veckan.

Härliga tider!

 

(www.skidforum.se/viewtopic.php?id=3580)

Var i bruksvallarna i helgen, 2-4dec snö, klassiskt/skejt på rullskidbanan 16km tor. skejt/stakning på kläppen 30km tor.

Hade mitt livs bästa fjälldag på lördag med -5grader på morgonen inte ett moln och vindstilla och en sol som värmer på dagen och ljust till 18.30 dvs ingen pannlampa behövs på em, burkvalla alla dagar. oktoberskidåkning är kanon, inte för kallt, ljust länge.

 

Jag har aldrig åkt tidigare än 9oktober på bra natursnöförhållanden. Rekordtidigt för mig

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om Lugnet/Falun sprutar för spår när det blir minus? Jag ska dit om 2 helger och slogs av tanken att packa med skidorna...

Jag tror nog inte du kan hoppas på att de starta kanonerna innan november i alla fall. Förra och förrförra året så la de ut första snön på lugnet i mitten av november och då var det isskrap från bandyplan och ishallen.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet om Lugnet/Falun sprutar för spår när det blir minus? Jag ska dit om 2 helger och slogs av tanken att packa med skidorna...

Jag tror nog inte du kan hoppas på att de starta kanonerna innan november i alla fall. Förra och förrförra året så la de ut första snön på lugnet i mitten av november och då var det isskrap från bandyplan och ishallen.

Falu kommun har dålig ekonomi och hotar med att inte starta kanonerna förrän i december. Hoppas de tar sitt förnuft tillfånga....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Börjar vara mer och mer sugen på åkning på snö nu. Åkt rullskidor i måndags men det är nog slut med det nu för många isfläckar här och där.

 

Intresserad av att få lite snö och spårrapporter från i första hand Västerbotten och södra Norrbotten för att dra iväg på en helgtur om spår finns. Är begränsat med rapportering på www.skidspar.se.

 

Vet att man åker i Arvidsjaur på ett 4,5 km spår och att man åkt i Lycksele och Storuman.

Hur är det närmare kusten?

Hur är det med Piteå? Kommer allmänheten att få åka på den sparade snön som läggs ut nu på skidSM stadion eller bara de som är med i klubbarna som ska tävla där på premiären i helgen?

Link to comment
Share on other sites

I helgen verkar det bli snö på pagla skidstadion i Boden (konstsnö via kanonerna)

Jag ser också att de har börjat köra snökanonerna på Pagla skidstadion. Men jag undrar om de verkligen får ihop ett spår nu till helgen med tanke på att det inte alls blev så kallt som väderprognoserna först visade. Just nu är det bara ca - 2 grader och det är väl inte tillräckligt kallt för att ens kunna köra kanonerna. Ser dessutom att de har lovat varmare redan på söndag och flera plusgrader måndag och tisdag.

 

Tacksam om någon meddelar hur det går i Pagla. Börjar bli riktigt sugen på att åka skidor och då är det t.o.m. ok att åka en slinga på några hundra meter varv efter varv efter varv efter varv....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Äntligen snö igen. Uppåt 10 cm i natt! Har varit en trist period sedan mitten av november och jag fruktade en mörk december, hoppas det ligger kvar nu.

Har snurrat runt på en 500 meter konstnöslinga ett tag och det har vart bättre än inget.

Lyckos dig som i alla fall haft en åkbar konstsnöslinga att åka på.... Hoppas de kör igång kanonerna på Lugnet redan idag!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är glad att vi haft konstsnöspåret sedan förra veckan. Hade en vecka 8-15 nov som vi kunde åka på ett kort spår på Skellefteå skidstadion innan töperioden slog till.

Känner att det blir mest stakning nu. Det är lite tråkigt när det inte går åka i kuperad terräng än så jag fortsätter med en del löpning så benen och flåset får lite mer träning också.

 

Har inte lugnet och Falun haft någon period med kyla än så att kanonerna gått att köra?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är glad att vi haft konstsnöspåret sedan förra veckan. Hade en vecka 8-15 nov som vi kunde åka på ett kort spår på Skellefteå skidstadion innan töperioden slog till.

Känner att det blir mest stakning nu. Det är lite tråkigt när det inte går åka i kuperad terräng än så jag fortsätter med en del löpning så benen och flåset får lite mer träning också.

 

Har inte lugnet och Falun haft någon period med kyla än så att kanonerna gått att köra?

Nej det var nog rätt att inte börja snötillverkningen förrän nu(?), med tanke på det skitväder som varit...

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är glad att vi haft konstsnöspåret sedan förra veckan. Hade en vecka 8-15 nov som vi kunde åka på ett kort spår på Skellefteå skidstadion innan töperioden slog till.

Känner att det blir mest stakning nu. Det är lite tråkigt när det inte går åka i kuperad terräng än så jag fortsätter med en del löpning så benen och flåset får lite mer träning också.

 

Har inte lugnet och Falun haft någon period med kyla än så att kanonerna gått att köra?

Nej det var nog rätt att inte börja snötillverkningen förrän nu(?)' date=' med tanke på det skitväder som varit...[/quote']

Men du vet alltså inte om det har startat kanonerna på lugnet? Hur kallt har ni där i Falun nu? Det ser ut att bli regnigt till helgen enligt yr dock.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag är glad att vi haft konstsnöspåret sedan förra veckan. Hade en vecka 8-15 nov som vi kunde åka på ett kort spår på Skellefteå skidstadion innan töperioden slog till.

Känner att det blir mest stakning nu. Det är lite tråkigt när det inte går åka i kuperad terräng än så jag fortsätter med en del löpning så benen och flåset får lite mer träning också.

 

Har inte lugnet och Falun haft någon period med kyla än så att kanonerna gått att köra?

Nej det var nog rätt att inte börja snötillverkningen förrän nu(?)' date=' med tanke på det skitväder som varit...[/quote']

Men du vet alltså inte om det har startat kanonerna på lugnet? Hur kallt har ni där i Falun nu? Det ser ut att bli regnigt till helgen enligt yr dock.

Nej de har inte startat verkar det som. Det har legat på minussidan hela dan, så jag hoppas de drar igång snart så de hinner spruta tillräckligt innan det blir skitväder igen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...